چاقو
معنی کلمه چاقو در لغت نامه دهخدا

چاقو

معنی کلمه چاقو در لغت نامه دهخدا

چاقو. ( اِ ) چقو. ( آنندراج ). آلت بریدن چیزها که دارای دسته و تیغه است و تیغه اش تاه شده در میان دسته جا میگیرد. ( نظام ). کارد کوچک که غالباًتیغه آن به دسته تا می شود. ( ناظم الاطباء ). نوعی از کارد و مانند به استره و سرش در شکم میباشد. ( آنندراج ). قلم تراش. چاکو. ( ناظم الاطباء ). چیقو. ( آنندراج ). || قسمتی از کارد است. ( فرهنگ نظام ).
- امثال :
چاقو دسته خودش را نبرد ؛ در مورد اینکه شخص خویشان و یاران خود را حمایت کند و به آنان آسیب و گزند نرساند.
صد تا چاقو میسازد که یکیش هم دسته ندارد ؛ مثل است در مقام بیان دروغگویی کس. ( فرهنگ نظام ).
قول او و چاقوی جیب سگ ؛ در مورد بدقولی و گزافه گویی اشخاص به کار رود.
چاقو. ( اِخ ) ده کوچکی است از بخش زرند شهرستان ساوه. سکنه 14 تن. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).

معنی کلمه چاقو در فرهنگ معین

(اِ. ) آلتی مرکب از تیغة فولادین که به دسته ای وصل است و آن برای بریدن و تراشیدن به کار رود. ،~ی بی دسته ساختن کنایه از: کار ناتمام و بی ارزش کردن .

معنی کلمه چاقو در فرهنگ عمید

وسیله ای کوچک برای بریدن و تراشیدن که دارای دسته و تیغۀ تیز است و گاهی تیغۀ آن تا می شود و لبه اش در دسته فرومی رود.
* چاقو انداختن: = * چاقو زدن
* چاقو خوردن: (مصدر لازم ) مورد اصابت چاقو قرار گرفتن.
* چاقو زدن: (مصدر لازم، مصدر متعدی ) با چاقو زخمی کردن.
* چاقو کشیدن: تهدید کردن با چاقو هنگام نزاع.
* چاقوی ضامن دار: نوعی چاقو با دکمه یا فنر که با فشار دادن آن تیغۀ چاقو از دسته خارج می شود.

معنی کلمه چاقو در فرهنگ فارسی

آلت کوچک برای بریدن وتراشیدن که دارای دسته کوتاه، وتیغه آن تامیشود، ولبه اش دردست فرومیرود
( اسم ) آلتی مرکب از تیغ. فولادین و دسته های چوبین و آن برای بریدن و تراشیدن بکار رود.
ده کوچکی است از بخش زرند شهرستان ساوه.

معنی کلمه چاقو در دانشنامه عمومی

چاقو یا کارد ابزاری تیز است که برای بریدن به کار می رود. رایج ترین طرح برای یک چاقو به شکل یک تیغهٔ تیز فلزی است که به وسیلهٔ یک زبانه به یک دسته پیوند داده شده است. از چاقوها از دوران نوسنگی تاکنون نیز به عنوان ابزار یا جنگ افزار بهره گیری شده است. از چاقوهای نخستین، ابزارهای دیگری مانند ساطور، خنجر و شمشیر مشتق شده اند. کارد و چاقو این دو واژه هر یک برای آلت یا وسیله ای برنده به کار می رود ولی آلتی که کارد نامیده می شود با آلتی که چاقو خوانده می شود فرق دارد. چاقو آلتی است که لبهٔ برندهٔ آن در دستهٔ آن بر می گردد و می خوابد و لذا می توان آن را در جیب هم گذاشت ولی کارد وسیله ایست که لبهٔ آن روی دسته بر نمی گردد. پس آلت برنده ای که همراه با چنگال سر میز غذا خوری می گذارند کارد است نه چاقو.
کاردهای گوناگونی وجود دارند که برای کارکردهای گوناگون به کار می روند، مانند: کارد میوه خوری، غذاخوری، چاقوی حکاکی، گل کنی، دالبُرزنی، توپی کنی، ضامن دار و جز اینها.
ابزاری که برای تیز کردن لبهٔ چاقو به کار می رود، چاقوتیزکن نام دارد. استان زنجان از مراکز برجستهٔ چاقوسازی در ایران است. [ نیازمند منبع]
دربارهٔ ریشهٔ واژهٔ «چاقو» میان متخصصان واژه شناسی اتفاق نظر وجود ندارد. ویلهلم آیلرس معتقد است که این واژه برگرفته از /čāγūk*/ است و آن هم از / - čākū - ka*/ مأخوذ است و با «چاکِ» فارسی، به معنی «شکاف» و نیز به معنی «زدن» و «ضربه زدن» ریشهٔ مشترک دارد. اما گرهارد دورفر نوشته است که «چاقو» برگرفته از /čaqu/ در مغولی است. دورفر می نویسد که واژهٔ ترکیِ / - čaq/ به معنی «ضربه زدن»، «نیش زدن» و همچنین «گَزیدن»، برگرفته از مغولی است. توضیح: «چَک» به معنی «سیلی» نیز با «چاک» به معنی «ضربه زدن» و نیز با «چکش» هم ریشه است. جانی چِئونگ گفته است که ریشهٔ این واژه ها / - čak/ یا / - čag/ به معنی «زدن، ضربه زدن» است. آیلرس و شاپکا معتقدند که «چَکاچاک»، «چَکاچَک»، «چاکاچاک» و «چاک چاک»، که به معنی صدای گرز و به هم خوردنِ شمشیر و امثال آنهاست، با همین واژه ها مرتبط است. ظاهراً همهٔ واژه های اخیر نام آوا هستند.
چاقوی راجرز ( به انگلیسی: Rogers ) نام شرکت چاقوسازی ای در بریتانیا است که چاقویی به همین نام می سازد. این کمپانی در دوران پادشاهی قاجار و پهلوی در ایران دارای نمایندگی های کوچک و سازندگانی بوده است. [ پیوند مرده]
چاقو (فیلم ۲۰۱۴). چاقو ( به تامیلی: Kaththi ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی ای آر موروگادوس است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویجای، سامانتا روت پرابو، نیل نیتین موکش، توتا روی چادری، ساتیش و ای آر موروگادوس ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه چاقو در فرهنگ معین
معنی کلمه چاقو در فرهنگ عمید
معنی کلمه چاقو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه چاقو در دانشنامه عمومی

