نزم

معنی کلمه نزم در لغت نامه دهخدا

نزم. [ ن ِ / ن َ ] ( اِ ) آن بخار بود که به تازی ضباب گویند. ( لغت فرس اسدی ص 343 از حاشیه برهان ) ( از ذخیره خوارزمشاهی ). نژم. طبری :نِزْم ( ابر، ابری که نزدیک به زمین است ). ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). بخاری که در ایام زمستان و غیره پدید آید و ملاصق زمین باشد و هوا را تاریک سازد. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). نژم. ( برهان قاطع ). این لفظ در تکلم خراسان و یزد به معنی مه و باران نم نم هست. جهانگیری بژم را به معنی شبنم ضبط کرده که تصحیف همین به نظر می آید. ( فرهنگ نظام ). بخار. دود. دخان. بخاری که ملاصق زمین در هوا پدید آید و هوا را تاریک کند. ( ناظم الاطباء ) :
ز میغ و نزم که بد روز روشن از مه تیر
چنان نمود که تاری شب از مه آبان.عنصری ( از لغت فرس ).و هوا که غلیظ باشد هر بامداد یا بیشتر روز نزم فروگرفته باشد چنانکه مردم نفس خوش نتواند زد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). نبینی که بامداد که هنوز قوت فروغ آفتاب ضعیف باشد از آبدانها و زمین های تربخار برخیزد و هوا تیره شود و نزم که آن را به تازی ضباب گویند پدید آید. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و رجوع به نژم شود.
نزم. [ ن َ ]( ع اِمص ) سختی گزیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). سخت گزیدگی. ( ناظم الاطباء ). شدةالعض. ( معجم متن اللغة ).

معنی کلمه نزم در فرهنگ معین

(نِ یا نَ ) (اِ. ) بخار یا مه غلیظ نزدیک به زمین که هوا را تاریک می کند.

معنی کلمه نزم در فرهنگ عمید

۱. بخار و مه غلیظ نزدیک به زمین که هوا را تاریک کند، میغ.
۲. باران نم نم.

معنی کلمه نزم در فرهنگ فارسی

بخارومه غلیظنزدیک بزمین که هواراتاریک کند
( اسم ) بخاری که نزدیک زمین پدید آید ضباب : زمیغ ونزم که بدروزروشن ازمه تیر چنان نمودکه تاری شب ازمه آبان . ( عنصری .لفااق.۳۴۳ )
سخت گزیدگی

معنی کلمه نزم در دانشنامه آزاد فارسی

نِزْم (haze)
تعلیق ذرات غبار یا نمک در جوّ. این ذرات به تنهایی دیده نمی شوند، اما به هر صورت دید را کاهش می دهند. نزم مرطوب و نزم خشک آثار اپتیکی متفاوتی دارند، زیرا اندازۀ ذرات آن ها متفاوت است. نزم خشک ذرات ریزتری دارد. وقتی آب روی ذرات جاذب الرطوبۀ نزم خشک میعان می کند، ممکن است نزم مرطوب تولید شود. استمرار این فرآیند به تشکیل مه منتهی می شود. نزم بیشتر در تابستان پدید می آید و بر نواحی وسیعی تأثیر می گذارد. علت پیدایش نزم غالباً وجود مقادیر فراوان مواد آلایندۀ ناشی از احتراق در هواست.

معنی کلمه نزم در ویکی واژه

بخار یا مه غلیظ نزدیک به زمین که هوا را تاریک می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه نزم

شد بطاق هر دریچه آب نزدیک آنچنان کانزمان شستیم ما و هر که بود از کوشک دست
کودکی جانی کش با موسیقی گاسپل که از رادیو پخش می‌شد پیوند خورده‌است. او با کمک مادر و دوستان دوران کودکی‌اش شروع به نواختن گیتار و سرودن شعر کرد. در دوران دبیرستان در یک رادیوی محلی نیز اجرای برنامه داشت. همچنین از موسیقی ایرلندی که از رادیوی آنزمان پخش می‌شد، تأثیر فراوانی گرفته‌است.
با اینکه آلن مریام در زمان خود یک نو آور به‌شمار می‌رفت اما در مطالعات خود همواره از یک چارچوب مشخص و تبیین شده تبعیت می‌کرد و همیشه نظریات دیگران را به منظور یافتن نکاتی سودمند مورد آزمایش و مطالعه و مقایسه قرار می‌داد. برای مثال در کتابموسیقی‌شناسی سرخ پوستان فلت هد(۱۹۶۷) ،در تحلیل ترانه‌ها، مریام روش‌های مختلف آوا نگاری منشعب از رویکردهای هرن باستل، کولینسکی، هرتسوگ و دنزمور را مورد توجه قرار می‌دهد که پیش تر در مطالعات انجام شده دربارهٔ سرخ پوستان شمال آمریکا از آنها استفاده کرده بود.
ای پند دوست نشنو خوش آنزمان که بینم در گوش کرده باشی آن در که سفته باشم
لی، در ۱۹۹۰، برای فیلم کار درست را بکن نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و در سال ۱۹۹۸، برای «۴ دختر کوچک» در بخش بهترین مستند بلند نامزد بود. او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۹، با فیلم «بلکککلنزمن»، برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.
وقت صبوح آنزمان که ماه بر آمد شاه من از طرف بارگاه برآمد
غافل مباش نیز ز احسان در آنزمان زیرا که آنسکون نشناسد که کی و چون
این فیلم اولین بار در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ توسط ترنزمیشن فیلمز در استرالیا و در ۲۶ مارس ۲۰۲۱ توسط لاینزگیت در پادشاهی متحده منتشر شد.
رسانه‌هایی مانند گاردین، سان و… این واکنش کی‌روش را پوشش داده و آن را بسیار تند خواندند. اتفاقی که باعث شد کلینزمن مجبور به عذرخواهی از کی‌روش و تیم ایران شود.
چراگاه بگذاشت رخش آنزمان نیارست رفتن بر پهلوان
ز بس تجلی نور آنزمان ندانستم که آفتاب کدامست و روی خواجه کدام
خوارم کنون بنزد تو خوش آنزمان که من اظهار عشق با توام ای نازنین نبود
شدم هلاک زحرمان خوش آنزمان که شوم بخاکبوسی کوی تو چون سپهر دوتاه
این تیم ۹ بار به مقام قهرمانی لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان نیز رسیده‌است که پس از باشگاه‌های الهلال و النصر سومین تیم پرافتخار در این لیگ به حساب می‌آید. ازجمله بازیکنان برتر این تیم انگولو کانته و کریم بنزما و فابینو هستند.
پس از انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان مربی تیم ملی فوتبال ایران، بیت‌آشور نیز از جمله ایرانیان مقیم خارج بود که نظر وی را جلب کردند. در ژوئن ۲۰۱۲ خبرهایی از دعوت بیت‌آشور به ایران و بازی در تیم ملی به گوش رسید که موضوعات سیاسی مانع از نهایی شدن این تصمیم شد. پس از مدتی او در اوت ۲۰۱۲ از سوی یورگن کلینزمن به تیم ملی فوتبال آمریکا دعوت شد. وی در اکتبر ۲۰۱۳ به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در تیم ملی فوتبال ایران حضور داشت.
در آنزمان که ز اخلاق او سخن گوید فرشته کیست که باری در این شمار آید
بس دم نزم که بر دل روشن تو حاجت سخن نیست که دل جام جم است