زمین لرزه
معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگ معین

زمین لرزه

معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگ معین

( ~. لَ زِ ) (اِمر. ) زلزله .

معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگ عمید

= زلزله

معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) لرزانیدن ( زمین ) . ۲ - ترسانیدن . ۳ - ( اسم ) لرزش . ۴ - ( اسم ) ارتعاش و جنبش و حرکات ناگهانی پوسته جامد کره زمین که در صورت شدت ساختمانها و شهرها را خراب میکند و جمع کثیری را هلاک میکند . حرکات زمین براثر زلزله به دو قسم انجام میشود : یا حرکات افقی است که زمین مانند گهواره حرکت میکند یا عمودی است که به صورت بالا و پایین رفتن نوسانات ظاهر میشوند و معمولا نوع دوم خطرناک تر است زمین لرزه .

معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگستان زبان و ادب

{earthquake, seism} [ژئوفیزیک] حرکت ناگهانی پوستۀ زمین به سبب آزاد شدن انرژی جمع شده در امتداد گسل ها یا فعالیت های آتشفشان ها متـ . زلزله

معنی کلمه زمین لرزه در دانشنامه عمومی

زمین لرزه یا زلزله ( به انگلیسی: earthquake; همچنین به عنوان quake, tremor یا temblor ) همچنین در لغت نامه دهخدا بومَهَن ، لرزش، جنبش و تکان خوردن زمین است که به دلیل آزاد شدن انرژی تخلیه شده از سنگ ها در گسل های پوسته زمین در مدّتی کوتاه روی می دهد. محلّی که منشأ زمین لرزه است و انرژی از آنجا خارج می شود را کانون زمین لرزه، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین لرزه می گویند. پیش از وقوع زمین لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله های نسبتاً خفیف تری در منطقه روی می دهد که به پیش لرزه معروف اند. به لرزش های بعدی زمین لرزه نیز پس لرزه می گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می دهد. هرچقدر تعداد پیش لرزه ها بیشتر باشد، مقدار ریشتر زمین لرزهٔ اصلی، کمتر می باشد.
زمین لرزه نتیجهٔ رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی را ایجاد می کند. زمین لرزه ها توسط دستگاه زلزله سنج یا لرزه نگار ثبت می شوند. هر چقدر، کانون زلزله عمیق تر باشد، آسیب رسیدگی هم، کمتر می شود. مقدار بزرگی یک زلزله متناسب با انرژی آزاد شده زلزله است. زلزله های کوچک تر از بزرگی ۳ ریشتر اغلب غیر محسوس و بزرگ تر از ۶ ریشتر خسارت های جدی را به بار می آورند، البته ریشتر که هر واحد اضافه آن حدوداً ده برابر قبلی است ( مثلاً ۵ نسبت به ۶ ) فقط واحد اندازه و شدت انرژی تخلیه شده است اما عوامل متعدد دیگری از فاصله گرفته ( عمق بیشتر تأثیر کمتر از زیر ده کیلومتر تا ۷۰۰ کیلومتر همین طور فاصله بیشتر افقی از رومرکز ) تا جهت لرزش ( عمودی یا ضربه ای ) و نوع طول موج لرزش[ نیازمند منبع] ( فاصله جابجایی مکانی رفتی و برگشتی در هر لرزش ) در میزان تخریب تأثیر دارند. امواج زلزله سه نوع P و S ( امواج بدنی ) و سطحی دارند که نوع P که اول می آید به امواج فشاری یا طولی مشهور است زیرا امواجش ضربه ای بوده و در جهت انتشار می لرزانند ( مانند بازی کشیدن طناب ) و در پوسته