شگرد

شگرد

معنی کلمه شگرد در لغت نامه دهخدا

شگرد. [ ش ِ گ َ / گ ِ ] ( اِ ) در خراسان به معنی دفعه و نوبت است. ( از یادداشت مؤلف ). || به معنی طرح کار هم هست : شگرد کارش را کشید. ( یادداشت مؤلف ). روش کار و فنی است که بیش از هر فن دیگر زیرچاق انسان باشد، چنانکه گویند: فلان پهلوان در کشتی شگردش کنده کشیدن یا لنگ بستن است. ( فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ). || تمرین.

معنی کلمه شگرد در فرهنگ معین

(ش گِ ) (اِ. ) روش ، راه ، طریقه ، طرز.

معنی کلمه شگرد در فرهنگ عمید

روش، طریقه، فن و طرز عمل.

معنی کلمه شگرد در فرهنگ فارسی

روش، طریقه، فن وطرزعمل
( اسم ) روش راه طریقه طرز : فلانی شگردش این است که ...

معنی کلمه شگرد در دانشنامه عمومی

شگرد (برنامه نویسی رایانه ای). یک شِگِرد ( به انگلیسی: Method ) یا مِتُد در برنامه نویسی شیءگرا، یک «رویه» مرتبط با «یک پیام و یک شیء» است. 
یک شیء از «داده» و «رفتار» تشکیل داده شده است: «داده» ویژگی آن شیء را نمایش می دهند و «رفتارها» توسط ««شگردها»» نمایان می شوند. برای مثال شیء «پنجره» می تواند شگردهایی مثل «بازکردن» یا «بستن» داشته باشد، که حالت آن ( آیا در هر لحظه زمانی باز یا بسته است ) یک ویژگی است. یک «واسط »تعیین می کند که چگونه یک شیء توسط هرکدام از مصرف کنندگان متنوع اش باید استفاده شود. 
در برنامه نویسی مبتنی بر کلاس، شگردها در یک کلاس تعریف می شوند، و اشیاء نمونه هایی از کلاس ها هستند. 
توانمندی «رونویسی» و «پوشاندن» دو ویژگی متمایز کننده اصلی بین صدازدن شگرد و رویه است. 
یکی از مهمترین قالبیت های یک شگرذ، توانمندی رونویسی شگرد ( به انگلیسی: Method overriding ) است: یعنی یک نام مشابه ( مثل مساحت ) را می توان برای چندین نوع متفاوت از کلاس استفاده کرد. این موضوع به اشیای ارسال کننده امکان فراخوانی رفتارهایی را می دهد، که پیاده سازی آن رفتارها به شیء گیرنده محول شده است. برای مثال، یک شیء می تواند یک پیام «مساحت» رابه شیء دیگر ارسال کند، و آنچه رخ می دهد آن است که فرمول مناسب، براساس آنکه شیء گیرنده یک «مستطیل»، «دایره»، یا «مثلث» یا غیره است، فراخوانی می شود. 
شگردها یک واسط تهیه می بینند که دیگر کلاس ها از آن استفاده می کنند تا به ویژگی های یک شیء دسترسی یابند، یا آن را دستکاری کنند؛ به این موضوع پوشاندن ( به انگلیسی: encapsulation ) می گویند.

معنی کلمه شگرد در ویکی واژه

روش، راه، طریقه، طرز.

جملاتی از کاربرد کلمه شگرد

تفاوت پایه‌ای میان آن و نشانه‌های کلان رستاخیز، اندازه فاصله‌ای است که تا خود فرشگرد به درازا می‌کشد.
«نام وی احمدبن محمد است» با یوسف حسین رازی و عبداللّه حداد و جریری، و ابن عطا و رویم٭ دیده بود، وی نیکو طریقت بود با استقامت، در نشاپور بوده و وعظ گفته بنشاپور، و سخن گفته، ور زبان معرفت به نیکوتر سخن. از نشاپور برفت بترمذ آمد، خواجه محمد حامد واشگردی شاگرد بوبکر وراق٭ پذیرهٔ وی آمد، و بوسه بر رکاب وی داد، شاگردان وی آنرا! خوش نیامد از رشک ویرا گفتند: که تو آن چرا کردی؟ گفت: من شنوده‌ام کی او خداوند من چون نیکو بستاید و بوالعباس بسمرقند رفت و آنجا نماند در سنه اربعین و ثلثمائه این بوالعباس گفته: من عطش الی حال دهش فیه، فاذا وصل الیه لم یستقر فیه.
در ۱۷ سالگی برخلاف خواست پدرش به آکادمی سلطنتی دوسلدرف رفته و به تحصیل هنرهای تجسمی پرداخت. با مطالعه و تحقیق به شگردهای نقاشان به نام زمان خود آشنا شد و در طول این زمان از موزه‌ها و گالری‌های گوناگون در سراسر اروپا بازدید نمود. در پاریس او با دو استاد متاخر هنر امپرسونیسم (پل گوگن و پل سزان) دیدار کرد، که در آیندهٔ هنری وی تأثیر شگرفی گذاشت.
به‌آذین در عرصهٔ نمایشنامه نویسی هم قلم آزمود. نمایشنامهٔ کاوه (۱۳۵۵) گویای حدیثی باستانی با بیان و شگردهای هنری معاصر است.
عشق تو بجان شگرد دارم تا عمر بسر شود شگردم
این روستا در دهستان کلاشگرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.
ای آن که ترا برده ز ره اختر دولت بی طاقتی مهره خوشگرد ندانی
سپس قسمتی از آن علم را حیل عددی می‌نامد که: «شامل علمی است در میان مردم زمان ما به جبر و مقابله معروف است» از اینکه فارابی جبر را جزء علوم حیل آورده، معلوم می‌شود که از نظر او هنوز جبر نه علمی برهانی بلکه مجموعه‌ای از شگردها برای استخراج ریشه‌های معادلات شمرده می‌شده‌است. این دیدگاه به نحوی در طبقه‌بندی ابن سینا از علوم هم منعکس شده‌است. وی در رسالة فی اقسام العلوم العقلیة (ص ۱۲۲) جبر را جزء «اجزاء فرعی (الاقسام الفرعیة) ریاضیات» آورده و آن را، در کنار «عمل جمع و تفریق بر حَسَب حساب هندی» یکی از «شاخه‌های علم اعداد (من فروع علم العدد)» شمرده‌است.
اَشگرد، روستایی از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان کلاشگرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر (۹خانوار) بوده‌است.
«تمام شگردهایی که برای سبک همینگ‌وی برشمرده شد، در این داستان (وقتی از عشق حرف می‌زنیم...) به‌کار گرفته شده، با همان قدرتی که در کارهای همینگ‌وی هست. اما در عین حال یک تفاوت، یا بهتر، یک ویژگی نیز در این داستان هست که آن را از کارهای همینگ‌وی متمایز و -به گمان نگارنده- برتر می‌کند.»
تیموریان: تیمور، حامی بزرگ انواع هنرها بود. او علاقه بسیاری به سنگ‌های رنگی و روکش‌های فلزی داشت و این ویژگی او باعث شد که این نقش و نگار و شگردها برای دوره‌های دیگر (صفوی و قاجار) زنده بمانند. در زمان مغول و تیموریان، موهای آرایش شده با جواهرات برای زنان و نیم تاج‌هایی از جواهر برای مردان در میان اعیان و اشراف، پر کاربرد بوده‌است.