غبی

معنی کلمه غبی در لغت نامه دهخدا

غبی. [ غ َ بی ی ] ( ع ص ) گول. کم فهم. ( منتهی الارب ). کندذهن. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). جاهل. نادان. ( اقرب الموارد ). نازیرک. کودن. ( فرهنگ نظام ) ( اقرب الموارد ). غبی به معنی جاهل ، گویند از شجره غبیاء است. ( اقرب الموارد ). رجوع به غبیاء شود. چُلمن. په په. پخمه. ج ، اغبیاء. ( اقرب الموارد ) :
خویشتن را بر علی و بر نبی
بسته است اندر زمانه هر غبی.مولوی.جز مگر محجوب کاو را علتی است
از نبی اش تا غبی تمییز نیست.مولوی.میکشیدش تا به داود نبی
که بیا ای ظالم گیج غبی.مولوی.آن یکی در عهد داود نبی
نزد هر دانا و پیش هر غبی.مولوی.
غبی. [ غ ُ بی ی ] ( ع اِمص ) به معنی غَبْوَة. ( منتهی الارب ). رجوع به غَبْوَة شود. غفلت. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه غبی در فرهنگ معین

(غَ یّ یا یْ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - کندذهن ، گول . ۲ - نادان .

معنی کلمه غبی در فرهنگ عمید

نادان و کندذهن، کم هوش، کودن.

معنی کلمه غبی در فرهنگ فارسی

نادان وکندذهن، کم هوش، کودن
( صفت ) ۱ - کند ذهن گول کم فهم . ۲ - جاهل نادان .
بمعنی غبوه

معنی کلمه غبی در ویکی واژه

کندذهن، گول.
نادان.

جملاتی از کاربرد کلمه غبی

چونک گردانید سر سوی زمین در کمی و خشکی و نقص و غبین
در سال ۱۹۹۰ از طرف گروهی از دانشجویان اسرائیلی یهودی ارتدوکس از کارنی شمرون با کمک امنا پایه گذاری شد. شهرک آونی هفتز در حال حاضر خانه بیش از ۲۰۰ خانوار از غبیل ۱۰۰ کودک می باشد. نام روستا از اشعیا گرفته شده.
اطاف مرکزی کمربند کوه زایی آلپ به دسته ای چین خورده و نابود شده است که ریشه کنی قله‌های عمودی شیب دار مشخصی از آلپ‌های سوئیس را تشکیل نموده است که به شکل مستقیماً از منطقه قدیمی بلند می‌گردند. قله‌هایی مثل مونت بلان، ماترهورن، و قله‌های مرتفع در آلپ پنین، بریانسونا و هوه تاورن از لایه‌هایی از سنگ‌های کوه‌زایی‌های مختلف از غبیل قرار گرفتن در معرض سنگ‌های زیرزمینی ایجاد شده‌اند.
در کوی خرابات جمالش نظر افگند شور و شغبی از در خمار برآمد
چه جای زر دهم جان گر فروشند وصال چون تو سیمین غبغبی را
ناله میکرد زان غبین شب و روز زاتش هجر بود اندر سوز
وی در ۴ فوریهٔ ۱۹۲۳ در سارناغبیور به دنیا آمد . وی عضو اتحادیه نویسندگان اتحاد شوروی بود. همچنین برندهٔ جوایزی همچون چهره فرهنگی شایسته ارمنستان شوروی شده‌است. وی در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۴ در سن ۵۱ سالگی در ایروان درگذشت.
مجموعه ای از رشته کوه‌های پایین‌تر به محاذات زنجیره اصلی رشته کوه‌های آلپ، از غبیل پرآلپ‌های فرانسوی در فرانسه و کوه‌های ژورا در سوئیس و فرانسه واقع شده‌اند. زنجیره ثانویه آلپ حوضه آبخیز از دریای مدیترانه تا وینروالد را دنبال می نمایدو از روی بسیاری از مرتفع‌ترین و نام برده‌ترین قله‌های آلپ گذر می‌کند. از کل دی کادیبونا تا کل ده تنده به سمت غرب حرکت می‌کند پیش از چرخش به شمال غربی و سپس، در حومه کول دلا مادالنا، به سمت شمال. بعد از رسیدن به مرز سوئیس، خط زنجیره اصلی حدوداً ازسمت شرق به شمال شرقی پایان می‌یابد، راهی که تا پایان آن در حومه وین دنبال می‌شود.
پرتو مستی بی‌حد نبی چون بزد هم مست و خوش گشت آن غبی
فر تبریز است از فر و جمال آن رخی کان غبین و حسرت صد آزر و مانی است آن
در تابستان ۲۰۱۷، شچرباکووا در حالی که یک حلقه سه‌گانه را در یک کمپ تمرینی انجام می‌داد، پای خودش را شکست. در نتیجه، وی بیشتر فصل ۲۰۱۷–۲۰۱۸ را از دست داد، از غبیل نخستین برنامه‌ریزی شده‌اش در مسابقات جایزه بزرگ جوانان بود. وی در مسابقات قهرمانی نوجوانان روسیه ۲۰۱۸ ۱۳ شد.
پیدا شغبی چو باد می‌کرد پنهان جگری چو خاک می‌خورد
آکناغبیور (به ارمنی: Ակնաղբյուր) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آرتساخ است که در استان آسکران واقع شده‌است. آکناغبیور ۵۷۸ نفر جمعیت دارد.
الغبیر یک منطقهٔ مسکونی در سودان است که در کردفان شمالی واقع شده‌است.
عقل کاذب هست خود معکوس‌بین زندگی را مرگ بیند ای غبین
مردم مسجد سلیمان و اندیمشک در حمایت از اعتراضات آبادان و ابراز همدردی با خانواده قربانیان حادثه متروپل در تجمع اعتراضی شبانه علیه مقامات جمهوری اسلامی شعار سر دادند. رسانه‌ها گزارش کردند که معترضان سخنان عبدالحسین غبیشاوی امام جمعه و نماینده خامنه‌ای را با فریاد بی‌شرف بی‌شرف قطع کرده‌اند
از آن گوی سعادت در خم چوگان من رقصد که در مد نظر دایم ترنج غبغبی دارم
آکناغبیور ۵۵۱ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع ۶۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
سروب وارتانیان (ارمنی: Աղբյուր Սերոբ) که با نام مستعار خویش آغبیور سروب (ارمنی: Աղբյուր Սերոբ شناخته می‌شود؛ ۱۸۶۴ – ۲۴ نوامبر ۱۸۹۹) یک فرمانده نظامی برجسته ارمنی بود که مبارزه چریکی بر ضد امپراتوری عثمانی را در اواخر سده نوزدهم میلادی سازماندهی کرد. سرانجام سروب در طی عملیاتی کشته شد.
برو غبغبی کاب ازو می‌چکید بر آتش بر آب معلق که دید ؟