زمین با سرعت ۱٫۵ تا ۸ کیلومتر در ثانیه پیش می روند برعکس امواج S یا امواج قیچی تا ۱٫۷ بار سرعتشان کمتر است و در جهت عمود بر خط انتشار می لرزانند ( مانند تکاندن سفره ) اما نمی توانند از مایعات مثلاً آب یا سنگ مذاب مثل هسته بیرونی زمین رد شوند. زمین لرزه شدید در عمق با زاویه ای ۱۰۵ درجه نواحی سطحی را می لرزاند و نواحی ورای این زاویه منطقه سایه نامیده می شوند و از این رو تجربه نشان داده که امواج P فشاری نسبت به S دامنه بسیار وسیع تری از منطقه سایه را پوشش می دهند و موج P می تواند با تغییر جهت و گذر از گوشته یا هسته بیرونی زمین منطقه ای بسیار دور از رومرکز را بلرزاند.
زمین لرزه (فیلم ۱۹۷۴). زمین لرزه ( انگلیسی: Earthquake ) فیلمی در ژانر اکشن فاجعه ای به کارگردانی مارک رابسون است که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد.
این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین صدابرداری در سال ۱۹۷۴ شده است.
• چارلتون هستون
• اوا گاردنر
• جرج کندی
• لورن گرین
• بری سالیوان
• ویکتوریا پرینسیپال
• ریچارد راوندتری
• لوید نولان
• والتر ماتائو
• جنویو بوژو
• لوید گوگ
• دونالد موفات
• جان رندولف
• دبرالی اسکات ( در نسخهٔ تلویزیونی )
زمین لرزه (فیلم ۲۰۱۶). زمین لرزه ( ارمنی: Երկրաշարժ؛ یِرکراشارژ ) یک فیلم درام به کارگردانی ساریک آندرئاسیان که محصول کشور ارمنستان است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. داستان این فیلم دربارهٔ زمین لرزه ۱۹۸۸ ارمنستان است.
این فیلم نماینده سینمای ارمنستان در هشتاد و نهمین دوره جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بود.
این فیلم درباره زمین لرزه دسامبر ۱۹۸۸ در شهر اسپیتاک در شمال ارمنستان است. داستان در لنیناکان ( گیومری فعلی ) روی می دهد و درباره ، یک مرد ۵۰ ساله روس به نام «کنستانتین برژنوی» و یک مرد آمریکایی ۲۸ ساله آمریکایی به نام «روبرت ملکونیان» است که برای نجات بازماندگان وارد عمل می شوند.
• سباستین سیساک در نقش دیدیه، یک سینولوژیست
• سابینا آخمدووا در نقش گایانه
• کونستانتین لاوروننکو در نقش کُنستانتین بِرِژنوی
• آرتیوم بیستروف در نقش بالابر
• آرسن گریگوریان در نقش ریژیی
• ماریا میرونووا در نقش آنا بِرِزنایا
• میکائیل بوغوسیان در نقش یِرِم
• آرتیوم بیستروف در نقش گریشا
• مارجان آوتیسیان
• پیش نویس:تاتئو هواکیمیان
زمین لرزه (فیلم ۲۰۱۸). زمین لرزه ( نروژی: Skjelvet ) یک فیلم در ژانر ژانر فاجعه و درام به کارگردانی یون آندریاس آندرسن است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کریستوفر یونر و آنه دال تورپ اشاره کرد.
معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگ عمید
معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه زمین لرزه در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه زمین لرزه در دانشنامه عمومی
معنی کلمه زمین لرزه در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه زمین لرزه در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:زلزله

معنی کلمه زمین لرزه در ویکی واژه

زلزله.

