صهیون

معنی کلمه صهیون در لغت نامه دهخدا

صهیون. [ ص ِ ی َ ]( اِخ ) گویند روم است و به قول دیگر بیت المقدس است. ( معجم البلدان ). موضعی است معروف در بیت المقدس ( محله ای است از آن ) و کنیسه صهیون بدانجاست. ( معجم البلدان ). نام تلی به بیت المقدس مشرف بر خندق موسوم به باب النار. ( تاج العروس ). در قاموس کتاب مقدس آرد: ( کوه پرآفتاب یا خشک ) گاهی از اوقات مقصود از این اسم تمام شهر اورشلیم است ؛ اما غالباً مقصود کوه جنوب غربی شهر مذکور است و کوه مرقوم بجز از طرف شمال از همه طرف با وادیهای عمیق و بلندیها احاطه شده بود، چنانکه وادی پنیرفروشان بطرف مشرق او را از موریا جدا میکرد و اوفل و وادی بنی هنوم بطرف جنوب و مغربش واقع و قسمت محاذی شهر را از طرف مغرب ، وادی جیحون میگفتند.اما علما در حدود کوه صهیون بطرف شمال هم قول نیستند. بعضی گمان دارند که تا برج داود امتداد داشت که درنزدیکی باب الخیل است و گمان دارند که وادی که وادی پنیرفروشان بدانجا منتهی میشد و دیگران برآنند که روبطرف شمال در نزدیکی باب العمود منتهی میشد و صهیون تخمیناً یکصد و پنج قدم از موریا مرتفعتر و تخمیناً دو هزار و پانصد و سی و نه قدم فوق سطح دریای متوسط میباشد و ترکیباً مستطیل و اطراف وادیهای مرقوم در قدیم الایام بلندتر از حالیه بوده است و خود شهر دیوار مرتفعی دارد. اما تاریخ صهیون که در کتاب مقدس وارد است اینکه اولاً به قلعه یبوسیان معروف است ( صحیفه یوشع 15:63 مقابل دوم سموئل 5:7 ) و هموارده در دست ایشان بود تا وقتی که داود بر آن دست یافته آنرا شهر داود و پایتخت مملکت خود قرار داده ، قلعه و قصر و محلی برای صندوق عهد در آن برپا نمود ( دوم سموئل 5:7 ) ( اول پادشاهان 8:1 ) ( دوم پادشاهان 19:21 و 31 و 1 ) ( اول تواریخ ایام 11:5 ) ( دوم تواریخ ایام 5:2 ) و بایددانست که این در کتب تاریخیه عهد قدیم بجز در آیات فوق وارد نگشته ، اما در اسفار شعریه و نبوتی 148 مرتبه یعنی در مزامیر داود 38 و در سرود سلیمان یک مرتبه و در اشعیا 47 و در ارمیا 17 و در نیاحات ارمیا 15و در یوئیل 7 و در عاموس 2 و در عوبدیا 2 و در میکاه 9 و در صفنیا 2 و در زکریا 8 مرتبه ، اما در عهد جدید هفت مرتبه مذکور است و در این اسفار آخرین نه تنها قصد از خود کوه صهیون میباشد، بلکه احیاناً مقصود از اورشلیم نیز هست ( مزامیر 149:2 و 87:2 ) ( اشعیا 33:14 ) ( یوئیل 2:1 ) و گاهی مقصود از شهر برگزیده خداوند میباشد ( مزامیر 51:18 و 87:5 ) و وقتی مقصود کلیسااست ( عبرانیان 12:22 ) و زمانی مقصود از شهر مقدس آسمانی است. ( مکا 14:1 ) بدین جهت اصطلاح حالیه که در میان علماء متداول است این است که قصد از صهیون آرزوی قوم خداوند است که فرصتی بجهت حمایت و محافظت و خدمت او تحصیل نمایند. پوشیده نماند که یوسیفوس مورخ بهیچوجه اسم صهیون را در تصنیفات خود مذکور نداشته است ،بلکه هرگاه خواسته که بدانجا اشاره نماید «شهر داود» یا «شهر علیا» یا بازار علیا ذکر کرده است ؛ چون صهیون در آن وقت مرغوب ترین و مشهورترین محلی از محلات اورشلیم بود و مساکن و بیوتات اشراف و اکابر همواره در آن طرف می بود و قصر جمیل هیرودیس در زاویه شمالی آن بود که از آن به بعد بواسطه سکونت والی رومانی دارالولایه نامیده شد ( مرقس 15:16 ) و در شمال این قصر سه قلعه مشهور بود که یکی از آنها فعلاً هم به قلعه ٔداود مسمی است. حالت حالیه صهیون اینکه حصار شهر تخمیناً نصف کوه صهیون را احاطه کرده است و در ضمن حصار دیر ارامنه و کنیسه اشکنازیم و کنیسه مار یعقوب ارامنه و کلیسا و مدرسه انگلیسها و برج داود واقع است و در خارج حصار بجز مسجدی که آن را نبی داود گویند نیست و گویند که مقبره داود و سلیمان و سایر ملوک اسرائیل در آنجا است. و برخی برآنند که عیسی مسیح در یکی از غرفات همین بنای مسطور فوق ، عشای ربانی را بجا آورده ، شاگردان او در آنجا برای حلول روح القدس منتظر همی بودند و در این قسمت کوه معدودی از قبور نصاری است و مقداری معتنابه از آن نیز زراعت میشود بدین لحاظ قول ارمیا و میکاه که گفته اند: صهیون همچو مزرعه زراعت کرده خواهد شد ( ارمیا 26:18 ) ( میکاه 3:12 ) و کوه صهیون بطرف وادی هنوم امتداد یافته در این قسمت مزارع گندم و جو و تاکستانها و درختان زیتون میباشد و فعلاً وادی در نزد باب الخیل هست که آنرا وادی صهیون گویند، اما علما را در تعیین محل و موضع صهیون اختلاف است ؛ بعضی اکرا و برخی موریا و دیگران اوفل راصهیون دانسته اند. لکن قول مرجح و معتبر آن است که همان کوهی است که شرح آن در فوق داده شد. ( از قاموس کتاب مقدس ). و بعضی این کلمه را صیهون ضبط کرده اند.

