رکبی

معنی کلمه رکبی در لغت نامه دهخدا

رکبی. [ ] ( اِخ )شیخ حمدبن احمدبن بطال رکبی. او راست : النظم المستعذب فی شرح غریب المهذب [فقه شافعی ] تألیف علامه ابواسحاق شیرازی فیروزآبادی. ( از معجم المطبوعات مصر ).

معنی کلمه رکبی در فرهنگ فارسی

شیخ حمد بن احمد بن بطال رکبی

جملاتی از کاربرد کلمه رکبی

طباطبایی بعد از تحصیل در مدرسه طالبیه تبریز، همراه برادرش به نجف می‌رود و ده سال در نجف به تحصیل علوم دینی می‌پردازد. وی علوم ریاضی را در نجف، نزد سید ابوالقاسم موسوی خوانساری نوه سید ابوالقاسم خوانساری (میرکبیر) فرا گرفت. او دروس فقه و اصول را نزد استادانی چون محمد حسین نائینی و محمدحسین غروی اصفهانی خواند و مدت درس‌های فقه و اصول او در مجموع ده سال بود.
از جمله هتل‌های شهر می‌توان به هتل امیرکبیر (پنج ستاره)، هتل زاگرس (چهار ستاره)، هتل پیام (سه ستاره) و هتل معلم (سه ستاره) اشاره کرد.
سوار همتش از عرش مرکبی دارد که زیور شه انجم ستام او زیبد
صدری، استاد و عضو هیئت علمی دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر، نیز بازداشت شد.
بسان باد صبا مرکبی که اندر تک ازو بماند حیران و خیره باد صبا
نوربخش دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه بروکسل است. او در فاصله سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۶ رئیس مؤسسه پژوهشی توربوماشین‌های آبی بود و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بعنوان یکی از اعضای اتاق فکر آب وزارت نیرو فعالیت می‌کرد.
علم‌الهدی با اشاره به ماجرای دستگیری سفیر بریتانیا در تهران و در میان تجمع‌کنندگان مقابل دانشگاه امیرکبیر گفت: «سفیر انگلیس اخراج شود بالاترین محبت در حق اوست؛ سفیر انگلیس باید تکه‌تکه شود. انگلستان باید ممنون عناصر امنیتی ما باشد؛ اگر این عنصر ناپاک دست نیروهای خط حاج قاسم سلیمانی می‌افتاد تکه بزرگش، گوشش بود؛ او ستون پنجم دشمن ماست، همچنین او خطاب به دانشجویانی که در آبان ۹۸ حاضر به پا گذاشتن روی پرچم آمریکا نشدند گفت: آنان نیز باید ستون پنجم دشمن هستند و باید تکه‌تکه شوند.»
خاصه عشقش را که سلطان دل است مرکبی از خون روان خواهیم کرد
درمسلک ناصرالحق (اطروش) اختلافات زیادی شده‌است، برخی او را از زیدیه دانسته‌اند. اکثر مورخین و مترجمین یمن و زیدیه و اشخاصی که در مسلک بازیدیه همراه هستند و همین‌طور اشخاصی که مصادر کتابشان از زیدیه‌است، عقیده دارند و تصریح کرده‌اند برآنکه ناصرکبیر زیدی بوده‌است و از او تعبیر به امام زیدیه می‌کنند و عده دیگری در مقابل آن‌ها تصریح کرده‌اند که ناصرکبیر امامی اثنی عشری است.
هر نفسی که به ترسی بر کشیده باشند نوری گردد. و هر قدمی که به اندوهی برداشته باشند مرکبی شود که مسافت سرای رضوان به آن مرکب قطع کنند.
آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند یکی از آزمایشگاه‌های دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در زمینه سیستم‌های هوشمند و مهندسی نرم‌افزار فعالیت می‌کند. این آزمایشگاه به همت و ریاست دکتر احمد عبداله‌زاده بارفروش به همراه تمامی امکانات مورد نیاز تأسیس شده‌است. این آزمایشگاه اولین آزمایشگاه در زمینه مهندسی کیفیت در نرم‌افزار می‌باشد و تاکنون روش‌های اندازه‌گیری، اندازه و استاندارهای زیادی را در حوزه مهندسی کیفیت در نرم‌افزار تولید و ارائه داده است و هم‌اکنون نیز در این آزمایشگاه دانشجویان دکترا و دانشجویان ارشد با تمرکز به بهبود کیفیت سیستم‌های نرم‌افزاری مشغول به تحصیل می‌باشند.
چون باد مرکبی بمن خاک پای بخش تا من بدو در آرم همچون غبار پای
احمد وحیدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک می‌باشد.
در ادامه آمده‌است "از غروب سه شنبه درگیری شدیدی میان نیروهای یگان ویژه و مردم شکل گرفت تا حدی که این درگیری‌ها تا کمربندی غربی ادامه داشت و همراه با شعارهای: یاحسین میرحسین - مرگ بر دیکتاتور به‌طور ممتد ادامه یافت. همچنین شامگاه سه شنبه، در خیابان امیرکبیر و کمربندی غربی توحید ۳۶، درگیری‌ها به شدت میان مردم و نیروهای گارد ویژه تداوم یافت و تعدادی زیادی از جوانان در این رابطه بازداشت شدند.
احمد آرام یکی از نخستین مؤلفان کتاب‌های درسی و آموزشی بود که هم به‌تنهایی و هم با کمک دیگران کتاب‌های فیزیک و شیمی دبیرستان را تألیف کرد. از روی علاقه‌ای که به امیرکبیر داشت نام مجموعه‌ای از کتاب‌های خود را به نام «مجموعهٔ امیر» نام‌گذاری کرد. احمد آرام تا حدود سال ۱۳۳۰ نزدیک به چهل جلد کتاب درسی و آموزشی نوشت.
گر زتو مرکبی دگر طلبم که شدستم عظیم گنده دماغ
جهان مدار امیرا به آن امیرکبیر که نام عرش مکانش علی عمران است
آنگهی بینید مرکبهای خویش مرکبی سازیده‌ایت از پای خویش
تن چیست‌؟ مرکبی ز چندین معدن پرگشته ز میراث نیاکان کهن
هرکه از چوب مرکبی سازد مرکب آسوده دان و مانده سوار