سلام
معنی کلمه سلام در لغت نامه دهخدا

سلام

معنی کلمه سلام در لغت نامه دهخدا

سلام. [ س َ ] ( ع اِ ) کلمه دعایی مأخوذ از تازی ، به معنی بهی که در درود بر کسی گویندیعنی سلامت و بی گزند باشید و نیز تهنیت و زندش و تحیت و درود و خیر و عافیت و تعظیم و تکریم و با فعل دادن ، کردن ، و زدن و گفتن آید. ( از ناظم الاطباء ). درودگفتن. تهنیت گفتن. ( فرهنگ فارسی معین ) :
نرمک او را یکی سلام زدم
کرد زی من نگه بچشم آغیل.حکاک.مگر با درود و پیام و سلام
دو کشور شود زین سخن شادکام.فردوسی.سلام بر تو باد و رحمت و برکتهای ایزدی. ( تاریخ بیهقی ).
از سجودش بتشهد برد آنگه بسلام
زو سلامی و درودی ز تو بر جمع کرام.منوچهری.از تو ما را نه کنار و نه پیام و نه سلام
مکن ای دوست که کیفر بری و درمانی.منوچهری.ور سلامت را نمیداد او علیک
پیشت آید بی تکلف بسلام.ناصرخسرو ( دیوان ص 299 ).جواب داد سلام مرا به گوشه ٔریش
چگونه ریشی مانند یک دو دسته حشیش.انوری.بسلامیت دردسر ندهیم
زآنکه ترسنده از ملال توایم.خاقانی.چون سخن از خود بدر آمدتمام
تا سخنش یافت قبول سلام.نظامی.یک سلامی نشنوی ای مرد دین
که نگیرد آخرت آن آستین.مولوی.گر بلندت کسی دهد دشنام
به که ساکن دهد جواب سلام.سعدی.- بسلام آمدن ؛ به تهنیت و درود آمدن :
روز آدینه قاید بسلام خوارزمشاه آمد و مست بود ناسزاها گفت و تهدیدها کرد. ( تاریخ بیهقی ).
بنده وارت بسلام آیم و خدمت بکنم
ور قبولم نکنی میرسدت کبر و منی.سعدی.زهی سعادت من کم تو آمدی بسلام
خوش آمدی و علیک السلام والاکرام.سعدی.- بسلام کسی رفتن ؛ به حضور او رفتن برای اظهار ادب. شرفیاب حضور کسی شدن :
و بسلام کسی نرفتی و کس را نزدیک خود نگذاشتی. ( تاریخ سیستان ). طاهر فرمان داد تا همه سرهنگان بسلام لیث رفتند. ( تاریخ بیهقی ).
- دو سلام گفتن بر... ؛ ترک گفتن :
گر کنی در جهان به شب گیری
دو سلام و چهار تکبیری.سنایی.- امثال :
با مردم زمانه سلامی و والسلام.
سلام از کوچک است.
سلام از ماست.
سلام بزرگ و کوچک ندارد.
سلام روستایی بی طمع نیست.

معنی کلمه سلام در فرهنگ معین

(سَ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - درود گفتن . ۲ - بی گزند شدن . ۳ - گردن نهادن . ، ~ علیک درود بر تو باد. ، ~ علیکم درود بر شما.

معنی کلمه سلام در فرهنگ عمید

۱. واژه ای که در آغاز گفتگو به کار می رود.
۲. (فقه ) سه جمله ای که با سلام آغاز می شود و از ارکان نماز است و نمازگزار در آخرین رکعت نماز بیان می کند.
۳. تحیت و درود.
۴. [قدیمی] پاکی رهایی از عیب و آفت.
۵. (نظامی ) احترام مرد نظامی به حالت خبردار و بالا بردن دست راست و قرار دادن نوک انگشت وسط رو به شقیقه، به شکلی که کف دست راست رو به جلو است.
* سلام کردن: (مصدر لازم ) درود گفتن به کسی، سلام علیک یا سلام علیکم گفتن، سلام زدن.
* سلام گفتن: (مصدر لازم ) = * سلام کردن

