صهیون
معنی کلمه صهیون در فرهنگ فارسی
معنی کلمه صهیون در دانشنامه آزاد فارسی
تپه ای در نزدیک بیت المقدس که بر فراز آن قلعۀ عموریان۱ کنعان۲ قرار داشت و بنا به روایت تورات، داود، پادشاه یهودیان، آن جا را فتح کرد و بر فراز آن هیکل۳ یا معبد را ساخت. این تپه نماد بیت المقدس در فرهنگ عِبری و نیز سمبل ملی گرایی یهود است.
AmoritesCanaanTemple
معنی کلمه صهیون در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه صهیون
فلسطینیان و دیگر گروههای مسلمان، همچون دولت ایران (از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷)، اصرار میورزند که دولت اسرائیل، نامشروع است و از اشاره به آن با عنوان «اسرائیل» اجتناب میکنند، به جای آن از بیان «رژیم صهیونیستی» استفاده میکنند.[نیازمند منبع] نقشههای خاورمیانه غالباً اسرائیل را نشان نمیدهند. محمود احمدینژاد، در گفتگویی با مجله تایم در سال ۲۰۰۶، گفت «هر کسی میداند که رژیم صهیونیستی ابزاری در دستان آمریکا و بریتانیاست».
تئوریهای توطئه که مدعی هستند صهیونیستها تاریخ جهان را کنترل میکنند یا به دنبال فرا دستی هستند، قدمتی به اندازه عمر خود صهیونیسم دارد.[نیازمند منبع]
«هر چند میراسماعیلی نتوانست مدال طلا را به دست آورد، اما با امتناع از بازی با نماینده رژیم صهیونستی توانست افتخاری ابدی به دست آورد.»
اتحادیه ضد افترا از ائتلاف پاسخ به دلیل حمایت از حزبالله و حماس و حملات تروریستی به اسرائیل توسط این گروهها و سایر گروهها و همچنین موضع ضد صهیونیستی آن انتقاد کردهاست. همچنین ائتلاف پاسخ را با ذکر نمونههایی از نشانههایی که توسط شرکتکنندگان درترویج تئوریهای توطئه ضدیهودی و شیطان جلوه دادن اسرائیل برگزار میشود، بعنوان یک محیط ضدیهودی دربرخی از راهپیماییهای خود تقویت میکند. مؤسسه استفان راث گفتهاست که «محتوای ضد اسرائیلی و یهودستیزانه برخی از رویدادهای ائتلاف پاسخ را مشخص کردهاست.»
او در سال ۱۹۰۴ وارد دبیرستان میشود، چند سال بعد با دانش آموز دیگری به نام مارسل پانیول طرح دوستی میریزد. در سال ۱۹۱۳ دیپلم خود را با معدل متوسط اخذ میکند و یک سال بعد مارسی را به مقصد ژنو ترک میکند تا تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق ادامه دهد. او از همان ابتدا شروع به فعالیت به نفع صهیونیسم میکند، هرچند که تا پایان عمرش هرگز به اسرائیل سفر نمیکند. در سال ۱۹۱۷ مدرک لیسانس میگیرد و سپس در دانشگاه ادبیات تا سال ۱۹۱۹ به تحصیل ادبیات میپردازد. در همین سال با الیزابت بروشر ازدواج میکند، حاصل این ازدواج، تنها دخترش مریم است. عمر این پیوند اما بسیار کوتاه است، در سال ۱۹۲۴ همسرش از بیماری سرطان میمیرد.
پیش از این مقطع، هیچ مذاکرهٔ جدیای با صهیونیستها انجام نشده بود اما مارک سایکس با صهیونیسم آشنا بود، با موسی گاستر (رئیس سابق فدراسیون صهیونیستی انگلیس) ارتباط داشت و ممکن است یادداشت ۱۹۱۵ هربرت ساموئل را هم دیده باشد. در ۳ مارس، در حالی که سایکس و پیکو هنوز در پتروگراد بودند، لوسین ولف (دبیر کمیتهٔ خارجی مشترک که از سوی سازمانهای یهودی برای پیشبرد منافع یهودیان خارجی تأسیس شده بود) پیشنوبس تضمینی را که متفقین میتوانستند در حمایت از آرمانهای یهودی صادر کنند، به وزارت امور خارجه بریتانیا تسلیم کرد. در بخشی از پیشنویس «فرمول» زیر ذکر شده بود:
اسرائیل با اکثریت آرا در ۱۱ مه ۱۹۴۹ به عنوان عضو سازمان ملل پذیرفته شد تلاش اسرائیل و اردن برای مذاکره بر سر توافقنامه صلح پس از آن شکست خورد که دولت بریتانیا، از ترس واکنش مصر با چنین معاهدهای، مخالفت خود را با دولت اردن ابراز کرد. در سالهای اولیه تشکیل دولت، جنبش صهیونیسم کارگری به رهبری نخستوزیر دیوید بن گوریون بر عرصه سیاست در اسرائیل تسلط داشت.
او زمانی که سفیر ایران در رم بود با حمایت از رئیس شرکت تولید پوشاک بنتون که به ایران سفر کرده بود، خبرساز شد. با چشمگیر شدن فعالیت فروشگاههای شرکت بنتون در تهران، منتقدان حضور کالاهای غربی، با اتهام «صهیونیست» بودن رئیس شرکت بنتون، حضور و سرمایهگذاری آن را در ایران بهباد انتقاد شدید گرفتند. در این زمان که مأموریت ظهرهوند بهعنوان سفیر ایران در ایتالیا تازه آغاز شده بود، او با انتشار بیانیهای رسمی، رئیس این شرکت را «یک کاتولیک معتقد» خواند و از سرمایهگذاری این شرکت ایتالیایی در ایران حمایت کرد.
او در رشتهٔ شیمی تحصیل کرد و مدرک دکترای علوم را در این رشته دریافت کرد. سپس به وین رفت تا در رشتهٔ میکروبیولوژی ادامه تحصیل دهد. او که یک یهودی بود در دوران دانشجویی در وین به موضوع صهیونیسم علاقهمند شد و بعدها به یک صاحبنظر در مورد مسئله فلسطین مبدل شد.