زعیم

معنی کلمه زعیم در لغت نامه دهخدا

زعیم. [ زَ ] ( ع ص ) ضامن و پذرفتار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). کفیل. ضامن و بمعنی وکیل. ( غیاث اللغات ). ضامن. کفیل. پذیرفتار. ( ناظم الاطباء ). ضامن. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). کفیل ، و فی الحدیث ، الزعیم غارم. ( اقرب الموارد ) : قالوا نفقد صواع َ الملک و لمن جاء به حمل بعیروانابه زعیم. ( قرآن 72/12 ). سلهم ُ ایهم بذلک زعیم. ( قرآن 40/68 ). || مهتر و رئیس قوم یا آنکه از طرف ایشان سخن گوید. ج ، زعماء. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). رئیس. مهتر. ( غیاث اللغات ). پیشوا و رئیس قوم و آنکه از جانب ایشان سخن گوید. ( از کشاف الصطلاحات الفنون ). رئیس. پیشوا. ( نفائس الفنون ). سررئیس. سیدقوم. مهتر. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
راهداران و زعیمان ز نسا تا به رجال
بر ره از راه بران تو بخواهند جواز.فرخی.بر اثر وی خواجه علی میکائیل و قضاة و فقها و علما و زعیم و اعیان بلخ ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 292 ). نشست در مجلس عالی بحضور اولیای دولت... و زعیمان و بزرگان. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 311 ). بازعیم گفت ، بایدکه مجمزان بر اثر یکدیگر می آیند و دبیر احوال وی می نویسد که بیمار چه کرد و چه خورد. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 483 ). زعیم مجمزان گفت خداوند را سالهای بسیار بقا باد... ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 484 ).
زان مقام اندیش ، کانجا همسرند
با رعیت هم امیر و هم زعیم.ناصرخسرو.کف جوادتو گویی که خلق عالم راست
وکیل و معتمد روزی و کفیل و زعیم.سوزنی.بر عزم جانب سرخس اتفاق کردند تا به زعیم آن بقعه که به پسر فقیه معروف بود مستظهر شود.( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 225 ). ابوالحسن منیعی که زعیم مرو بود با خویشتن بردند. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 342 ). هیچ پادشاه بیگانه بر آن بقعه دست نیافته است مگر گشتاسب که زعیم ملوک و سر پادشاهان بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 408 ).
- زعیم الجیش ؛ بزرگ و پیشوای سپاه :
دی زعیم الجیش بودی ای لعین
واین زمان ناچیز و نامرد و مهین.مولوی.- زعیم الحجاب ؛ از القاب دربار سلاطین. بزرگ سراپرده داران. سرپرده داران. رجوع به همین کلمه شود.
- زعیم القوم ؛ وکیل و کسی که از جانب آنها سخن گوید. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
|| بیشتر در بلوچستان ، زارع و کشاورز. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح تصوف ) در علم فتوت زعیم آن بود که قوم اقتداء برأی او کنند و بر او لازم است که پیوسته فتیان را به مواعظ و نصایح و ذکر فضائل فتوت و شرایط آن تعهد کند. ( نفائس الفنون ). || ( اصطلاح نجوم ) خداوند خط را گویند یعنی صاحب خانه و مثلثة و حد وجه و شرف... ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه زعیم در فرهنگ معین

(زَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - کفیل . ۲ - پیشوا، رهبر، بزرگ قوم .

معنی کلمه زعیم در فرهنگ عمید

۱. کفیل، پذرفتار.
۲. رئیس، رهبر، پیشوا، بزرگ قوم.

معنی کلمه زعیم در فرهنگ فارسی

کفیل، پذرفتار، رئیس، رهبر، پیشوا، بزرگ قوم

معنی کلمه زعیم در فرهنگ اسم ها

اسم: زعیم (پسر) (عربی) (تلفظ: zaeim) (فارسی: زعيم) (انگلیسی: zaeim)
معنی: رئیس، رهبر، پیشوا

معنی کلمه زعیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی زَعِیمٌ: ضامن - عهده دار (زعیم کسی است که قائم به امری و متصدی انجام آن باشد)
ریشه کلمه:
زعم (۱۷ بار)

معنی کلمه زعیم در ویکی واژه

کفیل.
پیشوا، رهبر، بزرگ قوم.