معنی کلمه سلام در فرهنگ فارسی

بی گزندشدن، گردن نهادن، پاکی ورهایی ازعیب، درود
۱ - ( مصدر ) گردن نهادن . ۲ - درود گفتن تهیت گفتن . ۳ - بی عیب بودن . ۴ - ( اسم ) گردن نهادگی . ۵ - درود گویی تهیت . ۶ - بی عیبی تندرستی سلامت . ۷ - ( اسم ) درود . ۸ - مراسمی که در عید ها در پیشگاه شاه یا رئیس مملکت برقرار شود و طبقات مختلف کشوری و لشگری و نمایندگان دول خارجه وی را تهیت گویند . ۹ - احترام نظامی که هر فرد سپاهی نسبت به مافوق خود انجام دهد و آن معمولا عبارت است از خبر دار بودن و بالا بردن دست راست و قرار دادن نوک پنجه دست مزبور نزدیک شقیقه . ۱٠ - ذکریست که نماز گذار در آخرین رکعت نماز گوید و نماز جز بدان تمام نشود و آن را دو صیغه است : السلام علینا و علی عبادالله الصالحین السلام علیکم و رحمه الله و برکاته . نماز گزار هر یک از این دو سلام را بدهد دیگری مستحب شود .
صلح کردن و آشتی نمودن

معنی کلمه سلام در فرهنگ اسم ها

اسم: سلام (پسر) (عربی) (تاریخی و کهن، مذهبی و قرآنی) (تلفظ: salam) (فارسی: سلام) (انگلیسی: salam)
معنی: درود، آرزوی خیر و تندرستی، از نام های پروردگار

معنی کلمه سلام در دانشنامه عمومی

سلام (آلبوم سامی یوسف). سلام ( به انگلیسی: Salaam ) چهارمین آلبوم رسمی استودیویی از خواننده مسلمان سامی یوسف است. نسخه فیزیکی این آلبوم در تاریخ ۲۲ دسامبر، ۲۰۱۲ توسط ETM international منتشر شد در حالی که نسخه دیجیتال آن در تاریخ ۲۴ دسامبر منتشر شد. آلبوم سلام مثل بقیه آلبومهای سامی یوسف به سبک Spiritique، سبک موسیقی ابداعی سامی یوسف می باشد. سامی یوسف اخیراً در اوایل آوریل سال میلادی برای رونمایی از آلبوم سلام وارد ترکیه شد و رونمایی از این آلبوم با حضور گسترده ۱۵ هزار نفر در بزرگترین بندر بین المللی ترکیه، آنتالیا، و تشکیل صف های چند مایلی در جلسه امضای آلبوم سلام، بزرگترین و بهترین مراسم از نوع خود تاکنون بوده است. آلبوم سلام در جنوب شرقی آسیا از فروش بسیار خوبی برخوردار شد، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به موقعیت پرفروشی دست یافت و اخیراً در ترکیه نیز بسیار پرفروش بود.
این آلبوم ۱۶ قطعه دارد که آهنگسازی همه قطعات به غیر از قطعه «TO GUIDE YOU HOME» توسط سامی یوسف انجام شده است.

• ندایت را می شنوم
• من امید شما هستم
• وعده های فراموش شده
• یاد تو
• این یک بازی است
• هر کجا که هستی ( صوتی - نسخه عربی ) هدیه
• هر کجا که هستی ( صوتی - نسخه فارسی ) هدیه
• هر کجا که هستی ( صوتی - نسخه بین المللی ) هدیه
• تمام نیاز من
از نکات جالب توجه این اثر همکاری سامی یوسف با پدر خود، بابک رادمنش هنرمند مطرح موسیقی ایرانی است که در قطعه "سرزمین خشک" با وی همخوانی کرده و در قطعه ای دیگر "تمام نیاز من" سروده وی به فارسی را سامی یوسف خوانده است، همچنین این خواننده در آلبوم «سلام» قطعه آذری «کوچه لره سو سپمیشم» را به انگلیسی بازخوانی کرده و آهنگ بی کلام این اثر قدیمی را به عنوان قطعه آخر آلبوم انتخاب کرده است. در این آلبوم یک قطعه موجود است که سامی یوسف با هم خوانی پدر بابک رادمنش ساخته شده است. این قطعه "سرزمین خشک" نام دارد و موسیقی آن را سامی یوسف ساخته است. کلام انگلیسی آن سرودهٔ Will Knox است و بخش فارسی آن نیز توسط بابک رادمنش سروده شده است.
سلام (ترانه لیونل ریچی). «سلام» ( به انگلیسی: Hello ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لیونل ریچی است که در ۱۳ فوریه ۱۹۸۴  ( ۱۹۸۴ - 02 - ۱۳ ) به عنوان هشتمین تک آهنگ از آلبوم نمی توانم سرعتم را کم کنم منتشر شد.
سلام (دوستت دارم). «سلام ( دوستت دارم ) » ( به انگلیسی: Hello ( I Love You ) ) تک آهنگی از هنرمند اهل بریتانیا راجر واترز است که در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم آخرین میمزی ( فیلم ) قرار داشت.
سلام (فیلم ۱۹۹۹). «سلام» ( انگلیسی: Hello ( 1999 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.
سلام (فیلم ۲۰۰۸). «سلام» ( انگلیسی: Hello ( 2008 film ) ) یک فیلم هندی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شارمان جوشی، سهیل خان، آمریتا ارورا، ایشا کوپیکار، گول پاناگ اشاره کرد.
سلام (فیلم ۲۰۱۱). «سلام» ( انگلیسی: Hello ( 2011 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
معنی کلمه سلام در فرهنگ معین
معنی کلمه سلام در فرهنگ عمید
معنی کلمه سلام در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سلام در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه سلام در دانشنامه آزاد فارسی

روزنامۀ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، چاپ تهران، به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سید محمد موسوی خوئینی ها. اولین شمارۀ رسمی آن در خرداد ۱۳۷۰ منتشر شد. در ۱۳۷۲، مدیرمسئول آن به دلیل چاپ یک مقاله محاکمه شد. در آستانۀ انتخابات مجلس پنجم، دو روز توقیف شد و در آستانۀ انتخابات هفتمین دورۀ ریاست جمهوری سید محمد خاتمی نقش مهمی ایفا کرد. در ۱۳۷۸، بعد از ۱۲۳۹ شماره، به جرم انتشار سند دولتی محرمانه و نشر اکاذیب (قتل های موسوم به زنجیره ای) به منظور تشویش اذهان عمومی، به ۱۸میلیون ریال جزای نقدی محکوم و مدیرمسئول آن محاکمه و روزنامه پنج سال از حق چاپ محروم شد. پس از پایان محکومیت آن، مدیرمسئول حاضر به انتشار دوبارۀ آن نشد.
\\25188800-->

