مستمری

معنی کلمه مستمری در لغت نامه دهخدا

مستمری. [ م ُ ت َ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از استمراء. رجوع به استمراء شود.
مستمری. [ م ُ ت َ م ِرْ ری ] ( ص نسبی ، اِ ) آنچه به کسی از نقد یا جنس بطور استمرار ماهانه و یا سالانه دهند. ( ناظم الاطباء ). وظیفه. راتبه. راتب. ورستاد. حقوق : ارقام مناصب ، خواه به مهری که در نزد مهرداران ضبط است می رسیده یا نمی رسیده. رسوم مستمری خود را اخذ می نموده اند. ( تذکرةالملوک ص 26 ).
- مستمری خوار ؛ مستمری خور. وظیفه بگیر.
- مستمری گیر ؛ وظیفه بگیر.

معنی کلمه مستمری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (اِ. ) حقوق ماهیانه ، مواجب .

معنی کلمه مستمری در فرهنگ عمید

حقوق و مواجب دائمی و همیشگی، ماهیانه.

معنی کلمه مستمری در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) آنچه از جنس و نقد که دولت سالیانه یا ماهیانه تا پایان حیات بماموران خود دهد.

معنی کلمه مستمری در ویکی واژه

حقوق ماهیانه، مواجب.

جملاتی از کاربرد کلمه مستمری

یکشنبه ۹ مرداد، گروه‌هایی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای رشت، کرمانشاه و اهواز در اعتراض به اضافه نشدن حقوق و مستمری‌ها، اجرانشدن کامل هم‌سان‌سازی و برای رسیدگی به سایر درخواست‌هایشان تجمع‌های اعتراضی بر پا کردند.
یکشنبه ۱ خرداد، تعدادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه در تهران و همچنین در شهرهای کرج، اهواز، تبریز، کرمان، رشت، کرمانشاه و قزوین در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استان مربوط دست به تجمع اعتراضی زدند.
البته ام۴۸ که با ورود خود جایگزین تانک‌های متوسط ام۴ شرمن و ام۴۷ پاتون شده بود، حتی بعد از ورود ام۶۰ در سال ۱۹۶۱ نیز به خدمت نظامی خود ادامه داد و در نقش ِ تانک اصلی میدان نبرد در خدمت نیروی زمینی و تفنگداران دریایی آمریکا در جنگ ویتنام بود. تعدادی از آن‌ها با بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات مستمری که در طول سال‌ها بر روی آن‌ها انجام شد توانستند تا دهه ۱۹۸۰ در ارتش آمریکا به فعالیت خود ادامه دهند و هنوز نیز در برخی ارتش‌ها در خدمت فعال نظامی قرار دارند. آخرین بهینه‌سازی ام۴۸ در ارتش آمریکا ام۴۸آ۵ نام داشت که از توپ و مهمات استاندارد ۱۰۵ میلی‌متری ام۶۰ استفاده می‌کرد. البته سلاح اصلی ام۴۸ توپ ۹۰ میلی‌متری بود.
اعتراضات ۱۴۰۰ بازنشستگان تأمین اجتماعی از جمله اعتراضات صنفی در ایران است. تعداد زیادی از کارگران بازنشسته ایران ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ با تجمع مقابل اداره‌های تأمین اجتماعی مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر، خواستار رساندن مستمری‌ها به خط فقر و رفع تبعیض‌های موجود علیه آنان شدند و علیه حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور شعار دادند.
تجمع‌های بازنشستگان در اعتراض به اجرا نشدن مصوبهٔ شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصد به حقوق سایر سطوح صورت گرفته‌است. قابل توجه اینکه بازنشستگان خواستار افزایش حقوق به میزان نرخ تورم هستند، اما دولت، مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصد به مستمری غیرحداقل‌بگیران را اجرا نکرده‌است.
بازنشستگان صنایع فولاد ایران در گروه‌های مختلف در چندین شهر، مانند اهواز، اصفهان، سوادکوه و تهران برای رسیدگی به درخواست‌های خود شامل تضمین اجرای تعهدات درمانی و مستمری بالاتر از خط فقر تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. همچنین به گزارش خبر گزاری هرانا گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای شوش و کرمانشاه نیز برای رسیدگی به مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند.
چهارشنبه ۱۲ مرداد شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی اردبیل برای اعتراض به اضافه نشدن حقوق و مستمری‌ها، اجرا نشدن همسان‌سازی و برای رسیدگی به سایر درخواست‌های خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.
با تورم بالا، قدرت خرید از کسانی که دارای درآمد اسمی ثابت هستند، مانند برخی از مستمری بگیرانی که حقوق بازنشستگی آنها به آن سطح قیمت شاخص نشده‌است، به سمت افرادی با درآمدهای متغیر که درآمدشان بهتر با تورم همگام می‌شود، بازتوزیع می‌گردد. این نوع بازتوزیع قدرت خرید بین شرکای تجاری بین‌المللی نیز رخ خواهد داد. در مواردی که نرخ ارز ثابت اعمال می‌شود، تورم بیشتر در یک اقتصاد نسبت به اقتصاد دیگر باعث می‌شود که صادرات اقتصاد اول گران شده و در تراز تجاری تأثیر بگذارد. همچنین افزایش بی‌ثباتی در قیمت مبادله ارز ناشی از تورم غیرقابل پیش‌بینی، می‌تواند اثرات منفی بر تجارت داشته باشد.
نامه اول که زیر عدد 98 در کتاب نامه‌ها درج شده راجع به مستمری قرآن‌نویس دوره شاه عباس کبیر است و نامه دوم در زیر عنوان بی معنی نامه به عنوان حق تألیف از طرف شاه عباس دوم در اختیار است که اینک می‌روم استخراج کنم و تقدیم می‌گردد . »
زادگاه او به درستی آشکار نیست. می‌نماید که نیاکانش روزگاری در عین‌التمر می‌زیسته‌اند و تازش عرب‌های مسلمان به بردگی کشیده شده‌اند. ابوالعتاهیه هم‌روزگار با المهدی، هارون‌الرشید و مامون خلیفگان عباسی بود و از سوی آنان نواخته می‌شد. مستمری‌ای که در زمان هارون بدو پرداخت می‌شد برابر با ۵۰ هزار درهم بود.