سه شاخ

معنی کلمه سه شاخ در لغت نامه دهخدا

سه شاخ. [ س ِ ] ( اِ مرکب ) کنایه از موالید ثلاثه باشد و آن حیوان ، نبات و جماد است. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سه شاخ در فرهنگ معین

(س ) (اِمر. ) موالید ثلاثه : جماد، نبات و حیوان .

معنی کلمه سه شاخ در ویکی واژه

موالید ثلاثه: جماد، نبات و حیوان.

جملاتی از کاربرد کلمه سه شاخ

از این درخت بدان شاخ و بر نمی‌بینی سه شاخ داری کور و کری و گرگینی
اسلاوها معمولاً به سه شاخه اسلاوهای غربی (شامل چک‌ها، اسلواک‌ها و لهستانی‌ها)، اسلاوهای شرقی (شامل روس‌ها، اوکراینی‌ها، و بلاروس‌ها) و اسلاوهای جنوبی (بوسنیایی‌ها، صرب‌ها، کروات‌ها، مقدونی‌ها، بلغارها و اسلوون‌ها) تقسیم می‌شوند.
انْطَلِقُوا روید هین إِلی‌ ظِلٍّ ذِی ثَلاثِ شُعَبٍ (۳۰) بسایه سه شاخ.
سوخت از طریق شیر لولهٔ انتقال سوخت وارد مدارگرد شده و سپس توسط این لوله به سه شاخه تقسیم می‌شود که هر شاخه وارد یکی از موتورها می‌شود. در هر شاخه شیری وجود دارد که اجازه می‌دهد مقداری از سوخت وارد توربوپمپ کم‌فشار سوخت شوند، البته زمانی که این شیرها باز باشند.
نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان نیروهای نظامی ملی جمهوری تاجیکستان هستند. این نیروها، شامل سه شاخهٔ اصلی نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی هوابرد است. نیروهای امنیتی تاجیکستان نیز شامل نیروی مرزبانی، گارد ریاست جمهوری و نیروهای امنیتی داخلی است. خدمت سربازی در تاجیکستان اجباری است و تمامی جوانانی که به سن هجده سالگی می‌رسند باید به مدت ۲ سال در نیروهای مسلح این کشور، خدمت کنند.
سابقه تاریخی انجام استیضاح اگرچه به قرون وسطی بازمی‌گردد اما نمونه‌های عینی مشخص آن را می‌توان در عملکرد اوایل قرن نوزدهم نظام سیاسی انگلیس مشاهده کرد. در نظام‌های سیاسی جهان برای جلوگیری از تمرکز قدرت و نیز رعایت جنبه‌های تخصصی اداره امور جامعه، قدرت حکومت به سه شاخه تقنینی، اجرایی و قضایی تقسیم شده‌است.
تو مکن شاخش چو مرد اندر خری گاو خیزد با سه شاخ از محشرش
بیامد نشست آن سه شاخ اژدها به جایی کزو مهر جستی بها
بعد از آن دیدم که که سه شاخ شد چونک نور حق درو نفاخ شد
سامانهٔ آموزش متوسطه در ایران شامل سه شاخهٔ نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است. به‌طور معمول، دانش‌آموزان پس از گذراندن پایهٔ اول برپایهٔ امکانات موجود و استعداد، و علاقه و عملکرد تحصیلی، به یکی از شاخه‌ها وارد می‌شوند.
سومبار: رود شوری است که از ارتفاعات کپه داغ در ترکمنستان سرچشمه گرفته و از سه شاخه ترکان و چندر و سمبار تشکیل شده‌است. در نزدیکی چات به اترک می‌پیوندد.
نیروهای مسلح روسیه، تحت فرمان وزارت دفاع روسیه به سه شاخهٔ اصلی تقسیم می‌شوند. این ۳ شاخه، شامل نیروی زمینی روسیه، نیروی هوایی روسیه و نیروی دریایی روسیه است. نیروهای مسلح روسیه علاوه بر این‌ها دارای چند شاخهٔ مستقل دیگر از جمله نیروهای راهبردی موشکی، نیروی هوابرد روسیه، نیروهای عملیات ویژه روسیه و نیروی پشتیبانی لجستیک هستند. بر اساس قانون اساسی روسیه، نیروهای مسلح این کشور، به‌همراه سرویس امنیت فدرال روسیه، گارد ملی روسیه، وزارت امور داخلی روسیه، سرویس حفاظت فدرال روسیه، اداره اصلی اطلاعات روسیه، نیروهای مرزبانی روسیه و وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه، به‌دستور مستقیم شورای امنیت روسیه، به خدمت نظامی می‌پردازند.
در پژوهش مهمی که در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۲۰ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) در مجلهٔ «هوش مصنوعی نیچر» منتشر شد، پژوهشگران با استفاده از ۳ نشانگر زیستی توانستند احتمال مرگ در بیماران مبتلا به نوع شدیدِ کووید-۱۹ را با دقت ۹۰٪، از ۱۰ روز پیش از وقوع آن، پیش‌بینی کنند. پژوهشگران با آنالیز دقیق نشانگرهای زیستی خون در ۴۸۵ بیمار و همچنین بررسی مشکلات و عوارض کلیوی، قلبی و خونی این بیماران، و داده‌کاوی با یادگیری ماشین، به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ ناشی از کروناویروس، در صورت بالا بودن سه شاخصه زیر به‌طور همزمان، بیشتر است و این بیماران نیازمند مراقبت‌های پزشکی بیشتر و دقیق‌تری هستند:
گدار از بلندی‌های مرزی کیله‌شین اشنویه در مرز کردستان عراق سرچشمه گرفته و از سه شاخه اصلی رود گدار و چم‌ غلطان و اشنویه تشکیل یافته، پس از طی مسافتی به سوی خاور متوجه شده، از شهرهای نقده و محمدیار در دشت نقده گذشته، در ناحیهٔ برده‌زرد جاده مهاباد به ارومیه را قطع می‌کند و در جنوب شرقی بندر حیدرآباد از توابع شهرستان نقده وارد دریاچه ارومیه می‌شود.
ز نی دور باش دو شاخی نداشت چو من در سه شاخ بنان عنصری
موتور اصلی زیرمجموعه‌ای از سیستم سوختی شاتل فضایی می‌باشد. اکسیژن مایع از طریق دریچهٔ مشترک مخزن خارجی و مدارگرد وارد شده و به خط انتقال اکسیژن در داخل مدارگرد متصل می‌شود. این خط به سه شاخه تقسیم می‌شود که هر یک به یک موتور منتهی می‌شوند. در هر شاخه باید یک شیر اولیه باز شود که اجازهٔ جریان یافتن به توربوپمپ اکسیدکننده کم فشار بدهد.