معنی کلمه صهیون در فرهنگ فارسی

۱ - کوهی است در جنوب غربی اورشلیم (بیت المقدس ) که معبد را روی آن بنا کرده اند و در آن مسجد اقصی و قبه صخره است . ۲ - گاهی بیت المقدس را بدین نام خوانند .

معنی کلمه صهیون در دانشنامه آزاد فارسی

صَهْیون (Zion)
تپه ای در نزدیک بیت المقدس که بر فراز آن قلعۀ عموریان۱ کنعان۲ قرار داشت و بنا به روایت تورات، داود، پادشاه یهودیان، آن جا را فتح کرد و بر فراز آن هیکل۳ یا معبد را ساخت. این تپه نماد بیت المقدس در فرهنگ عِبری و نیز سمبل ملی گرایی یهود است.
AmoritesCanaanTemple

معنی کلمه صهیون در ویکی واژه

نشعت گرفته از مکتب تورات و آئین یهود نام کوهی و نیز به گروهی خاص از پیروان کیش موسی اطلاق می‌گردد. برخی منابع عبری تلفظ صحیح کلمه را زایون پیشنهاد می‌کنند و در هر دو اصطلاح صهیون و زایون پسوند آنها یعنی یون محرز است و به معنی کندن یا درآوردن لباس از تن است. نکته مهم در اصطلاح صهیون مانند برخی اصطلاحات تاریخی و جغرافیایی نادر حرف اضافه ه است بدون حرف مزبور نتیجه صیون خواهد بود و حرف ص با صا خود معمایی است مانند معنی صَدِق.

