سایشی

معنی کلمه سایشی در فرهنگستان زبان و ادب

{fricative} [زبان شناسی] همخوانی که در نتیجۀ تنگی در نقطه ای از مجرای گفتار، با سایش تولید شود

جملاتی از کاربرد کلمه سایشی

نمانده درین ملک بخشایشی نه در شهر و در شهری آسایشی
نیست کس را در جهان، آسایشی هرکه را جانی است، جانی می‌کَنَد
آسایشی ز کوشش در عاشقی ندیدیم تا کی توان فروغی دنبال دل دویدن
نشد ترک کلاهم باعث آسایشی ای دل صلاح کار خود را جز به ترک سر نمی‌بینم
بلی عشق است کآسایش رباید، از جهان لیکن من اندر عین بی‌آسایشی، آسایشی دارم
آسایشی که دیدم، از چشم خون فشان بود مژگان تر به بالین، گل می فشاند ما را
رودخانه یا جریان فرسایشی به خوبی ساختار را معمولاً محرکی برای نشست هستند. برداشت پشتوانهٔ نشست که پیشامد کاهش توده را برمی‌انگیزد به‌طور کامل رطوبت دلایل رایجی است که فرونشینی با ابرش باران شدید رخداد طوفان و جریان زمین اغلب به آن وابسته است.
در اوایل جنگ ایران و عراق از مناخم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، سؤال می‌شود که دربارهٔ آن جنگ چه نظری دارد؟ او در پاسخ گفته بود: «ما برای هر دو طرف آرزوی موفقیت داریم.»اشاره‌ای کنایه‌آمیز به این‌که اسرائیل از نبرد فرسایشی دو دشمن سرسختش استقبال می‌کند.
با توجه به نتایج خوانده شده از دستگاه، پارچه‌ها از نظر مقاومت سایشی، طبقه‌بندی می‌شوند.
قرب منزل نعل ما را بر سر آتش گذاشت داشتیم آسایشی تا منزل ما دور بود
شاخص گردشگری استان اردبیل در تمام طول سال متنوع می‌باشد. به گونه‌ای که بهترین ماه‌ها از نظر دارا بودن شرایط آسایشی برای گردشگران، ماه‌های فروردین، اردیبهشت و مهر می‌باشند که بهترین شرایط را از نظر آسایشی به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل ماه‌های دی و بهمن از بدترین شرایط آسایشی و بیوکلیمایی برخوردارند.
به هر کشوری دیدن آرایشی به هر منزلی کردن آسایشی
کسی کاسایشی اینجا رسانید تن خود از عذاب ما رهانید
الیاف به‌طور معمول ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر طول دارند دو نوع الیاف سفید قهوه‌ای و سفید موجود است. الیاف قهوه‌ای که از نارگیل‌های کاملاً رسیده برداشت می‌شود، ضخیم، قوی و دارای مقاومت سایشی بالایی است. به‌طور معمول در موکت‌ها، برس‌ها و گونی‌ها به کار می‌روند. الیاف نارگیل قهوه‌ای بالغ حاوی لیگنین بیشتر و سلولز کمتری نسبت به الیافی مانند کتان و پنبه می‌باشد.
به‌طور کلی عملیات حرارتی پوشش‌های الکترولس نیکل -فسفر به منظور حذف تردی هیدروژنی، بهبود چسبندگی و افزایش سختی و مقاومت سایشی انجام می‌گردد.
در اثبات فرسایشی، نتیجهٔ مطلوب از طریق تقسیم آن به تعداد متناهی‌ای از حالت‌ها و اثبات هر کدام به‌صورت جداگانه به‌دست می‌آید.
برون از پوست سیر عالم آزادگی خواهم تنم آسایشی زین پیرهن هرگز نمی یابد
آسایشی احساس‌برانگیز دربردارندهٔ قطعات زیر است: