لوستر
معنی کلمه لوستر در فرهنگ معین

لوستر

معنی کلمه لوستر در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - حباب شیشه ای ، چینی یا فلزی چراغ مخصوصاً نوعی که از سقف آویزان می شود. ۲ - چراغی که دارای یک یا چند حباب است ، نورافشان (فره ). ۳ - جار.

معنی کلمه لوستر در فرهنگ عمید

چراغی از جنس شیشه، چینی، یا فلز که دارای چندین حباب و تزئینات است و از سقف آویزان می شود.

معنی کلمه لوستر در فرهنگ فارسی

چلچراغ، چراغ آویز، حباب چراغ برق که ازسقف آویزند
( اسم ) چراغ بلوری یا فلزی چند شاخه که آنرا بسقف اطاق آویزند چراغ آویز چلچراغ .

معنی کلمه لوستر در دانشنامه عمومی

لوستِر ( به فرانسوی: Lustre ) یا نورافشان وسیله ای برای نگه داشتن یک یا چند لامپ است که معمولاً به صورت ثابت بر سقف یا روی دیوار نصب می گردد. بعضی از لوسترها با ده ها لامپ و منشور بلوری مزین می شوند. بزرگترین لوستر کریستالی جهان، هدیه ای از طرف ملکه ویکتوریا بود که اکنون در کاخ دلمه باغچه در استانبول قرار دارد. این لوستر ۷۵۰ لامپ دارد و وزن آن ۴٫۵ تن است. دولما باغچه دارای بزرگترین کلکسیون لوسترهای کریستال بریتانیایی و باکارا در جهان است.
چِلچراغ ( چهل چراغ ) معمولاً به لوسترهای بسیار بزرگ گفته می شود که در اماکن زیارتی مورد استفاده هستند.
لوسترها در بیش از ۱۲ دسته بندی مختلف به بازار عرضه می شوند که در این بین می توان به لوسترهای بزرگ، لوستر سقفی، لوستر آشپزخانه، لوستر مدرن، لوستر کلاسیک، لوستر آویز و… اشاره کرد.
از نگاه ادبی ، Chandelier از واژه ی فرانسوی “Chandelle” مشتق شده است. این به معنای “شمع نگهدار” است که در ابتدا همین طور هم بوده است.
در دوره بیزانس از لوسترها به عنوان نگهدارنده منبع های نوری مانند شمع استفاده می شد و به پلی کندلا ( به انگلیسی: polycandela ) معروف بودند. در اواخر دوره باستان و تکامل بیشتر در اوایل قرون وسطی، پلی کندلا در مکان هایی مانند کلیساها، کنیسه ها و خانوارهای اشرافی استفاده شد و شک یک قاب برنزی یا آهنی را به خود گرفت که تعداد مختلفی از پیاله ها کروی شکل شیشه ای را در خود جای می داد. یک فتیله و پر از روغن.
اولین لوسترهای شناخته شده حدود قرن ۱۴ میلادی به وجود آمدند. این لوستر ها طراحی ساده داشتند  : دو تیر چوبی که صلیبی را شکل می دادند. و البته پاشنه ای در هر انتها که شمع را نگه می داشت. با این که مانند طراحی های آینده پر زرق و برق نبودند، اجزا و نوع ایده هنوز مورد استفاده است. به غیر از استفاده اصلی شان که در کلیسا ها، صومعه ها و مکان های جمعی بزرگ بود، هزینه ی ( بالای ) آن ها باعث می شد فقط افراد ثروتمند از عهده ی خرید و نگهداری لوستر بر آیند.
اولین لوسترهای شمعی توسط ثروتمندان در قرون وسطی استفاده شد. این نوع لوستر را می شد به اتاق های مختلف منتقل کرد. از قرن پانزدهم، اشکال پیچیده تر لوسترها، بر اساس طرح های حلقه یا تاج، به ویژگی های تزئینی رایج در کاخ ها و خانه های اشراف، روحانیون و تجار تبدیل شدند. قیمت بالای آنها لوسترها را به نمادی از تجمل و موقعیت تبدیل کرده است.
لوستر (فیلم). لوستر ( انگلیسی: Luster ) فیلمی در ژانر ملودرام به کارگردانی اورت لوئیس است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به پاملا گیدلی، گای برنت و ویلی گارسون اشاره کرد.
معنی کلمه لوستر در فرهنگ عمید

معنی کلمه لوستر در ویکی واژه

lampadario
حباب شیشه‌ای، چینی یا فلزی چراغ مخصوصاً نوعی که از سقف آویزان می‌شود.
چراغی که دارای یک یا چند حباب است، نورافشان (فره)
جار.