جملاتی از کاربرد کلمه صهیون

فلسطینیان و دیگر گروه‌های مسلمان، همچون دولت ایران (از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷)، اصرار می‌ورزند که دولت اسرائیل، نامشروع است و از اشاره به آن با عنوان «اسرائیل» اجتناب می‌کنند، به جای آن از بیان «رژیم صهیونیستی» استفاده می‌کنند.[نیازمند منبع] نقشه‌های خاورمیانه غالباً اسرائیل را نشان نمی‌دهند. محمود احمدی‌نژاد، در گفتگویی با مجله تایم در سال ۲۰۰۶، گفت «هر کسی می‌داند که رژیم صهیونیستی ابزاری در دستان آمریکا و بریتانیاست».
تئوری‌های توطئه که مدعی هستند صهیونیست‌ها تاریخ جهان را کنترل می‌کنند یا به دنبال فرا دستی هستند، قدمتی به اندازه عمر خود صهیونیسم دارد.[نیازمند منبع]
«هر چند میراسماعیلی نتوانست مدال طلا را به دست آورد، اما با امتناع از بازی با نماینده رژیم صهیونستی توانست افتخاری ابدی به دست آورد.»
اتحادیه ضد افترا از ائتلاف پاسخ به دلیل حمایت از حزب‌الله و حماس و حملات تروریستی به اسرائیل توسط این گروه‌ها و سایر گروه‌ها و همچنین موضع ضد صهیونیستی آن انتقاد کرده‌است. همچنین ائتلاف پاسخ را با ذکر نمونه‌هایی از نشانه‌هایی که توسط شرکت‌کنندگان درترویج تئوری‌های توطئه ضدیهودی و شیطان جلوه دادن اسرائیل برگزار می‌شود، بعنوان یک محیط ضدیهودی دربرخی از راهپیمایی‌های خود تقویت می‌کند. مؤسسه استفان راث گفته‌است که «محتوای ضد اسرائیلی و یهودستیزانه برخی از رویدادهای ائتلاف پاسخ را مشخص کرده‌است.»
او در سال ۱۹۰۴ وارد دبیرستان می‌شود، چند سال بعد با دانش آموز دیگری به نام مارسل پانیول طرح دوستی می‌ریزد. در سال ۱۹۱۳ دیپلم خود را با معدل متوسط اخذ می‌کند و یک سال بعد مارسی را به مقصد ژنو ترک می‌کند تا تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق ادامه دهد. او از همان ابتدا شروع به فعالیت به نفع صهیونیسم می‌کند، هرچند که تا پایان عمرش هرگز به اسرائیل سفر نمی‌کند. در سال ۱۹۱۷ مدرک لیسانس می‌گیرد و سپس در دانشگاه ادبیات تا سال ۱۹۱۹ به تحصیل ادبیات می‌پردازد. در همین سال با الیزابت بروشر ازدواج می‌کند، حاصل این ازدواج، تنها دخترش مریم است. عمر این پیوند اما بسیار کوتاه است، در سال ۱۹۲۴ همسرش از بیماری سرطان می‌میرد.
پیش از این مقطع، هیچ مذاکرهٔ جدی‌ای با صهیونیست‌ها انجام نشده بود اما مارک سایکس با صهیونیسم آشنا بود، با موسی گاستر (رئیس سابق فدراسیون صهیونیستی انگلیس) ارتباط داشت و ممکن است یادداشت ۱۹۱۵ هربرت ساموئل را هم دیده باشد. در ۳ مارس، در حالی که سایکس و پیکو هنوز در پتروگراد بودند، لوسین ولف (دبیر کمیتهٔ خارجی مشترک که از سوی سازمان‌های یهودی برای پیشبرد منافع یهودیان خارجی تأسیس شده بود) پیش‌نوبس تضمینی را که متفقین می‌توانستند در حمایت از آرمان‌های یهودی صادر کنند، به وزارت امور خارجه بریتانیا تسلیم کرد. در بخشی از پیش‌نویس «فرمول» زیر ذکر شده بود:
اسرائیل با اکثریت آرا در ۱۱ مه ۱۹۴۹ به عنوان عضو سازمان ملل پذیرفته شد تلاش اسرائیل و اردن برای مذاکره بر سر توافقنامه صلح پس از آن شکست خورد که دولت بریتانیا، از ترس واکنش مصر با چنین معاهده‌ای، مخالفت خود را با دولت اردن ابراز کرد. در سال‌های اولیه تشکیل دولت، جنبش صهیونیسم کارگری به رهبری نخست‌وزیر دیوید بن گوریون بر عرصه سیاست در اسرائیل تسلط داشت.
او زمانی که سفیر ایران در رم بود با حمایت از رئیس شرکت تولید پوشاک بنتون که به ایران سفر کرده بود، خبرساز شد. با چشمگیر شدن فعالیت فروشگاه‌های شرکت بنتون در تهران، منتقدان حضور کالاهای غربی، با اتهام «صهیونیست» بودن رئیس شرکت بنتون، حضور و سرمایه‌گذاری آن را در ایران به‌باد انتقاد شدید گرفتند. در این زمان که مأموریت ظهره‌وند به‌عنوان سفیر ایران در ایتالیا تازه آغاز شده بود، او با انتشار بیانیه‌ای رسمی، رئیس این شرکت را «یک کاتولیک معتقد» خواند و از سرمایه‌گذاری این شرکت ایتالیایی در ایران حمایت کرد.
او در رشتهٔ شیمی تحصیل کرد و مدرک دکترای علوم را در این رشته دریافت کرد. سپس به وین رفت تا در رشتهٔ میکروبیولوژی ادامه تحصیل دهد. او که یک یهودی بود در دوران دانشجویی در وین به موضوع صهیونیسم علاقه‌مند شد و بعدها به یک صاحب‌نظر در مورد مسئله فلسطین مبدل شد.