رفسنجان

معنی کلمه رفسنجان در لغت نامه دهخدا

رفسنجان. [ رَ س َ ] ( اِخ ) شهرستانی است در شمال غربی کرمان. جمعیت آن 61204 تن. در اراضی نمکزار آن پسته خوب به عمل می آید و در اراضی پرآب پنبه کاری می شود. ( فرهنگ فارسی معین بخش اعلام ). یکی از شهرستانهای استان هشتم کشور و خلاصه مشخصات آن بشرح زیر است : حدود - از طرف شمال به شهرستان یزد و بخش زرند از شهرستان کرمان - از طرف خاور به شهرستان کرمان - از طرف جنوب به شهرستان سیرجان - از طرف باختر به بخش شهر بابک ازشهرستان یزد. آب و هوای شهرستان در قسمت کوهستانی سردسیر و خوش آب و هوا و در قسمت جلگه گرم و معتدل است. اغلب اوقات در نتیجه وزش باد باغات و مزارع دهستانهای نوق و انار از ریگ مستور و خسارت زیادی به رعایا می رسد و دهستانهای کشکوئیه و حومه رفسنجان نیز از آسیب باد مصون نیستند. هوای این دهستانها معتدل و آب بیشتر قنوات شور است. ارتفاعات - این شهرستان دو رشته کوهستان دارد: 1- کوه داوران و مرتفعترین قله آن [کوه دره ] به ارتفاع 2745گز است. 2- قسمتی از سلسله جبالی است که از شیرکوه یزد شروع و به کوه چوپار متصل می شود و مرتفعترین قله آن کوه شهر بابک به ارتفاع 3473 گز می باشد. رودخانه - معروفترین رودخانه ها عبارتند از: رود انار - دو دهنه راویز - رود شور و رود گیوه دری ، که عموماً پس از عبور از دشت رفسنجان دردهستان نوق بنام رودخانه شور معروف و به کویر بافق منتهی میشود. محصولات عمده آن پسته و غلات و پنبه و لبنیات و حبوب و صیفی است. پسته رفسنجان مرغوب ترین پسته کشور بشمار میرود و بیشتر ساکنان دیه ها به کشت پسته و پنبه اشتغال دارند. شهرستان رفسنجان تا سال 1327 هَ. ش. یکی از بخشهای شهرستان کرمان بشمار می رفت و در آن سال تبدیل به شهرستان شد و یکی از شهرستانهای استان هشتم محسوب می شود. رفسنجان از 6 دهستان بشرح زیر تشکیل شده است : 1 - دهستان حومه خاوری - 59 آبادی - 11900 تن سکنه. 2 - دهستان حومه باختری - 73 آبادی - 10200 تن سکنه. 3 - دهستان حومه خنامان -75 آبادی - 8800تن سکنه. 4 - دهستان کشکوئیه - 48 آبادی - 6800تن سکنه. 5 - دهستان انار - 36 آبادی - 4500تن سکنه. 6 - دهستان نوق ، 70 آبادی - 5800 تن سکنه. جمعیت شهر 14642 تن است که بنا به آمار بالا جمعیت شهرستان در حدود 62462 تن می باشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ). رجوع به تاریخ ادبی ایران تألیف ادوارد براون ج 3 ص 179 و تاریخ عصر حافظ ج 1 ص 105 و 225و تاریخ گزیده ص 634 و 652 و 659 و 669 و 748 شود.

معنی کلمه رفسنجان در فرهنگ فارسی

۱ - شهرستانی است در شمال غربی کرمان . جمعیت آن ۱۱۲۴۵۳ تن .در اراضی نمکزار آن پسته خوب بعمل می آید و در اراضی پر آب پنبه کاری میشود . ۲ - مرکز شهرستان شهر رفسنجان است که بیش از ۳۶٠۲۵ تن سکنه دارد. شهر مزبور بر سر راه شوسه اصفهان و یزد بکرمان و بندرعباس قرار دارد.

معنی کلمه رفسنجان در ویکی واژه

شهر و ناحیه کویری در استان کرمان، و تشکیل شده از سه بخش رف - سَنج - آن که به نظر می‌رسد بخش وسطای اصطلاح سنگ بوده و رفسنجان احتمالا معرب رفسنگان خواهد بود.