معنی کلمه سلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] سلام به معنای سلامتی، امنیت و صلح است که در اسلام برای تحیت و درود گفتن انتخاب است. در قرآن و روایات بر سلام کردن تأکید گردیده و از مستحبات مؤکد شمرده شده است. پاسخ به سلام حتی برای نمازگزار واجب فوری است و با پاسخ دادن یک نفر از میان جمع، جواب سلام بر دیگران واجب نیست. سلام دارای آداب و احکام ویژه‎ بوده و در قرآن و سنت دارای کاربردهای متعددی است.
سلام در لغت به معنای سلامتی، امنیت و صلح است که در فارسی به درود ترجمه شده است. در اسلام، لفظ «سلام» برای تحیت انتخاب شده است؛ زیرا به معنای دعا برای سلامتی از آفت‎های جسمی و دینی است؛ همچنین سلام کردن مسلمانان به یکدیگر به منزله‎ عهدی بین آنان برای حفاظت از جان و مال و آبروی آنان است. قرآن کریم نیز سلام کردن را تحیتی پربرکت و پاکیزه از جانب خداوند بر مؤمنان می‎داند: «فَسَلِّمُوا عَلیٰ أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللّٰهِ مُبٰارَکَةً طَیِّبَةً».
در نظر معروف میان فقها می‎توان با هر یک از چهار عبارت «سلامٌ علیک»، «السّلامُ علیک»، «سلامٌ علیکم» و «السّلام علیکم» سلام را آغاز کرد. در این میان برخی از علماء تنها چهار ترکیب بالا را برای شروع سلام معتبر دانسته‎اند ولی در مقابل، برخی گفته اند که سلام کردن با هر عبارتی که عنوان تحیت و سلام بر آن صادق است، تحقق می یابد؛ خواه با ترکیب «سلام علیکم» باشد یا «علیکم السّلام» و یا حتی «سلام» به تنهایی.
[ویکی اهل البیت] سلام و تحیت، پیام آور سلامت و امنیت و آشتی و دوستی و محبت است؛ سلام نشانه آسودگی از خطرها و کدورتها است و در یک کلام: سلام، سلامت می آورد.
در میان همه امت ها و اقوام و طوایف، چه گذشتگان و چه معاصرین؛ چه زمان جاهلیت یا چه عصر الکترونیک و ارتباطات، به هنگام برخورد با یکدیگر برای خود تحیّت و تعارف و احترامی داشته و دارند. منتها خود در گفتار و عمل، انواع و اقسام گوناگون دارد مانند: برداشتن کلاه، دست بلند کردن، سر فرود آوردن، زانو زدن، (مخصوصا در برابر بزرگان و شاهان و....) و یا گفتن کلماتی به فراخور آداب و رسوم هر قوم و طایفه ای که حاکی از خضوع و خشوع و احترام اشخاص در برابر یکدیگر و کوچکترها در مقابل بزرگترها و... که رائج بین مردم در اعصار گوناگون بوده و هست با آداب و سنن گوناگون و ملت های مختلف اعم از سیاه و سفید و سرخ و زرد و...
اسلام که خود دین صلح و آشتی و محبت و مودت بوده و همیشه پیروان خود را به این امر مهم دعوت کرده، طرز برخورد با اشخاص را به بهترین وجه بیان کرده و روشن ساخته است که جایگاه تحیت در اسلام چیست و چه کسانی باید آغازگر این مهم باشند؟ و آیا مانند زمان جاهلیت (جاهلیت قرون وسطائی یا عصر ارتباطاتی)، باید همیشه ضعفا و کوچکترها و بی پولها و... به بزرگان و قدرتمندان و پولداران و صاحبان اسم و رسم احترام بکنند یا اسلام در این مورد تعریف دیگری دارد؟
برخلاف آداب و رسوم اکثر مردم جهان در گذشته و حال که احترامشان بر همدیگر، بیشتر احترام و تحیت ارباب رعیتی یا نوکر و آقائی و یا شاه و گدائی می باشد، تحیّت و احترام در ادیان الهی بالاخص اسلام، در سطح عالی روحی و روانی و روانشناسی طراحی شده و حاکی از سلامت و ایجاد آرامش و امنیت می باشد. چرا که دستور اسلام هنگام ملاقات و برخورد انسان ها با همنوعان خود، لفظ «تحیت» و «سلام» است.
وقتی کسی به دیگری سلام می کند، در واقع به طرف مقابل می فهماند که از طرف من در امانی و یا خدا تو را از تمام بلیات و زشتی ها حفظ کند و آرزوی سلامت تو را دارم و زنده باشی.
راستی غیر از اسلام در کدام مکتب اعم از مادی و معنوی دیده شده که احترام انسانها هنگام برخورد با یکدیگر تا ا ین اندازه با الفاظ لطیف و روحبخش و محبت آمیز و مایه صلح و دوستی آغاز شده باشد؟ اسلام در این مورد آنقدر پیش می رود که اگر کسی بدون این که سلام بگوید، شروع به سخن گفتن کند، جواب ندهید چنان که پیشوای اسلام می فرماید: فَمَن بدأ بِالکلامِ قبلَ السَّلام فَلا تُجیبُوهُ؛ هر کس پیش از سلام، سخن گفتن آغاز نماید، پاسخ ندهید.
همچنین فرمود: نزدیکترین مردم به خدا و پیامبر کسی است که سخن خود را با سلام شروع نماید: «إِنَّ اَولیَ النّاسِ بِاللّهِ و بِرَسُوله مَن بدءَ بِالسّلام»
[ویکی الکتاب] معنی سَّلَامُ: سلامت و عافیت -عاری از آفات ظاهری و باطنی - کسی که با سلام و عافیت برخورد کند ، نه با جنگ و ستیز ، و یا شر و ضرر .
معنی تُسَلِّمُواْ: سلام کنید
معنی یَلْقَوْنَهُ: او را دیدار می کنند - به لقاء او میرسند - او را ملاقات می کنند(عبارت " تَحِیَّتُهُمْ یَوْمَ یَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ " یعنی : درود و تحیّت [خدا] بر آنان، روزی که به لقاء او میرسند سلام است)
معنی تَسْتَأْنِسُواْ: که اجازه بگیرید - که آشنایی دهید (در جمله "لَا تَدْخُلُواْ بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّیٰ تَسْتَأْنِسُواْ " یعنی وقتی وارد خانه ای می خواهید بشوید بجای ورود ناگهانی با گفتن سلام یا "یا الله" و کلماتی از این قبیل ورودتان را با أُنس و الفت همراه ک...
ریشه کلمه:
سلم (۱۴۰ بار)
[ویکی شیعه] سلام (ابهام زدایی). سلام می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
[ویکی اهل البیت] سلام (اسم الله). این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
سلام، اسم و صفت الهی به معنای سلامت از عیوب و آفات است؛ یعنی ذات احدیّت از جمیع نقص ها و عیوب، سالم و مبرّا است.
این اسم به صورت «مصدری» یک بار در مورد خداوند بکار رفته است:
«...هُوَ المَلِکُ القُدّوسُ السَّلمُ...». (سوره حشر(59)/23)
فرهنگ قرآن، جلد 16، صفحه 267.
[ویکی شیعه] سلام (نماز). سَلام جزء پایانی نماز است که پس از تشهد آخر نماز خوانده می شود. سلام از واجبات غیر رکنی نماز است و در همه نمازها به جز نماز میت وجود دارد.
سلام در لغت از «س.ل.م» به معنای سلامتی، امنیت و صلح است که در فارسی به درود ترجمه شده است.
در روایت است که مردی از امیرمؤمنان(ع) پرسید: معنای "السلام علیکم..." چیست؟ امام فرمود:

