عیوب

معنی کلمه عیوب در لغت نامه دهخدا

عیوب. [ ع َ ] ( ع ص ) بسیار عیب کننده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). عیاب. ذموم. بسیار عیب شمارنده مردم را.
عیوب. [ ع ُ ] ( ع اِ ) ج ِ عَیب. آهوها. عیب ها. نقص ها. رجوع به عیب شود : و کل امری یخفی علیه عیوبه. ( تاریخ بیهقی ص 97 ).
دوصد چندان عیوبت برشمارد.سعدی.زن خوش منش دلنشین تر که خوب
که پرهیزگاری بپوشد عیوب.سعدی.- ستارالعیوب ؛ پوشنده عیب ها. پوشنده آهوها.
- || نامی از نامهای الهی. از صفات الهی است.
- عیوب در مرد ؛ از نظر فقهی هر یک از عیوب زیر پیش از ازدواج در مرد باشد حق فسخ نکاح با زن است : جنون ، خصاء، جب ، عنن و جذام. ( از شرح لمعه ). و رجوع به هر یک از کلمات فوق در ردیف خود شود.
- عیوب فسخ نکاح درزن ؛ از نظر فقهی هر یک از عیوب زیر پیش از ازدواج در زن باشد حق فسخ نکاح با مرد است : جنون ، جذام ، برص ، عمی ، اقعاد، قرن ، رتق و افضاء. ( از شرح لمعه ). و رجوع به هر یک از کلمات فوق در ردیف خود شود.
- عیوب قافیه ؛ آنچه برای قافیه عیب شمرده شود و عبارتست از: اقواء، اکفاء، ایطاء و شایگان. ( از المعجم فی معاییر اشعار العجم ). رجوع به هر یک ازکلمات فوق در ردیف خود شود.

معنی کلمه عیوب در فرهنگ معین

(عُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ عیب .

معنی کلمه عیوب در فرهنگ عمید

= عیب

معنی کلمه عیوب در فرهنگ فارسی

جمع عیب
( اسم ) جمع عیب جمع : عیوبات .

معنی کلمه عیوب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برخی فضایل سوره توبه عبارتند از: دوری از نفاق، بهره مندی از میوه های بهشتی، شفاعت پیامبر.
برای هر کدام از سوره های قرآن خواص و آثاری ذکر شده است. در بیان فضائل سوره توبه نیز فوایدی ذکر شده که برخی از آنها عبارتند از:
← دوری از نفاق
با توجه به مطالب ذکر شده، آشکار شدن عیوب، جزء آثار و خواص سوره توبه نیست. البته درباره نام های سوره توبه، گفته شده است که به این سوره «فاضحه» نیز گفته می شود؛ به این دلیل که در این سوره از احوال منافقان سخن به میان آمده و عیوب و خیانت های آنان را آشکار کرده است.

معنی کلمه عیوب در ویکی واژه

جِ عیب.

جملاتی از کاربرد کلمه عیوب

برای محاسبه آرش، نخست قیمت سالم و نیز معیوب کالا مشخص می‌گردد؛ سپس نسبت میان مقدار زیادی از آن دو قیمت با قیمت صحیح به دست می‌آید و به همین نسبت از قیمت مورد توافق و نه قیمت واقعی استخراج می‌شود. به عنوان مثال اگر کالا به نود تومان خریداری شده و قیمت سالم آن یکصد و بیست تومان و معیوب آن هشتاد تومان است، نسبت میان زیادی از دو قیمت، یعنی، چهل تومان با قیمت سالم نسبت یک سوم است؛ بنابراین یک سوم نود تومان یعنی سی تومان به عنوان ارش به مشتری بازگردانده می‌شود و در صورت اختلاف در قیمت‌گذاری آیا بالاترین قیمت مبنای محاسبه قرار می‌گیرد یا پایین‌ترین آن یا میانگین بین آن دو، احتمالاتی ذکر شده لیکن معروف، احتمال اخیر است.
در نتیجه مقدار برگردانده‌شده توسط یک پردازنده پنتیوم معیوب، در چهار رقم یا بیشتر اشتباه است.
چاپلوس وکربز و دورو نیم زین عیوبم انضجار آید همی
یک فرازی که در او باشد معیوب نبود
به عشق پرتو خورشید عشق می جویم وگرنه عقل چه بیند به دیده ی معیوب
اگر متغیرها اسمی باشند، این آزمون بی‌بدیل است از عیوب این آزمون این است که جهت و اندازه تغییرات را محاسبه نمی‌کند و فقط وجود تغییرات را در نمونه‌ها در نظر می‌گیرد.
چو کافور شد مشک معیوب گشت به کافور بر تاج ناخوب گشت
یکی از مهم ترین کاربرد های روش آزمون ذرات مغناطیسی،بررسی عیوب به وجود آمده در فرآیند تولید فلزات صنعتی می باشد.این عیوب از ابتدایی ترین مراحل تشکیل محصول تا مراحل شکل دهی نهایی درون فلز تشکیل می شوند.
جمال یار بس زیبا و خوبست ولی در ذات ستّار العیوبست
در ۱۷ ژانویه سال ۱۹۹۵، اینتل «هزینه پیش از مالیاتی به میزان ۴۷۵ میلیون دلار با درآمد یا ظاهرا کل هزینه جایگزینی پردازنده‌های معیوب» را اعلام کرد.
ز افعال و اعمال و اخلاق خوب مُبَرّا ز عدناس و پاک از عیوب
کالای کمال است که معیوب نظرهاست عبرت به جهان از هنر خویش گرفتیم
از این روش می‌توان برای تشخیص و موقعیت‌یابی عیوب مختلف در سازه‌های تحت بار و اجزای آن‌ها استفاده کرد.
برای محاسبه ارش جنایت راه‌هایی ذکر شده که یکی از آن‌ها عبارت است از آن که فرد آسیب دیده را برده فرض کرده و قیمت سالم و معیوب آن و نیز نسبت میان مقدار زیادی از آن دو قیمت با قیمت سالم را به دست آورده و به همین نسبت از دیه نفس کسر می‌شود.
گرچه باشد به ظاهر آن همه خوب لیک باطن بود همه معیوب
احمد کاوَری (زادهٔ ۱۳۴۴ در عراق - ) کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۶۴ با تئاتر آغاز کرد. او تا سال ۱۳۷۰ چند مستند کوتاه از جمله دار عاشقان و دایره معیوب را کارگردانی نمود. در نگارش فیلم نامه‌های مردی از جنس بلور و قاصدک همکاری داشته‌است و با بازی در چند فیلم نظیر ارتفاع پست بازیگری را نیز تجربه نموده‌است.
هر کسی کو دل به نقص مرتضی معیوب کرد نیست آن کس بر دل پیغمبر مکّی مکین
کسی ‌که نیک و بد هوشیار و مست بپوشد خدا عیوب وی از چشم هر که هست بپوشد
مشکل اجماع یک مشکل اساسی در کنترل سیستم‌های چند عاملی است. یک رویکرد برای تولید اجماع این است که همه فرایندها (نمایندگان) بر روی مقدار اکثریت توافق کنند. در این زمینه، اکثریت به حداقل یک رای بیشتر از نیمی از آرای موجود نیاز دارد (که در آن به هر فرایند رای داده می‌شود). هرچند، یک یا چند فرایند معیوب ممکن است نتیجه حاصل را منحرف کند به طوری که ممکن است اجماع به دست نیاید یا به اشتباه حاصل شود.