سوق

سوق

معنی کلمه سوق در لغت نامه دهخدا

سوق. ( ع اِ ) بازار.( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) :
به سوق صیرفیان در حکیم را آن به
که بر محک نزند سیم ناتمام عیار.سعدی.- سوق عکاظ ؛ بازار عکاظ. رجوع به عکاظ شود.
|| سوق الحرب ؛ سخت ترین جای جنگ. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ).
سوق. [ س َ ] ( ع مص ) راندن چارپا را. ( منتهی الارب )( ناظم الاطباء ). راندن. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 60 ). || در جان کندن درآمدن بیمار. || بر ساق کسی زدن. || دست پیمان راندن از ستور و جز آن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سوق. [ س َ وَ ] ( ع مص ) خوب ساق شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) خوبی ساق. ( منتهی الارب ).
سوق. ( اِخ ) قصبه ای از دهستان طیبی گرمسیری بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان. دارای 2500 تن سکنه. آب آن از چشمه. محصول آنجا غلات ، برنج ، پشم ، انار، انجیر، انگور، لبنیات. شغل اهالی زراعت و حشم داری. صنایع دستی آنان قالی و قالیچه و جوال و گلیم وپارچه بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).

معنی کلمه سوق در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) بازار، ج . اسواق .
(سَ ) [ ع . ] (مص م . ) راندن .

معنی کلمه سوق در فرهنگ عمید

۱. راندن.
۲. راندن چهارپا.
۳. [مجاز] جهت دادن، راهنمایی و هدایت.
جای خریدوفروش کالا، بازار.

معنی کلمه سوق در فرهنگ فارسی

راندن، راندن چهارپا، خواندن وبیان کردن حدیث، بازار، جای خریدوفروش کالاها، اسواق جمع
( اسم ) بازار جمع : اسواق .
قصبه از دهستان طیبی گرم سیری بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان

معنی کلمه سوق در دانشنامه عمومی

سوق (کهگیلویه). سوق ( تلفظ: Sūq یا Soogh ) یکی از شهرهای لرنشین بخش سوق شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
در بررسی آثار تاریخی متعدد و متون جغرافیایی قدیم نظیر فارس نامه ابن بلخی و مسالک و ممالک ابن خردا ذبه و احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم مقدسی و صوره الارض ابن حوقل و کتب دیگر از جمله ” حدود العالم من المشرق الی مغرب” و در ” معجم البلدان یاقوت حموی، بارها نام ‹  سوق  › و سوق سنبیل و سوق السنابیل به مفهوم بازار، بازار سمبل و امثال آن در راه های بازرگانی عمده خوزستان – فارس ذکر شده است و مناسب بقاء کلمه ” سوق ” تا زمان ما بر روی آبادی سوق و فراوانی سنبل و نرگس در دره ها و دامنه های تپه ها و باغها و مراتع اطراف شهر سوق فعلی و گرمی آب و هوا و استعداد پرورش سنبل در این نواحی و نرگس زراهای کم و بیش وسیع در اطراف آن، می توان حدس زد که ” سوق سنبیل و سوق السنابیل” و سایر اسامی مشابه آن در متون و کتب و مراجع قرون اسلامی ممکن است همین شهر سوق و جنوب چنگلوا یا بین این دو باشد.
اگر چه عده ای از محققان، بازار سنبیل را در مرز فارس نوشته اند و شاید سوق مرز فارس قدیم است چه دهدشت که اراضی محیط آن از سمت غرب فاصله چندانی با سوق ندارد، قبلاً جز ایالت فارس محسوب می شده است و صاحب ” فارسنامه ناصری” از آن بدین ایالت نام می برد.
بنابراین اگر سوق سنبیل قدیمی اولیه اسلامی را در پهنه ای در اطراف سوق و خود سوق کنونی و بین سوق و چنگلوا تشخیص دهیم، پس وجود نام سوق بر روی آبادی سوق کنونی معلوم می دارد که بارانداز عمده کاروانها همین سوق بوده است. در اینجا راه فارس از اصفهان جدا گشته و بعضاً خرید و فروش و معاملات هم بر روی اجناس رسیده از خوزستان و بنا درد جنوب صورت می گرفته است. ” سوق” به معنی بازار است و در این صورت این کلمه خود معرف موقعیت بازار معاملات کاروانی سوق است. اما به نقل از پژوهشگر فاضل ‹  دکتر اقتداری  › اگر سوق را تحریفی از کلمه ” سوک ” بدانیم به معنی گوشه و رأس و زاویه و امثالهم باشد باز هم با وضعیت طبیعی و موقعیت جغرافیایی روستای قدیم سوق مطابقت دارد.
مردم سوق از قوم لروازسادات رضاتوفیقی و طیبی هستند و به زبان لری صحبت می کنند.
مردم سوق، مسلمان ( شیعه دوازده امامی ) هستند.
نقطه شکل گیری اولیه سوق در کتاب روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات به نقل از صاحب کتاب های تلخیص الاثار و همچنین فیات الاعیان و حتی الورقه محمد بن داود جراح آمده که ابو نواس حسن بن هانی ابن عبدالاول، ادیب و شاعر و دانشمند عرب، که وی ندیم محمد بن زبیده بوده و در محلی به نام سوق بین خوزستان و فارس در حدود ده سال بعد از هجرت محمد، متولد شد و دو ساله بود که به اتفاق والدینش از آنجا مهاجرت نمود و لیکن پس از مدت مدیدی فرزندان وی ضمن مراجعت به موطن خود به تجارت آثار و بناهای تاریخی سوق که به وسیلهٔ گچ ساروج و سنگ با معماری خاصی ساخته شده اند و هنوز بقایای آن در نقطه اصلی شهر مشهود است؛ بیانگر عصر صفویه است.