جملاتی از کاربرد کلمه زمین لرزه

• مرکز لرزه نگاری موسسهٔ ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد صبح امروز مقارن ساعت ۷:۱۹:۲۰ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳٫۵ ریشتر حوالی دماوند در استان تهران را لرزانده‌است.
ولیکن مکوکال، عادی بدی زمین لرزه کردی چو بر وی شدی
آندریا موهوروویچیچ (زاده ۲۳ ژانویه ۱۸۵۷ و درگذشته ۱۸ دسامبر ۱936) لرزه‌شناس و هواشناس اهل کشور کرواسی بود. در سال ۱۹۰۹ میلادی زمین لرزهای در پیرامون زاگرب روی داد که منجر به آغاز پژوهش‌های آندریا موهوروویچیچ گردید، این تحقیقات با ارائه نظریه ناپیوستگی موهوروویچیچ پایان پذیرفت. او از بنیان‌گذاران دانش لرزه‌شناسی مدرن است.
کرکس و شیر فلک طعمه خوران در مصاف ماهی و گاو زمین لرزه کنان زیر بار
پس از زمین لرزه ۱۳۶۰ کرمان بخشی از قسمت بالایی گنبد آستانه فرو ریخت و شکاف‌هایی در آن پدیدار شد که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بازسازی شد.
ایمنی در برابر زمین لرزه یا آمادگی در برابر زلزله مجموعه اقداماتی است که در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی برای به حداقل رساندن اثرات زلزله انجام می‌شود. اقداماتی آمادگی می‌تواند از ایمن‌سازی اشیاء سنگین، ایمن‌سازی بناها، داشتن بیمه، جعبه ی اضطراری و کارهای پس از زلزله باشد.
به دلیل نبود ثبات زمین‌شناسی همیشه حاضر، زمین لرزه‌ها در آلپ تا به حال ادامه دارند. به شکل معمول، گسترده‌ترین زمین لرزه‌های کوه‌های آلپ میان ۶ تا ۷ ریشتر بوده است.
در این زمین لرزه حدود ۸۵ نفر از مردم آواز اعم از زن، مرد و پیر و جوان کشته شدند. به دلیل حضور عشایر در قشلاق، تعداد کشته‌ها کم بود.
آنها ابتدا جزیره بنت را پیدا می‌کنند جایی که کشتی جین در آنجا توقف کرده بود و در نهایت جزیره تسالا را پیدا می‌کنند. اما جزیره کاملاً ویران شده و ظاهراً زلزله عظیمی را پشت سر گذاشته است. آن‌ها بقایای بومی‌های تسالا را پیدا می‌کنندکه ظاهراً مدت‌ها قبل از زمین لرزه مرده بودند. حتی قلاده سگ پیم تایگر هم پیدا می‌شود اما هیچ اثری از کشتی جین نیافتند.
زمین لرزه بگرفت از بوق و کوس زمین تیره از گرد چون آبنوس
زمین لرزه مقرعه در دماغ زده آتشین مقرعه چون چراغ
مرکز زمین لرزه ای بزرگ در کلمبیا در سال ۱۹۹۹ شهر آرمنیا بود. پس از فاجعه، این شهر از کشورهای مختلف کمک گرفت، اما حمایت ارامنه به ویژه بسیار زیاد بود.
سرعت فرونشست در گسترهٔ وسیعی متغیر است از چند متر بر ثانیه تا متر بر سال متغیر است. نشست‌های ناگهانی معمولاً بعد از زمین لرزه یا بارش مستمر سنگین رخ می‌دهد و می‌تواند در طول چند ساعت ثابت شود. اکثر فرونشست‌ها بر اثر مدت زمان طولانی نسبی گسترش پیدا می‌کند که ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا ثابت شود.
استانبول نزدیک گسل آناتولی شمالی واقع شده‌است. این گسل از شبه جزیره آناتولی تا دریای مرمره ادامه دارد. دو صفحه از طبقات زمین‌شناسی، آفریقا و اروپا-آسیا به یکدیگر فشار می‌آورند. این خط مرزی مسئول چند لرزش و لغزش مهلک در تاریخ معاصر بوده‌است. در سال ۱۵۰۹ زمین لرزه‌ای مهیب موجب ایجاد سونامی شد و دیوارهای ساحلی شهر را تخریب و بیش از ۱۰۰ مسجد را ویران نمود و موجب کشته شدن ۱۰۰۰۰ نفر شد. در سال ۱۷۶۶ مسجد ایوب کاملاً تخریب گشت. در سال ۱۸۹۴ لرزش بسیاری از قسمت‌های بازار بزرگ استانبول را نابود کرد. یک لرزش در ماه اوت سال ۱۹۹۹ در کوجاالی در ۱۰۰ کیلومتری شرق استانبول موجب مرگ، ۱۸۰۰۰ نفر شد.
زمین لرزه زان سخت چالش گرفت ز مرگ یلان، نای نالش گرفت
ز غریدن کوس خالی دماغ زمین لرزه افتاد در کوه و راغ