معنی کلمه چاقو در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] چاقو, وسیله ای برنده است. از این عنوان به مناسبت در بابهای صلات، حج، صید و ذباحه و اطعمه و اشربه سخن رفته است.
چاقو که از یک دسته و تیغه تشکیل می شود برای بریدن اشیا به کار می رود.
کاربرد چاقو در فقه
همراه داشتن چاقوی نجس و مانند آن، که ساتر عورت نیستند، بنابر قول گروهی در نماز اشکال ندارد. همراه داشتن سلاح برای مُحرم حرام است؛ لیکن همراه داشتن چاقوی کوچک که معمولاً مورد نیاز است، جایز می باشد. ذبح حیوان با آلتی تیز و برنده از جنس آهن، مانند چاقو صحیح است. مستحب است قبل از ذبح، چاقو تیز گردد تا حیوان کمتر آزار ببیند. در اینکه ذبح با چاقوی فلزی از غیر جنس آهن صحیح است یا نه، اختلاف است. از این رو، در صحّت ذبح با چاقوی استیل اختلاف است. پاره کردن نان با چاقو مکروه است.
[ویکی فقه] چاقو (قرآن). چاقو کارد کوچکی است که غالبا تیغه آن به دسته، تا می شود در مواردی در قرآن کریم از چاقو نام برده است.
داستان بریده شدن دستهای زنان مصر، به دست خودشان با چاقو در اثر دیدن جمال حیرت انگیز یوسف - علیه السلام- در سوره یوسف آمده است :فلما سمعت بمکرهن... و ءاتت کل وحدة منهن سکینـا وقالت اخرج علیهن فلما راینه اکبرنه وقطعن ایدیهن... «پس چون (همسر عزیز) از مکرشان اطلاع یافت نزد آنان (کسی) فرستاد و محفلی برایشان آماده ساخت و به هر یک از آنان ( میوه و) کاردی داد و (به یوسف) گفت بر آنان درآی پس چون (زنان) او را دیدند وی را بس شگرف یافتند و (از شدت هیجان) دستهای خود را بریدند و گفتند منزه است خدا این بشر نیست این جز فرشته ای بزرگوار نیست.»
← مکر زنان حیله گر مصر
در سوره یوسف آیه ۳۱ به استفاده از چاقو برای خوردن خوردنیها، در مصر باستان و عصر یوسف -علیه السلام- استفاده شده است :فلما سمعت بمکرهن... و ءاتت کل وحدة منهن سکینـا... «پس چون (همسر عزیز) از مکرشان اطلاع یافت نزد آنان (کسی) فرستاد و محفلی برایشان آماده ساخت و به هر یک از آنان ( میوه و) کاردی داد و (به یوسف) گفت بر آنان درآی پس چون (زنان) او را دیدند وی را بس شگرف یافتند و (از شدت هیجان) دستهای خود را بریدند و گفتند منزه است خدا این بشر نیست این جز فرشته ای بزرگوار نیست.»
استفاده از خوردنیها
ماجرای اعطای چاقو از سوی زلیخا به زنان دعوت شده، برای استفاده از خوردنیها در سوره یوسف بیان شده است:فلما سمعت بمکرهن ارسلت الیهن... وءاتت کل وحدة منهن سکینـا.