معنی کلمه سوق در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سُّوقِ: ساقها ( جمع ساق است )
معنی سِیقَ: سوق داده شد(سوق به معنای وادار کردن کسی است به راه رفتن )
معنی بَعَثَ: برانگیخت- چیزی را به طرفی سوق داد
معنی بَعْثِ: برانگیختن- چیزی را به طرفی سوق دادن
معنی لَا یَبْعَثُ: بر نمی انگیزد (بعث :چیزی را به طرفی سوق دادن)
معنی مَسَاقُ: سوق دادن (کلمه مساق مصدر میمی است ، که همان معنای مصدر سوق را میدهد ، و مراد از اینکه در قیامت یا در روز مرگ سوق به سوی خدای تعالی است ، این است که بازگشت به سوی اوست ، و اگر از بازگشت را، به مساق تعبیرکرده برای اشاره به این است که آدمی در این بازگ...
معنی مَبْعُوثِینَ: برانگیخته شدگان(بعث :چیزی را به طرفی سوق دادن)
معنی سُوقِهِ: ساقه هایش(کلمه سوق جمع ساق است )
معنی مَّبْعُوثُونَ: برانگیخته شدن - برپا داشته شدگان(بعث :چیزی را به طرفی سوق دادن)
معنی تُبْعَثُونَ: برانگیخته می شوید-بر پا داشته می شوید(بعث :چیزی را به طرفی سوق دادن)
معنی یَبْعَثَ: که برانگیزد - که مبعوث کند (بعث : برانگیختن وچیزی را به طرفی سوق دادن)
معنی یُبْعَثُ: برانگیخته می شود-بر پا داشته می شود(بعث : برانگیختن و چیزی را به طرفی سوق دادن)
تکرار در قرآن: ۱۷(بار)
(به فتخ سین) راندن. ، . سائق راننده . رجوع شود به «شهد». مساق: مصدر میمی است . آن روز سوق شدن به سوی پروردگار تو است. ساق: ما بین پا و زانو است . هر دو ساق خویش را عریان کرد. جمع آن سوق به ضمّ اول است . شروع کرد دست کشیدن به ساقها و گردنهای اسبان. ایضاً سوق به معنی بازار است جمع آن اسواق می‏آید . * . ساق به ساق پیچید آن روز رانده شدن به سوی خداست. ساق را شدت معنی کرده‏اند در مجمع فرموده از «قامت الحرب علی ساق» شدت جنگ را از اراده می‏کنند در نهایه آمده کشف الساق مثل است برای شدّت امر. آیه فوق درباره وقت مرگ است مراد از آن ظاهراً رسیدن دو شدّت به هم دیگر است. شاید غرض شدّت جدائی از دنیا و شدّت مشاهده عالم برزخ باشد . *. روزی که کار به شدّت رسد و به سجده دعوت شده و قادر نمی‏شوند. ابن کثیر در تفسیر خود از صحیح بخاری از حضرت رسول صلی اللّه علیه و اله و سلم شنیدم می‏فرمود: پروردگار ما از ساق خود را عریان می‏کند همه مؤمنین و مؤمنات به آن سجده می‏کنند جز آنانکه در دنیا از روی ریا و سمعه سجده کنند قامتشان خم نمی‏شود. و گوید: این حدیث در صحیح بخاری و مسلم و غیر آن آمده است. و ظاهرش آن است که حدیث را قبول دارد. چه سفاهت عجیبی؟!1 قران فرماید «لا تُدْرِ کُهُ الْاَبْصارُ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ» ولی در قبال آن این گونه افسانه‏ها مورد قبول واقع می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سوق