معنی کلمه سلام در ویکی واژه

(احوال‌پرسی): واژه‌ای که در آغاز دیدار یا گفت‌وگو با کسی بر زبان آورده می‌شود. تحیت‎ و درود‎، حبیب‎.
ذکری که نمازگزار در آخرین رکعت نماز می‌گوید و با این ذکر، نماز تمام می‌شود.
(فقه): سه جمله‎‌ای که با سلام آغاز می‌شود و از ارکان نماز‎ است و نمازگزار‎ در آخرین رکعت‎ نماز بیان می‌کند.یکی از نام های خداوند است
(قدیمی): پاکی‎ رهایی‎ از عیب‎ و آفت‎
(نظامی): احترام‎ مرد نظامی‎ به حالت خبردار‎ و بالا بردن دست راست و قرار دادن نوک انگشت وسط رو به شقیقه، به شکلی که کف دست راست رو به جلو است.
برخی لهجه‌های آذری و ترکی به جای سلام عبارت سالام را صرف می‌کنند که در واقع مفهوم دقیق کلمه همین است. سالام گویندگان در واقع گروندگان کیش و عقایدی بودند که مقاربت با جنس مخالف را تبلغ می‌کردند و ضد هم‌جنس‌گرایی در جامعه شناخته‌می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سلام

سلامی کرد بر آدم نهانی بگفت آدم تو نور جسم وجانی
چون به راه تو شود خاک تنم باد سلامت چشم خونبار که باری قد و رفتار تو بینم
السلام علیک ای استاد کار در امان باشی ز جور روزگار
السلام ای کرده جا در کربلا وز فیض خود در دل اهل محبت کرده جای کربلا
بسبّه نبیّنا المطهّرا و یعلوا الاسلام ثمّ یقهرا
و قال علی علیه السّلام تمام النعمة الموت علی الاسلام.