جملاتی از کاربرد کلمه رفسنجان

در شهریور ۱۳۹۳ بازداشت ناگهانی عمار کلانتری، سردبیر وقت خبرگزاری آنا، بازتاب‌های گوناگونی را برانگیخت. طه هاشمی، معاون فرهنگی وقت دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین واکنش از این دستگیری ابراز بی‌اطلاعی و شگفتی کرد. کلانتری که پیش از آن سردبیر سایت انتخاب و از حامیان هاشمی رفسنجانی به‌شمار می‌رفت، پس از آغاز به کار حمید میرزاده، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سردبیر این خبرگزاری منصوب شده بود.
ظهره‌وند در زمان ریاست جمهوری علی اکبرهاشمی رفسنجانی حدود پنج سال از سال ۷۱ تا ۷۶ سرکنسول ایران در مزارشریف بود و به عنوان اولین سرکنسول با ائتلاف شمال در افغانستان کار می‌کرد. او وضعیت خود را در این زمان چنین روایت می‌کند:
جنتی در سال ۱۳۸۶ در انتخابات ریاست مجلس خبرگان از اکبر هاشمی رفسنجانی شکست خورد. وی در سال ۱۳۹۴ در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد و تنها فرد خارج از لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم بود که با قرارگیری در جایگاه شانزدهم (آخرین نمایندهٔ برگزیده) در تهران، به این مجلس راه یافت. با این وجود در نخستین جلسهٔ مجلس خبرگان کاندیدای ریاست این مجلس شد و با کسب ۵۱ رأی توانست ریاست این مجلس را بر عهده بگیرد.
فائزه رفسنجانی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، در پیامی از داخل زندان اوین، از مرگ پدرش به عنوان شهادت نام برد.
استان کرمان دارای ۲۵ شهرستان و ۶۴ بخش است. همچنین در شهرستان‌های رفسنجان و سیرجان، فرمانداری ویژه ایجاد شده‌است.
«اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» در سال ۱۳۶۳ توسط فراکسیون راست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) تشکیل گردید. بنیانگذاران این تشکل از حامیان و مرتبطان علی خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی بودند و پس از مرگ روح‌الله خمینی و افول جریان چپ جمهوری اسلامی بر دامنه فعالیت خود افزودند گرچه در ادامه در سالهای میانی دهه هفتاد به منتقدان جدی هاشمی رفسنجانی تبدیل شدند و با انتشار هفته‌نامه پیام دانشجو به انتشار مدام گزارش‌ها و اخبار از فساد مالی و سیاسی دولت هاشمی رفسنجانی پرداختند و پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ تند تر از دفتر تحکیم وحدت به صف مخالفان جمهوری اسلامی پیوستند.
، موزه ریاست جمهوری در رفسنجان
زرهانی پس از اتمام اولین دوره مجلس با حمایت کاظم اکرمی، به وزارت آموزش و پرورش رفت و از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۱ به عنوان معاونت پرورشی این وزارتخانه فعالیت کرد. در دوران وزارت محمدعلی نجفی در دولت هاشمی رفسنجانی وی به عنوان قائم‌مقام وزیر در انجمن اولیا و مربیان و سپس به عنوان معاون مشارکت‌های مردمی و مدارس غیرانتفاعی فعالیت کرد. در روزهای آخر دولت هاشمی، محمدعلی نجفی مجدداً وی را به سمت معاون پرورشی این وزارتخانه منصوب کرد. در کابینه اول خاتمی و در دوران وزارت حسین مظفر وی حدود دو سال به عنوان معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش دارای مسئولیت بود.
از رویدادهای مهم دوران ریاست جمهوری رفسنجانی ترور مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور و قتل و اقدام به قتل دگراندیشان و روشنفکران در داخل کشور بوده است. به نوشته ماهنامه خط صلح که به صاحب‌امتیازی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود، تعداد قربانیان ترورهای جمهوری اسلامی در خارج از کشور به چیزی بین ۹۰ تا بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد. بیش از ۸۰ تن از روشنفکران، نویسندگان، فعالان سیاسی و شهروندان عادی نیز در داخل کشور ترور شده‌اند. تعداد قابل توجهی از این قتل‌ها در دوران زمامداری هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاد.
ابراهیم‌آباد حاجی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.