ضروب

معنی کلمه ضروب در لغت نامه دهخدا

ضروب. [ ض ُ ] ( ع اِ ) ج ِ ضرب. گونه ها. روشها. اقسام. انواع. اصناف : خلف بفنون زرق و ضروب حیل محاضران را تشویش می داد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 56 ).
- ضروب اشکال قیاس ؛ انواع اشکال قیاس.
- ضروب الامثال ؛ علم ضروب الامثال. قال المیدانی ان عقود الامثال یحکم بأنها عدیمة اشباه و امثال تتحلی بفرائدها صدور المحافل و المحاضر و یتسلی بفوائدها قلب البادی و الحاضر و تقید اوابدها فی بطون الدفاتر و الصحائف و تطیر نواهضها فی رؤس الشواهق و ظهور المنایف و یحتاج الخطیب و الشاعر الی ادماجها و ادراجها لاشتمالها علی اسالیب الحسن و الجمال و کفی جلالة قدرها ان کتاب اﷲ سبحانه و تعالی لم یعر من وشاحها و ان کلام نبیه ( ص ) لم یخل فی ایراده و اصداره من مثل یحوز قصب السبق فی حلبة الایجاز و امثال التنزیل کثیرة. و اما الکلام النبوی من هذا الفن فقد صنف العسکری فیه کتاباً برأسه من اوله الی آخره و من العلوم ان الادب سلم الی معرفة العلوم. به یتوصل الی الوقوف علیها و منه یتوقع الوصول الیها غیر ان له مسالک و مدارج و لتحصیله مراقی و معارج و ان علی تلک المراقی و اقصاها وادعر تلک المسائل و اعصاها هذه الامثال الواردة من کل مرتضع درر الفصاحة یانعاً و ولیداً فینطق بما یعبربه المعبر عنها حشواً فی ارتقاء معارج البلاغة و لهذا السبب خفی اثرها و ظهر اقلها و من حام حول حماها علم ان دون الوصول الیها احرق من خرط القتاد و ان لا وقوف علیها الا للکامل المعتاد کالسلف الماضین الذین نظموا من شملها ما تشتت و جمعوا من امرها ما تفرق فلم یبقوا فی قوس الاحسان منزعاً. ( کشف الظنون ).
- ضروب قیاس ؛ انواع قیاس .
ضروب. [ ض َ ] ( ع ص ) بسیار زننده. یقال : رجل ٌ ضروب ؛ ای شدیدالضرب و کثیره. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ضروب در فرهنگ معین

(ضُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ ضرب . ۱ - گونه ها، انواع . ۲ - اجزای آخر بیت .

معنی کلمه ضروب در فرهنگ عمید

انواع.

معنی کلمه ضروب در فرهنگ فارسی

جمع ضرب
( اسم ) جمع ضرب ۱ - گونه ها انواع اصناف . ۲ - اجزای آخر بیت .
بسیار زننده

جملاتی از کاربرد کلمه ضروب

تا بی گنهست عمرو مضروب تا بی سببست زید ضارب
بل زر مضروب ضرب ایزدی کو نگردد کاسد آمد سرمدی
اما در کمال ناباوری یک هفته بعد او ادعا کرد که کاپون را از شهر اخراج خواهد کرد. کاپون در یک ملاقات خصوصی با شهردار قلابی او را به شدت مضروب کرد.
تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ حمزه و کسایی و ابن عامر و حفص تنزیل بنصب خوانند بر مصدر یعنی نزل تنزیلا. باقی برفع خوانند بر خبر مبتدای محذوف کانّه قال: هو تنزیل العزیز الرّحیم. و قیل: المراد به المنزل و لهذا نظائر فی القرآن و تقول العرب: هذا الدّرهم ضرب الامیر، ای مضروبه. و تنزیل بناء کثرت و مبالغت است، اشارت است که این قرآن نه بیکبار از آسمان فرو آمد بلکه بکرّات و مرّات فرو آمد بمدّت بیست و سه سال سیزده سال به مکه و ده سال به مدینه نجم نجم آیت آیت سوره سوره چنانک حاجت بود و لایق وقت بود. تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ ای عزیز بالأعداء، رحیم بالمؤمنین. عزیزم تا دشمن در دنیا مرا نداند، رحیم‌ام تا مؤمن در عقبی مرا به بیند.
قد ذقت حلواً و ذقت مراً کذاک عیش الفتی ضروب
در روز ۱۶ شهریور مأموران حکومت پهلوی مفتح را به شدت مضروب کردند و روز بعد وی را دستگیر و به مدت دو ماه در زندان انداختند.
به اصل باز شود فرع و هست نزد خرد هم این حدیث مسلم هم این مثل مضروب
فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّی جاءَهُمُ الْعِلْمُ یعنی جاء هم القران علی لسان محمد. و اختلافهم انهم افترقوا بعد ما جاءهم فرقتین فرقة اسلموا و فرقة ثبتوا علی الیهودیة و قیل نزلت هذه الایة فی قریظة و النضیر یعنی انزلنا هم منزل صدق یرید من ارض یثرب ما بین المدینة و الشام وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ من النخل و الثمار و وسعنا علیهم الرزق. فما اختلفوا فی تصدیق محمد ص انه نبی حتی جاءهم العلم یعنی القرآن و البیان بانه رسول صدق و دینه حق. و قیل: حتی جاءهم معلومهم و هو محمد ص لانهم کانوا یعلمونه قبل خروجه فالعلم بمعنی المعلوم کما یقال للمخلوق خلق، و منه قوله: هذا خلق اللَّه و یقال هذا الدرهم ضرب الامیر ای مضروبه إِنَّ رَبَّکَ یَقْضِی بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فِیما کانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ من الدین.
سر محامد محمود ، خسرو توران که جود او مثلی گشت در جهان مضروب
ز آسایش عهد او زخم خنجر ز پهلوی مضروب خندد به ضارب
که بی عیار محبت دل رهی قلبست وگر بسکه شاهان شود چو زر مضروب
ابن کر نویسندهٔ اثری با عنوان غاية المطلوب فی علم الأدوار والضروب است که به توصیف نظری موسیقی رایج در قاهره می‌پردازد. این رساله سندی دانسته می‌شود برای تداوم رشد نظری موسیقی در جهان اسلام پس از دوران مکتب منتظمیه.
در صادقیه بنر بزرگ علی خامنه ای در میدان صادقیه به آتش کشیده شد و نیروهای امنیتی به سوی معترضین حمله‌ور شدند و بنر علی خامنه ای را از دست مردم در حالی که نیم سوخته بود گرفتند که در این بین چندین نفر به شدت مضروب شدند؛ و چندین گوشی موبایل از مردم که در حال فیلمبرداری از این صحنه بودند گرفته شد.
عدو اگر زر نابست و گوهر ناسفت چو زر و گوهر مضروب باد و مطعون باد