جملاتی از کاربرد کلمه لوستر

وی در کنسرت یانی در رویال آلبرت هال و کنسرت احترام یانی رهبر ارکستر بوده‌است، آناسیان همچنین با هنرمندان همچون فرگی, هانس زیمر، جیمز هورنر، ویل داونینگ، جان ویلیامز، جیمز هورنر، هانس زیمر، جیمز نیوتن هاوارد، آلن سیلوستری و دنی الفمن همکاری داشته‌است.
ایلوستریتور دراو یک برنامه رایگان طراحی وکتور برای کاربران اندروید و آی‌اواس بود که ادوبی از طریق کریتیو کلاود آن را همراه با ایلوستریتور به بازار عرضه می‌کرد. تصاویر ترسیم شده با این برنامه را می‌توان در برنامه دسکتاپ ایلوستریتور در محیط ویندوز و آی‌اواس باز کرد.
آنزیم‌های آلوستریک آنزیم‌هایی هستند که علاوه بر جایگاه ویژه اتصال سوبسترا، جایگاهی برای اتصال مولکول‌هایی دارند که میزان واکنش آنزیم را افزایش یا کاهش می‌دهند.
آنزیم‌های آلوستریک دارای تفاوت‌هایی با آنزیم‌های ساده‌اند:
به منطقهٔ گسترده‌ای روی تپهٔ اوینتین که این مراسم برگزار می‌شد هم آرمیلوستریوم گفته می‌شود.
از قدیم، نبود نواقص بلوری به عنوان مهم‌ترین مشخصهٔ یک الماس به‌شمار می‌رود. خلوص و کمال بلوری بالا الماس‌ها را شفاف و روشن می‌کنند در حالیکه سختی شان، پاشندگی (اپتیک)، (درخشش یا لوستر) و پایداری شیمیایی (مرتبط با کاربرد تجاری)، آن‌ها را تبدیل به یک سنگ جواهر محبوب می‌کند. رسانندگی گرمایی بالا نیز برای کاربری‌های فنی مهم است. این در حالیست که پاشندگی نوری بالا یک خاصیت ذاتی هر الماس است، خواص دیگر یک الماس به نحوهٔ تولید شدن آن بستگی دارد.
اعضای این تیم والتر اوبراین با ضریب هوشی ۱۹۷ و باهوش‌ترین فرد گروه، سیلوستر داد -ماشین حساب انسانی- که با آمار و ارقام سر و کار دارد، هپی کوئین -نابغه مکانیک- و توبی کورتیس -پزشک و روانشناس رفتارگرا- هستند. همچنین پیج دنین که قبلاً پیشخدمت بوده حالا عضوی از گروه است که دنیا را برای گروه اسکورپین ترجمه می‌کند و آن‌ها نیز استعدادهای ذهنی و رفتارهای پسر نابغه‌اش رالف را برای او ترجمه می‌کنند. عضو دیگر تیم افسر کیب گالو، با دولت در ارتباط است و کارهای دولتی را انجام میدهد.
دِگَرریختاری [نیازمند منبع] یا آلوستریسم از مفاهیم بیوشیمی است.
برخی از نثرنویسانی که در همان دوران به اساطیر یونانی اشاره داشتند عبارتند از آپولیوس، پترونیوس، لولیانیوس و هلیودروس. دو منبع غیر شعری مهم دیگر عبارتند از «فابولئا» و آسترونومیکا از نویسنده رومی به سبک هیگینوس، «تصورات» فیلوسترادوس پیر و فیلوسترادوس جوان، و «توصیفات» کالیستراتوس.
مکس ساترلند و آلیس کی سیلوستر در کتاب خود با عنوان «تبلیغات و ذهن مصرف‌کننده: چه کار می‌کند، چه کار نمی‌کند و چرا» استفاده از ارزش شوک در تبلیغات و تأثیرات آن بر رفتار مصرف‌کننده را بررسی می‌کنند و نمونه‌های متعدد دیگری از کاربرد ارزش شوک در تبلیغات را گرد هم می‌آورند.