ریسمان
معنی کلمه ریسمان در لغت نامه دهخدا

ریسمان

معنی کلمه ریسمان در لغت نامه دهخدا

ریسمان. ( اِ مرکب ) رشته و رسن. ( از غیاث اللغات ) ( از ناظم الاطباء ). رشته ، مرکب است از ریس و مان که کلمه نسبت است و رسمان مخفف آن است. ( از آنندراج ). رسن. نخ تابیده از چند نخ. ( یادداشت مؤلف ). در تداول شوشتر رسمان گویند و به عربی غزل است. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ) :
شباهنگ گردید بر آسمان
گسسته ثریا سر ریسمان.فردوسی.شدندی شبانگه سوی خانه باز
شده پنبه شان ریسمان دراز.فردوسی.از چه شد همچو ریسمان کهن
آن سر سبز و تازه همچو سداب.ناصرخسرو.بافتن ریسمان نه معجزه باشد
معجز داود بین که آهن باف است.خاقانی.ماه تابان کوری پروانگان را بین که جان
برنتیجه سنگ وموم و ریسمان افشانده اند.خاقانی.به صد غم ریسمان جان گسسته ست
غمی را پنبه چون نتوان نهادن.خاقانی.من آزموده ام این رنج و دیده این سختی
ز ریسمان متنفر بود گزیده مار.سعدی.به طراری زلفم از ره مرو
بدین ریسمان باز در چه ْ مرو.خواجو ( از امثال و حکم ).هست عیان تا چه سواری کند
طفل به یک چوب و دو تا ریسمان.مکتبی شیرازی.لیک با او شمع صحبت درنمی گیرد از آنک
من سخن از آسمان می گویم او از ریسمان.اوحدی سبزواری ( از امثال و حکم ).- آسمان را از ریسمان نشناختن ؛ بسیار گول و نادان بودن. ناآشنا به امور و علوم بودن :
وانکه او پنبه از کتان نشناخت
آسمان را ز ریسمان نشناخت.نظامی.- آسمان و ریسمان ؛ کنایه است از سخن دراز و بیهوده و نامربوط.
- ریسمان بودن آسمان در چشم ؛ کنایه از عدم تمیز است. ( آنندراج ) :
ملک از مستی آن ساعت چنان بود
که در چشم آسمانش ریسمان بود.نظامی ( از آنندراج ).- ریسمان پاره کردن ؛ کنایه از شفا یافتن از بیماری سخت. ( از آنندراج ). از بیماری و مهلکه شدید خلاص یافتن. ( مجموعه مترادفات ص 30 ).
- || ناگهان به خشم آمدن و بر کسی تاختن.
- ریسمان تافتن یا تابیدن بهر کسی یا برای کسی یا بر کسی ؛ کنایه از فکر برای تخریب یا هلاک کسی کردن. ( از آنندراج ). خراب کردن شخصی را. ( مجموعه مترادفات ص 139 ) :

معنی کلمه ریسمان در فرهنگ معین

(اِ. ) رشته ، طناب .

معنی کلمه ریسمان در فرهنگ عمید

رشتۀ بلند کلفتی که از پشم یا پنبه تابیده باشند.

معنی کلمه ریسمان در فرهنگ فارسی

رسمان، رشته، طناب، بند، نخ کلفت که ازابریشم باشد
( اسم ) رشتهای که از پشم یا طناب تافته باشند رشته طناب بند .
رشته و رسن . رشته مرکب است از ریس و مان که کلمه نسبت است و رسمان مخفف آن است . رسن . نخ تابیده از چند نخ .

