رمص

معنی کلمه رمص در لغت نامه دهخدا

رمص. [ رَ ] ( ع مص ) نیکو کردن مصیبت بر دل کسی. ( زوزنی ). وادربستن مصیبت. ( تاج المصادر بیهقی ). دربستن خدای مصیبت کسی را. ( منتهی الارب ). جبران کردن خدای مصیبت کسی را. ( از اقرب الموارد ). || نیک کردن میان گروهی. ( تاج المصادر بیهقی ). نیکو کردن و صلح کردن میان قوم. ( از منتهی الارب ). اصلاح کردن میان قوم. ( از اقرب الموارد ). || سرگین انداختن ماکیان. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از منتهی الارب ). فضله انداختن ماکیان. ( از اقرب الموارد ). پیخال انداختن ماکیان. ( ناظم الاطباء ). || بچه زادن ددگان ماده. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). بچه زاییدن سباع و گویند: قبح اﷲ اماً رمصت به ؛ای ولدته. ( از اقرب الموارد ). || کسب کردن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). اکتساب کردن. ( از اقرب الموارد ). || طلب کردن و لمس کردن چیزی.( از اقرب الموارد ). || شکسته را بستن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || پوشیده و مخفی نگاه کردن بر کسی. ( از متن اللغه ) ( از المنجد ).
رمص.[ رَ م َ ] ( ع اِ ) خم چشم که در گوشه چشم گرد آید وخشک شود. ( منتهی الارب ). چرک سفید و خشک شده که در گوشه چشم گرد آید. ( از اقرب الموارد ). چرک سفید که در کنج چشم گرد آید و آنچه روان شود آن را غَمَص گویند. ( غیاث اللغات ). پیخ. پوخ. ( ناظم الاطباء ). قی. ژفک. ( زمخشری ). ژفکاب. پیخال. کیغ. ( یادداشت بخط مؤلف ). || ( مص ) خم آوردن چشم. ( از منتهی الارب ).جاری شدن چرک از چشم. ( از اقرب الموارد ). جمع شدن چرک در گوشه چشم. ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ). و در حدیث است : «کان الصبیان یصبحون غُمْصاً رُمْصاًو یصبح الرسول صقیلاً دهیناً». ( از اقرب الموارد ).
رمص. [ رَ م َ ] ( اِخ )ابن درید گوید نام موضعی است. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه رمص در فرهنگ معین

(رَ مَ ) [ ع . ] (اِ. ) چرک خشک کنج چشم .

معنی کلمه رمص در فرهنگ عمید

چرک سفیدی که در گوشۀ چشم جمع می شود.

معنی کلمه رمص در فرهنگ فارسی

( اسم ) چرک خشک کنج چشم ( مقابل چرک تر ) ژفک .
ابن درید گوید نام موضعی است

معنی کلمه رمص در ویکی واژه

چرک خشک کنج چشم.