معنی کلمه چاقو در ویکی واژه

coltello
آلتی مرکب از تیغة فولادین که به دسته‌ای وصل است و آن برای بریدن و تراشیدن به کار رود. ؛~ی بی‌دسته ساختن کنایه از: کار ناتمام و بی‌ارزش کردن.
چاقو/چاکو ) با واژگانِ ( چَکو و چَکوش ( چَکُش ) ) نیز سنجیدنی است. به تاربرگِ واژه یِ ( چَکُش ) مراجعه کنید. واژه ( چاقو/چاکو ) برگرفته از واژه اوستایی ( اَکو ) به چمِ ( ابزارِ تیز و بُرنده ) است؛ چنانکه در رویه یِ 36 و 37 از نبیگِ ( فرهنگِ واژه های اوستا ) آمده است

جملاتی از کاربرد کلمه چاقو

تالان سیم، که در مقدمه روس می‌ترسم بگویم، منحوس، بکتابخان و کاغذستان و چاقودان، اقل سادات آمد این ها همه کم بود که: تاخت و تاراج چهارم، بفرمان شما و بمحصلی قجر آقا شود؛ تو ایمان داری، اسلام داری مسلمانی کو، مروت کجا؟ زین هر دو نام ماند چو سیمرغ و کیمیا.
دست ستم و زبان بدگویان را با این چاقو ببرم انشاء الله
گفت چاقوکشی این عیب بزرگ یارو است که شبان روزان چاقوی فلان خون‌پالاست
گزارش واشینگتن پست نشان داد که ۳۸۵ آمریکایی در پنج ماه اول سال ۲۰۱۵ توسط افسران مجری قانون به ضرب گلوله کشته شدند که به‌طور متوسط بیش از دو تیراندازی مرگبار در روز بود که بیش از دو برابر آمار رسمی گزارش شده بود. ۲۲۱ نفر از کشته شدگان مسلح به اسلحه و ۶۸ نفر به چاقو یا تیغه‌های دیگر مسلح بودند.
نبینی تو که بر نورس چناری نگارد کس به چاقو یادگاری
کنج چاقو و گروانکه چای و قند کنار سکه در این مملکت چنان شد که اسلام در دیار فرنگ و انصاف در بلاد ایران و صبر در قلوب عشاق و عنقا در اقطار آفاق و ظلم در عهد عدل شاهنشاه و پول در کیسه نواب نایب السلطنة روحی فداه. بلی از این سه متاع اگر در این حدود وجودی هست از یخدانهای بساط و انبان‌های لازم الانبساط باید خواست. تا چه کند قوت بازوی تو.
همه را گردن فربه همه را گنده شکم این یکی مستحق چاقو و آن یک ساطور
منت سبحه و دوست چاقو گرفت ز حسرت ترا درد پهلو گرفت
دیگر استفتائی در باب چاقو فرمودید، صورت فتوی این است که نور چشم عزیز در این خصوص حق دارند برخلاف شما؛ چرا که عمل مکرر حسنی ندارد و ایشان، هم مشتاقند هم مستعد، هم درکسب کمالات مستقل و مستبد و اگرچه با من سابقه عنایت ندرند، من سالفه ارادت دارم و از حق نمیگذرم همان مقراض کذا از شماست.
گمان می‌رود خاستگاه این غذا استان‌های بالتیکی روسیه باشد که تاتارهای ساکن در آن نواحی در قرون وسطی گوشت قرمز را با چاقویشان نوار نوار بریده و آن را به‌صورت خام می‌خوردند.
با توجه به خشونت‌های رخ داده در ماه‌های منتهی به شروع بازی‌ها که در ریودوژانیرو و در نزدیکی استادیوم‌های مربوط به المپیک ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، نگرانی‌ها دربارهٔ امنیت بازی‌های سال آینده زیاد شد. دسامبر گذشته دو قایقران انگلیس در این منطقه در حالی که در نزدیکی هتل خود قدم می‌زدند با چاقو تهدید شدند و همه تجهیزات آن‌ها ربوده شد. برای برقراری امنیت مسابقات دولت برزیل ۸۵ هزار مأمور امنیتی و پلیس برای حفاظت از بازی‌های المپیک تابستانی ریو به کار گرفت. در ادامه هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی احتمالی در زمان برگزاری المپیک برزیل، امکانات لازم را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.