در کتاب میراث: و نسوق الآن ترتیب الفقهاء کما فعلته فی العصبة.
بهر قربانگاهش از میقات شوق هَدی بُختیهای جان کردند سوق
سردار ز روی ذوق نز سوق کلام در مشرب من بهشت ره باده حرام
ابراهیم بن عبدالغفار دُسوقی (۱۸۱۱–۱۸۸۳م) ادیب و ویراستار مصری در سدهٔ نوزدهم میلادی/سیزدهم هجری بود. در دسوق زاده شد و در الازهر دانش آموخت. در مدرسهٔ پزشکی به عنوان ویراستار و مصحح متون به کار گمارده شد، سپس به مدرسه مهندس‌خانه منتقل گشت. او همه کتاب‌های ریاضیات که تا آن زمان به عربی برای مصر ترجمه شد را تصحیح نمود. به چاپخانهٔ بولاق منتقل شد و نیز به تصحیح پرداخت و سردبیر آنجا انتخاب شد. او را از بزرگان همیاران مترجمان در عهد اقبال به ترجمهٔ کتاب‌های اروپایی در مصر در روزگار محمدعلی پاشا می‌دانند. همچنین کتاب فضائل الخیل را نوشت. با مطبوعات الوقائع المصریه و مجله الیعسوب پزشکی همکاری داشت.
ارنست میکائیلی سوقومونیان (ارمنی: Էռնեստ Միքայելի Սողոմոնյան؛ زادهٔ ۲۰ اکتبر ۱۹۴۹) یک سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۹۵ تا تاریخ ۱۹۹۹ سمت نمایندگی دوره اول مجلس ملی جمهوری ارمنستان و بار دیگر از تاریخ ۲۰۰۷ تا تاریخ ۲۰۱۲ سمت نمایندگی دوره چهارم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
او مؤسس گروه کُر آفتاب در استکهلم است و در طول مدّت فعالیت‌های هنریش با ارکسترها و آنسامبل‌های متعدّدی در اروپا همکاری داشته که ازین جمله می‌توان از ارکستر سودرالاتین، ارکستر سمفونی آکادمیسکا، ارکستر سمفونی جوانان در استکهلم و استکهلم کنسرت ارکسترا نام برد. آثار وی بیشتر در قالب موسیقی ارکسترال است اما علاقه او به تجربه در نوشتن او را به خلق قطعاتی در فرم و ترکیبهای متفاوت سوق داده‌است. افشین خائف کنسرت‌هایی با ترکیب ارکستر و آواز را در استکهلم به روی صحنه برده‌است.
پس از دوران ناموفق گسپارت، باشگاه با ترکیبی از مسئولین جوان به اوج بازگشت. خوان لاپورتا جایگزین گسپارت شد و فرانک ریکارد بازیکن سابق تیم ملی فوتبال هلند به عنوان مربی بارسا انتخاب شد. تأثیر بازیکنان بین‌المللی و ترکیب آن‌ها با بازیکنان اسپانیایی تیم را به سمت کسب موفقیت مجدد سوق داد. بارسا توانست در سال ۲۰۰۵–۲۰۰۴ لا لیگا و سوپر جام اسپانیا را فتح کند و قرار دادی با رونالدینیو، بازیکن سال فوتبال جهان ۲۰۰۶ ببندد.
در سر این چار سوق اوست خریدار من نیست بجز عشق او کیش من و کار من
اولین اتاق تجاری ایران در ۱۶ مهر ۱۳۰۵ در ساختمانی کوچک در نزدیکی چهارسوق کوچک بازار به ریاست محمدحسین امین‌الضرب و دبیری میرزا غلامحسین کاشف و میرزا محمد سپهر آغاز به کار کرد. پس از آن حبیب‌الله امین‌التجار ریاست اتاق تجارت تهران را برعهده گرفت و حاج میرزا ابوطالب اسلامیه، عبدالحسین نیک‌پور، فقیه‌التجار، آقا میرزا علی محلوجی و آقا شیخ حسین حریری هیئت نمایندگان آن را تشکیل دادند.
منه سوقت آل گلنده آما هر کاغاذ یازاندا
گلدمن نظامی شدن جامعه شوروی را نه ناشی از مقاومت مسلحانه فی نفسه، بلکه بینش سیاسی بلشویک‌ها دانست و نوشت: «یک اقلیت ناچیز که قصد ایجاد یک کشور مطلقه را دارد، لزوماً به سمت ستم و تروریسم سوق داده می‌شود.»
نقطه ضعف آزمایشی که به شکل یک‌طرفه انجام شود این است که چون مسئول برگزاری از محتوی آزمایش مطلع است ممکن است به صورت خواسته یا ناخواسته شرکت‌کنندگان را به سمت خاصی سوق بدهد. مخصوصاً اگر منافع مالی در بین باشد.
الدار (به عربی: شركة الدار العقارية) شرکت املاک و مستغلات اماراتی است، که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و هم‌اکنون در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت و توسعه املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ابوظبی، امارات متحده عربی قرار دارد. از پروژه‌های اجرا شده توسط شرکت الدار، می‌توان به جزیره یاس، دنیای فراری و سوق اشاره نمود.
و قیل: خزائن المطر فاسوقها الیکم. و قیل: مفاتح الغیب، و هو جواب لقولهم اتّبعوک فی ظاهر ما تری منهم و هم فی الباطن علی خلافک، فقال مجیبا لهم: لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ غیوب اللَّه وَ لا أَعْلَمُ ما یغیب عنی مما یستسرّونه فی نفوسهم فسبیلی قبول ما ظهر منهم.
اگر چه سوق سخن بر مساق حکمت و پند نه مذهب شعرا بل وظیفه حکماست
ژرژ، مربی‌گری را با باشگاه فوتبال فامالیکاو آغاز کرد و توانست با کسب مقام سوم در دسته چهارم فوتبال پرتغال، آن‌ها را به پلی‌آف صعود سوق دهد، هر چند که در نهایت صعود را از دست دادند.