معنی کلمه ریسمان در دانشنامه عمومی

ریسمان یک رشته نازیک یا تار ضخیم است که از دو یا چند نخ کوچک تر که به یکدیگر پیچ خورده اند، ساخته شده است.
از الیاف طبیعی ای مانند پشم، پنبه، سیسال، چتایی و کنف برای ساخت ریسمان استفاده می شود.
ریسمان (رایانش). یک ریسمان اجرایی یا نخ اجرایی ( به انگلیسی: thread ) در علوم رایانه، «کوچترین توالی» از دستورالعمل های برنامه ریزی شده است که توسط یک زمان بند می تواند مستقلاً مدیریت گردد، این زمان بند معمولاً جزئی از سیستم عامل است. پیاده سازی ریسمان ها و فرایندها از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر متفاوت است اما در اکثر موارد، ریسمان یک مولفه از فرایند است. چندین ریسمان می توانند در داخل یک فرایند یکسان قرار داشته باشند، که به صورت هم روند اجرا می شوند و منابعی ( مثل حافظه ) را در میان خود به اشتراک می گذارند، اما فرایندهای متفاوت، این منابع را به اشتراک نمی گذارند. ریسمان های یک فرایند، مخصوصا «کد اجرایی شان»، «مقادیر متغیرهای با انتساب پویا»، و «متغیرهای سراسری ریسمان ی محلی» را، در هر زمان، به اشتراک می گذارند.
ریسمان، فرایند سبک وزنی است. به ویژه اینکه، ریسمان در یک فرایند دستورالعمل ( کد قابل اجرا ) و متن خود ( ارزش هر متغیر در هر لحظه معین ) را به اشتراک می گذارد.
در سیستم تک پردازنده ای، چندریسمانی به صورت عمده توسط تقسیم - زمانی چندگانه ( به انگلیسی: time - division multiplexing ) به صورت برنامه چندکاره اجرا می شود و واحد پردازش مرکزی ( CPU ) در بین ریسمان های نرم افزاری متفاوت تعویض می شود. این تعویض زمینه به گونه ای اجرا می شود که کاربر تصور می کند ریسمان ها یا وظایف؛ هم زمان اجرا می شوند. در سیستم های چند پردازنده ای یا چندهسته ای، ریسمان ها می توانند به صورت جداگانه و هم زمان توسط هر کدام از پردازنده ها یا هسته ها اجرا شوند. در حالت چندپردازنده ای، سیستم عامل ممکن است از ریسمان های سخت افزار که برای بهره برداری بهتر از پردازندهٔ مرکزی؛ در پشتیبان سخت افزار موجود است استفاده کند و این حالت با ریسمان های نرم افزاری که به طور کامل توسط نرم افزار بدون دخالت پردازنده مرکزی ساخته می شوند؛ متفاوت است.
زمان بندی پردازش در اغلب سیستم عامل های امروزه به طور مستقیم از هر دو حالت ریسمان های اشتراک زمانی و چندپردازنده ای پشتیبانی می کنند. هسته سیستم عامل به برنامه ها این اجازه را می دهد که ریسمان ها را توسط بازبینی واسط فراخوان سیستمی اداره کند. برخی از پیاده سازی ریسمان ها؛ ریسمان های هسته نامیده می شوند، در حقیقت فرایندهای سبک وزن نوع خاصی از ریسمان های هسته هستند که وضعیت و اطلاعات مشابه را به اشتراک می گذارند.
ریسمان (فیلم). ریسمان ( به انگلیسی: Cord ) همچنین با عنوان پنهان و جستجو نیز شناخته شده است یک فیلم سینمایی دلهره آور کانادایی محصول سال ۲۰۰۰ به کارگردانی سیدنی جی. فیوری و با بازی داریل هانا، جنیفر تیلی، بروس گرینوود و وینسنت گالو است.
آنی ( داریل هانا ) پس از مبارزه با ناباروری سرانجام موفق می شود از طریق لقاح مصنوعی همسرش جک ( بروس گرینوود ) باردار شود؛ ولی در یک شب یک متجاوز نقابدار را در اتاق خود می بیند…
معنی کلمه ریسمان در فرهنگ معین
معنی کلمه ریسمان در فرهنگ عمید

معنی کلمه ریسمان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رشته بلند و معمولا چند لایه از الیاف به هم تابیده شده را طناب و ریسمان می گویند.از احکام مرتبط با آن به مناسبت در بابهای، طهارت، صلح و دیات سخن گفته اند.
← پاکی ریسمان به تبعیت
۱. ↑ الروضة البهیة، ج۱، ص۳۱۵.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۴، ص۲۱۶-۲۱۷.
...