جملاتی از کاربرد کلمه رمص

انتخاب‌کلک صنع از حسن خط‌کردیم سیر بیت ابرو درازل هرمصرع آن صاد داشت
بیدل از هرمصرعم موج نزاکت می‌چکد کرده‌ام رنگین به خون صید لاغرتیغ را
اما مسئله مهم در طراحی اقلیمی ساختمان در نظر گرفتن شرایط و نیازهای امروز است که به‌طور اساسی با نیازهای گذشته تفاوت دارند . در طراحی اقلیمی کوشش می‌شود که انرژی‌های مصرفی ساختمان کاهش یافته و از پتانسیل‌های موجود، درمصالح بهره برده شود . همچنین نحوه و نوع قرارگیری ساختمان وچیدمان فضاهای داخلی از جمله مواردی است که در طراحی اقلیمی باید مد نظر قرار گیرد.
آی یو دی یکی از وسایل پیشگیری از بارداری برای مدت طولانی است، که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت بوده و یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین انواع وسایل پیشگیری از بارداری محسوب می‌شوند. در میان روش‌های کنترل بارداری، ای یو دی، همراه با سایر ایمپلنت‌های ضدبارداری منجر به بیشترین رضایت در استفاده‌کنندگان شده‌است.
آمونیاک یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی معدنی است که در سال ۲۰۱۸ تولید جهانی آن ۱۷۵ میلیون تن گزارش شده‌است. ۲۸٫۵٪ از این مقدار توسط چین تولید شده‌است، و پس از آن روسیه با ۱۰٫۳٪، ایالات متحده با ۹٫۱٪ و هند با ۶٫۷٪ قرار دارند.
به فکرمصرع موزون چه غم خورد بیدل خیال سرو تواش دستگاه طبع رساست
در فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد که از مجموع ۲۳۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به ۲۰۲۱ روستا گازرسانی شده و ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی استان ۸۹.۳ درصد است. همچنین از ۳۵ شهر استان ۳۳ شهر با ضریب نفوذ جمعیت ۹۹.۹ درصد از گاز برخوردار هستند. گازرسانی به دو شهر سومار و ازگله انجام نشده‌است. در اسفند ۱۴۰۱ در استان کرمانشاه ۶۷۰ هزار مشترک گاز وجود داشته‌است که ۱۰ درصد آن‌ها پرمصرف بوده و حدود یک درصد نیز بدمصرف بوده‌اند.
درمیان خاک وخاکستر شدی درمصیبت هر زمان با سرشدی
- رشوه رسیدن به حاجت است از راه زد و بند رمصانعه
ز سوی مصر به کنعان عجب رهیست که باشد هنوز قافله درمصر و نامه و خبر آید
آریان نام یک سری از وسایل پرتاب یک‌بارمصرف موشک‌های فضایی غیرنظامی اروپایی است.
در برنامه دولت چین برای بخش حمل و نقل پاک اولین اتوبوس ترکیبی خورشیدی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۲ در شهر کیکیهار راه‌اندازی شد. موتور آن توسط باتری‌های ایون-لیتیوم که توسط پانل‌های خورشیدی نصب شده بر روی سقف اتوبوس تغذیه شده و به کار می‌افتد. ادعا شده‌است که هر اتوبوس بین ۶/. تا ۷/. کیلو وات بر ساعت الکتریسیته در هر کیلومترمصرف می‌کند و می‌تواند ۱۰۰ نفر را جابجا کند. استفاده از پانل‌های خورشیدی به‌طور متوسط ۳۵٪ عمر باتری را افزایش می‌دهد.
۵ ـ کلوفازیمین را باید با غذا یا شیرمصرف نمود.
آسپیرین بدون نسخه پزشکی به‌عنوان یک داروی اختصاصی یا عمومی در بیشتر کشورها در دسترس است. این دارو یکی از پرمصرف‌ترین داروها در سراسر جهان است که برآورد می‌شود سالانه حدود ۵۰ تا ۱۲۰ میلیارد قرص از آن مصرف می‌شود. این دارو همچنین در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و در سال ۲۰۲۰، با بیش از ۱۷ میلیون نسخه، سی و ششمین داروی رایج تجویز شده در ایالات متحده بود.
صدق صدّیقان عالم گرد شراک نعلین چاکران وی بود و منکران او را کاذب میگفتند، صدای وحی غیب عاشق سمع عزیز وی بود و بیگانگان او را کاهن میخواندند، عقول همه عقلای عالم از ادراک نور شراک عزّ او عاجز بود و کافران نام او دیوانه می‌نهادند، آری دیده‌های ایشان بحکم لطف ازل توتیای صدق نیافته و بچشمهای ایشان کحل اقبال حق نرسیده از انست که ما را نشناختند و گفتند: ما هذا إِلَّا رَجُلٌ یُرِیدُ أَنْ یَصُدَّکُمْ عَمَّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُکُمْ و بعزت قرآن راه نبردند تا می‌گفتند: ما هذا إِلَّا إِفْکٌ مُفْتَریً، لَنْ نُؤْمِنَ بِهذَا الْقُرْآنِ وَ لا بِالَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ. چشمی که مستعمل شده مملکت شیطان باشد ما را چون شناسد؟! دلی که ملوّث تصرّف دیو بود از کجا جلال عزّت قرآن بداند؟! دلی باید بضمان امان و حرم کرم حق پناه یافته تا راه برسالت و نبوّت ما برد، سمعی باید بزلال اقبال ازل شسته تا جلال عزت قرآن او را بخود راه دهد، دیده‌ای باید از رمص کفر خلاص یافته و از خواب شهوات بیدار گشته تا معجزات و آیات ما ببیند و دریابد، ای جوانمرد! هر که جمالی ندارد که با سلطانان ندیمی کند چه که با کلخنیان حریفی نکند؟
قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ اشارتست که تا نور توحید از موهبت الهی در دل بنده نتابد، بجمال شریعت مصطفی (ص) و در بیان کتاب و سنت بینا نگردد، از آنکه نور هم بنور توان دید، و روشنایی بروشنایی توان یافت. دیده‌ای که رمص بدعت دارد، نور سنت از کجا بیند! چشم نابینا از روشنایی آب چه بهره دارد!
هم شکفته ست درمصیبت و سور هم برهنه است در دی و بهمن
آستارا در ابتدای حکومت خانات تالش، مرکز حکومت آنان بود. البته این مرکزیت بعدها به لنکران منتقل شد. از سدهٔ ۱۰ تا ۱۲ هجری، خانات تالش آستارا خودمختاری داشتند. «میرمصطفی‌خان» و «میرحسن‌خان» از حکام آستارا در این دوره بودند.
دین به دنیای دنی ای دل نادان مفروش آنچه درمصر عزیزست به کنعان مفروش
«وَ رَبَطْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ» ایشان را بربطه عصمت ببستیم و بر بساط معرفت بداشتیم و بقید محبت استوار کردیم، در وادی عنایت ایشان را شمع رعایت افروختیم و در دبیرستان ازل، ادب صحبت آموختیم تا در عین قدس روان گشتند و در خلوت غار با راز حقیقت پرداختند، هر چیزی که عزتی دارد آن را در نقاب بسته دارند، در حجب عزت تا هر نامحرمی بدو ننگرد و دست هر متعنّتی بدو نرسد، آن جوانمردان بر درگاه احدیّت ارجمند بودند، بنور ایمان و صفاء توحید افروخته بودند و دیده‌های اهل آن روزگار برمص کفر و شرک آلوده بود، غیرت دین ایشان را در حجاب غار برد تا آن دیده‌های آلوده برمص کفر ایشان را نبیند.