جملاتی از کاربرد کلمه زعیم

سید علی حسینی‌سیستانی (زادهٔ ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ در مشهد) فقیه، اصولی ایرانی، زعیم حوزه علمیه نجف و از تأثیرگذارترین و با نفوذترین مراجع تقلید شیعه است. وی هم‌اکنون در نجف اقامت دارد.
سید حسن طباطبایی قمی (۱۲۹۰ – ۲۶ خرداد ۱۳۸۶) یکی از روحانیون معاصر ایران و یکی از مراجع منتقد و مخالف نظریه ولایت فقیه بود، پدرش سید حسین طباطبایی قمی از مراجع تقلید سرشناس و از رهبران جنبش مسجد گوهرشاد در مشهد بود، و سال‌های سال زعیم حوزه کربلا و نجف بود. وی از منتقدین و مخالفین صریح اعدام‌های دسته جمعی اوایل انقلاب بود و همچنین ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را حرام می‌دانست که همین امر موجب محکومیت به حبس خانگی از سوی حکومت ایران شد. برادر وی سید تقی طباطبایی قمی هم از مراجع تقلید مطرح شیعه در قم بود. وی همچنین دایی سید رضا صدر و سید موسی صدر است.
او استاد اکثر مراجع تقلید شیعی کنونی به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که بین فقها و مراجع تقلید شیعه از او با عنوان استادُ الفقها و المجتهدین - زعیم حوزوات العلمیه یاد می‌شود.
«و پس از رسیدن ما بنشابور، رسول خلیفه دررسید با عهد و لوا و نعوت‌ و کرامات‌، چنانکه هیچ پادشاه را مانند آن یاد نداشتند. و از اتّفاق نادر سرهنگ علی عبد اللّه‌ و ابو النجم ایاز و نوشتگین خاصّه خادم‌ از غزنین اندر رسیدند با بیشتر غلام سرایی‌ . و نامه‌ها رسید سوی ما پوشیده از غزنین که حاجب [علی‌] ایل- ارسلان‌، زعیم الحجّاب‌ و بگتغدی‌ حاجب، سالار غلامان بندگی نموده‌اند. و بو علی کوتوال‌ و دیگر اعیان و مقدّمان نبشته بودند و طاعت و بندگی نموده، و بو علی کوتوال بگفته که از برادر ما آن شغل می‌نیاید، و چندان است که رایت‌ ما پیدا آید، همگان بندگی را میان بسته پیش آیند.
شخصی زعیم و کارگشا، نی مردی دلیر و نیزه فکن نیست
بُد ربیعه پسر ثور زعیم حمله بردند بر ابناء سلیم
لقب این تیم، به‌دلیل قهرمانی قهرمانی‌های آسیایی، زعیم آسیا به معنی رئیس آسیا می‌باشد. این تیم ۱۹ بار قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان، ۹ بار قهرمان جام پادشاهی عربستان، ۱۳ بار قهرمان جام ولیعهدی عربستان، ۷ بار قهرمان جام فدراسیون فوتبال سعودی، ۲ بار قهرمان سوپر جام فوتبال عربستان سعودی، ۱ بار قهرمان جام مؤسس عربستان، ۴ بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا، ۲ بار قهرمان سوپر جام آسیا و ۲ بار قهرمان جام برندگان جام آسیا شده‌است. این تیم همچنین عنوان‌های دیگری در رقابت‌های آسیایی، آفریقایی و جام باشگاه‌های کشورهای عربی به دست آورده‌است.
عملکرد احمدی‌نژاد همواره بخاطر نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مورد نقد بوده است و از این حیث به پوپولیسم متهم شده؛ روزنامه ایران طی مقاله ای به نقل از علی سرزعیم در این خصوص نوشت که اصل این ایده که قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح و درآمد آن را به‌صورت مساوی میان مردم تقسیم کنند پوپولیسم نیست. به گفته او اصلاح‌طلبان به اشتباه تصور می‌کردند که این ایده پوپولیستی است و حتی افرادی مثل محسن رنانی و جوادی آملی و سیاستمداران این تصور اشتباه را داشتند، درحالی که پرداخت یارانه نقدی کار درستی بود. به بیان او برخی منتقدان شیوه اجرای این طرح را بد می‌دانستند، علی سرزعیم در این خصوص باور دارد که همین اجرای ضعیف نیز بعضاً موجب کاهش فقر و نابرابری شده است.
دی زعیم الجیش بودی ای لعین وین زمان نامرد و ناچیز و مهین
چنانکه دیدی بوجهل را پلیدی خوی ذلیل کرد از آن پس که بد بقوم زعیم
به‌دلیل گستردگی مرجعیت وی در آن زمان اهل عراق او را زعیم الطائفة لقب دادند، در طول تاریخ تشیع شاید هیچ مرجعیت به شهرت و گستردگی مرجعیت او نمی‌رسید.
آنچه از سیرتِ نیکو تو همی نشر کنی‌ نه فلان خسرو کرد و نه امیر و نه زعیم‌
زعیم ز عفرانلو بر درت چون زعفر جنی چو رخسار عدو صحن پلو پر زعفران بادت
وگر از بهر ضعیفی دو درم باید داد ندهی تا نشود حاضر مفتی و زعیم
مجموعه حاج آقا علی نزدیک مجموعه ابراهیم خان واقع شده و از آثار اواخر قرن سیزدهم هجری قمری می باشد که حاج آقا علی، مشهور به زعیم ا… تاجر رفسنجانی آن را ساخته‌است. این مجموعه مشتمل بر بازار، کاروانسرا، مسجد و آب‌انبار است.