سردسیر

معنی کلمه سردسیر در لغت نامه دهخدا

سردسیر. [ س َ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) ولایتی که آب و هوای آن بسیار سرد بود. مقابل گرم سیر. ( آنندراج ). دیولاخ. ( فرهنگ اسدی ) ( صحاح الفرس ). منزل تابستانی در زمین مرتفع. ضد گرمسیر. ( ناظم الاطباء ). ییلاق. ( یادداشت مؤلف ) : قاین جایی سردسیر است. ( حدود العالم ). و از وی [ از ناحیت پارس ] هرچه به دریا نزدیک است گرمسیر است و هرچه به بیابان نزدیک است سردسیر است. ( حدود العالم ).و بعضی از وی [ از ناحیت تبت ] گرمسیر است و بعضی سردسیر. ( حدود العالم ). و هوای آن [ اورد ] سردسیر است بغایت چنانکه درخت و باغ نباشد. ( فارسنامه ابن بلخی ص 122 ). و بر آن نواحی ساخته بعضی سردسیر و بعضی گرمسیر و غله بوم است. ( فارسنامه ابن بلخی ص 128 ).
سنقری را گرخزر با سردسیر آموخته ست
درحبش بردن به گرما برنتابد بیش از این.خاقانی.برگذر زین سردسیر ظلمت اینک روشنی
درگذر زین خشک سال آفت اینک گلستان.خاقانی.

معنی کلمه سردسیر در فرهنگ معین

(سَ ) (اِمر. ) ییلاق ، جای سرد.

معنی کلمه سردسیر در فرهنگ عمید

۱. [مقابلِ گرمسیر] سرزمینی که هوای آن سرد باشد، ییلاق، جای سرد.
۲. (صفت ) بسیار سرد.

معنی کلمه سردسیر در فرهنگ فارسی

جای سرد، ییلاق، مقابل گرمسیر
جایی که سرد باشد ییلاق مقابل گرمسیر .

معنی کلمه سردسیر در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:ییلاق و قشلاق

معنی کلمه سردسیر در ویکی واژه

ییلاق، جای سرد.

جملاتی از کاربرد کلمه سردسیر

حزین از سردسیر عقل بیرون ناله ای سر کن که سرما خوردگان را درگلو فریاد می لرزد
سرد است، گرم کن ز تف آتش شراب این هفت سردسیر خراب زمانه را
زانک تو در سردسیر داشته‌ای رخت خشک خشک لب و چشم تر بوده‌ای از خشک و تر
آستانه (به قزاقی: Астана، استانا) که اخیراً نورسلطان نام داشت، پایتخت کشور قزاقستان است. جمعیت این شهر اکنون بیش از دو میلیون نفر است و به‌دلیل واقع‌شدن در منطقه‌ای سردسیر، یکی از شهرهای سرد دنیا به‌شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که در زمستان، دمای هوا در بعضی از روزها به ۴۰- درجهٔ سانتی‌گراد می‌رسد.
گل محمدی روستای آذران از عطر و بوی خاصی برخوردار است. به دلیل سردسیر بودن این منطقه، آخرین برداشت گل محمدی در منطقه کاشان در این روستا انجام می‌شود. هم‌چنین داروهای گیاهی بسیاری در این روستا یافت می‌شود. در روستای آذران تعدد زیادی قنات‌ها و سرچشمه‌های طبیعی، محیط زیبایی به این روستای قدیمی داده است.
ده جزء دهستان لواسان کوچک بخش افجه شهرستان تهران. ۱۰ کیلومتری شمال باختر گلندوک- ۵ کیلومتری خاور راه شوسه شمشک. در کوهستان- سردسیر- سکنه ۲۳۲۰- شیعه- فارسی. چشمه‌سار و رود محلی- غلات، بن‌شن، میوه جات، لبنیات- شغل زراعت، گله‌داری. راه مالرو – دبستان دارد.
آب و هوای این روستا کوهستانی سردسیر است و زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. اما از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است؛ و مردم آن به زراعت و گله‌داری اشتغال دارند.
دمید صبح تجلی به جان شتاب کنید ز سردسیر جهان رو به آفتاب کنید
در منطقه ۱ تا ۵ شهر تهران اقلیم نیمه سردسیر و در منطقه ۶ تا ۲۲ شهر تهران اقلیم معتدل می باشد میانگین بارش شهر تهران در مناطق مختلف شهر از ۲۳۰ میلی متر در سال تا ۵۰۰ میلی متر در سال متغیر است. تهران یکی از شهر های خوش اب و هوا و چهار فصل ایران می باشد.
ترا در سردسیر تن مقام است بهار عالم جان را چه دانی؟
هر که برآید ز سردسیر تعین فکر لباس وغم کلاه ندارد
برگذر زین سردسیر ظلمت اینک روشنی درگذر زین خشک‌سال آفت اینک گلستان
باشم چرا به گوشهٔ کشمیر اسیر برف زین پس گرفته است دل از سردسیر برف
در سردسیر خاک که یک روی گرم نیست جوشی به زور شعله ادراک می زنیم
لرزان ز سردسیر صباحت رسیده ام حسن برشته ای که کبابم کند کجاست؟
مقاومت به سرما از جمله مواردی است که باعث شده تا اسپرس در پاییز به مدت طولانی‌تر از یونجه به رشد خود ادامه بدهد و در بهار زود تر فعالیت رویشی خود را آغاز نماید. موضوع اخیر در بررسی‌های مشاهده‌ای در مناطق سردسیر کشور رویت گردید.
منطقهٔ پیرامون شهر ارجمند منطقه‌ای‌ست ییلاقی و کوهستانی با رودهای فراوان و بلندی‌های برفگیر که به کوه دماوند مشرف می‌باشد. آب و هوای آن سردسیری و کوهستانی، سرسبز با آب فراوان است و رودخانهٔ نم‌رود که بر روی آن سد نم‌رود ساخته شده‌است از نزدیکی آن می‌گذرد.
در سردسیر یا گرمسیر وضعیت غذایی کوچ نشین‌ها مانند یکجانشین‌ها است با این تفاوت که فراورده‌های دامی بیشتری در اختیار دارند. غذاهای عمدتاً خوراک‌های گوشتی و کبابی به همراه انواع نان، انواع آش، محصولات لبنی و بسیاری از غذاهای بر پایهٔ میوه‌ها و گیاهان است.
در این کوه میوه‌های سردسیر و چشمه‌های گوناگونی در جریان است، دره‌های پر فراز و نشیبی در این کوه به وجود آمده‌است در قسمت بالای کوه منظره از آبشارها و چشمه‌های گوناگونی پدیدآورده است.