معنی کلمه ریسمان در ویکی واژه

رشته بلند و معمولا چند لایه از الیاف به هم تابیده شده که برای بستن یا آویزان کردن یا کشیدن چیزی و جز آن بکار میرود. طناب. ساعت آبیِ اهالی، عبارت است از یک کوزه کوچک ... که ریسمانی وسط آن بسته است.‌ «آل‌حمد»

جملاتی از کاربرد کلمه ریسمان

بی چاره وجود سست تدبیر مرغیست به ریسمان تقدیر
فرق است میان سوز کز جان خیزد تا آنچه به ریسمانش بر خود بندی.
به چاهی شد فرو خصمت که نتوان بر کشید او را زمان آغاز تا انجام اگر یک ریسمان باشد
فلک چو دید سرم را اسیرِ چَنبَرِ عشق بِبَست گردنِ صبرم به ریسمانِ فِراق
هیتلین مادهٔ ویژه ای است که الف ها لوتلورین از آن استفاده می‌کردند تا ریسمان‌های ویژه ای بسازند. این ریسمان‌ها بسیار محکم و سبک بودند.
طبق پیشبینی نظریه ریسمان، نوعی ارتباط به نام ابر تقارن بین این دو ذره وجود دارد. با توجه به ابر تقارن باید به ازای هر بوزون، یک فریمیون و به ازای هر فرمیون، یک بوزون وجود داشته باشد.
اریسمان، به عنوان اولین منطقه تاریخی ذوب فلز و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای صنعتی تمدن بشری، در ۱۵ کیلومتری شهر نطنز در استان اصفهان واقع شده‌است. روستای تاریخی اریسمان با جمعیتی حدود ۲۰۰۰ نفر در فاصله ۱۷ کیلومتری مرکز شهرستان نطنز واقع شده‌است.
نظریه ابرریسمان تنها نظریه ای نیست که ابعاد اضافی پیشنهاد می‌دهد. می توان آن را به عنوان توسعه نظریه کالوزا-کلین دانست که نظریه ای ۴+۱ بعدی از گرانش را ارائه کرد.
رشته ی جان برکف، آنجا زال چرخ! چون کلاف ریسمان آید همی!
ریسمان قضا و رشته عقل پیش زنجیر عشق محکم نیست
آلدر لیک با استفاده از ریزمعماری گلدن کوو برای هسته های قدرتی و ریز معماری گریسمانت برای هسته های کم مصرف ساخت می‌شود.
عدوی تو ز فلک تاج و تخت می‌طلبید زمانه از پی او دار و ریسمان آورد
رخ همچو روی کلک و زبان چون زبان شمع دل همچو چشم سوزن و تن همچو ریسمان
دریانوردان ایرانی، از زمان‌های باستان، ابزارهایی برای پیمودن مسافت‌های دریایی به کار می‌برده‌اند. یکی از این ابزارها ریسمانی بوده که دارای گره‌هایی در طول خود بوده و به تدریج باز می‌شده، که پس از رسیدن به انتها، آن را می‌پیچیدند و دوباره استفاده می‌کرده‌اند.
دیده‌ام عشاق ریزان اشک داود از طرب آن همه چون سبحه در یک ریسمان آورده‌ام
از زمان انقلاب دوم ابرریسمان، پنج نظریه ابرریسمان به عنوان حدود متفاوت یک نظریه یکتا به نام نظریه ام، در نظر گرفته می‌شوند.
شترها روان یک ز دنبال دیگر چو عقد لئالی که در ریسمان‌ها