رستگار

معنی کلمه رستگار در لغت نامه دهخدا

رستگار. [ رَ ت َ / رَ ] ( ص مرکب ) فایز. ( دهار ). آزادی و رهایی و خلاص و نجات یابنده. ( ازناظم الاطباء ). خلاص و نجات و فیروزی یابنده. ( برهان )( از آنندراج ). فیروزی یافته. ( ناظم الاطباء ). خلاص شده.نجات یافته عموماً. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ). خلاص یافته. ( فرهنگ سروری ) ( از شعوری ج 2 ص 5 ). به معنی خلاص و نجات یابنده و رستن مصدر آن است یعنی خلاص. ( انجمن آرا ). مستخلص. مفلح. فالح. موفق. کامیاب. نایل. ناجی. رهایی یافته. ( یادداشت مؤلف ). خلاص یابنده. رهاشونده. ( فرهنگ فارسی معین ) :
بوی در دو گیتی ز بد رستگار
نکوکار گردی بر کردگار. فردوسی.چه میداند که تو خواهی به آن راه رفت که صاحبان اخلاص می روند و تو خواهی بود از رستگاران. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 313 ).
آورده برات رستگاران
از بهر چو ما گناهکاران.نظامی.خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار.نظامی.خلاص حافظ از آن زلف تابدار آمد
که بستگان کمند تو رستگارانند.حافظ.|| مرخص. ( ناظم الاطباء ). اما جای دیگر دیده نشد. || آسوده. ( ناظم الاطباء ). اما جای دیگر دیده نشد. || محفوظ. ( ناظم الاطباء ). اما جای دیگر دیده نشد. || جوانمرد و سخی. ( ناظم الاطباء ). نیکوکار. ( از شعوری ج 2 ص 5 ). اما جای دیگر دیده نشد. || مرد نیک اندیش خلاص شده از علایق دنیا خصوصاً. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ).

معنی کلمه رستگار در فرهنگ معین

(رَ ) (ص فا. ) رها شونده .

معنی کلمه رستگار در فرهنگ عمید

۱. نجات یافته، آزاد، رها.
۲. آسوده، رستار.

معنی کلمه رستگار در فرهنگ فارسی

آزاد، رها، آسوده، نجات یافته، رستار، رهایی
( صفت ) خلاص یابنده رها شونده .

معنی کلمه رستگار در فرهنگ اسم ها

اسم: رستگار (پسر) (فارسی) (تلفظ: rast(e)gār) (فارسی: رستگار) (انگلیسی: rastgar)
معنی: خلاص، رها شونده، رها، نجات یافته

معنی کلمه رستگار در ویکی واژه

رها شونده.

جملاتی از کاربرد کلمه رستگار

عطای او به گنه جلوه ها کند فردا که رستگار ز ننگ ثواب بگدازد
و یکی پرسید از رسول (ص) که رستگاری اندر چیست؟ گفت، «اندر آن که طاعت خدای تعالی داری و ریای مردمان نکنی». و گفت «روز قیامت یکی را بیاورند و گویند، «چه طاعت داری؟» گوید، «جان خود اندر راه حق تعالی فدا کرده ام تا اندر غزا مرا بکشتند». گویند، «دروغ گوئی. برای آن کردی تا گویند فلان مرد مردانه است بگیرید وی را و به دوزخ برید». و دیگری را بیاورند و گویند، «چه طاعت داری؟» گوید، «هرچه داشتم به صدقه بدادم». گوید، «دروغ گویی. برای آن بکردی تا گویند فلان مردی سخی است. بگیرید وی را به دوزخ برید». دیگری را بیاورند و گویند، «چه طاعت داری؟» گوید، «علم و قرآن بیاموختم و رنج بسیار بردم». گویند، «دروغ گویی. برای آن آموختی تا گویند فلان مرد عالم است، بگیرید وی را و به دوزخ برید».
نجات و رستگاری از علی دان رهاند مر ترا از سر طوفان
چون دید شه آن شگفت‌کاری کز مردمی است رستگاری
و همگان بازگشت کنید به سوی خدا ای مؤمنان؛ شاید که رستگار شوید. (۳۱)
در رستگاری به پرهیز جوی که پرهیز بهتر ز ملک سباست
چون دعای رستگاری چون ثنای کردگار نامه های فتح او را هر دو از بر کرده اند
از جمله گردآوری‌ها و کتاب‌های او «المخصص»، «داور و اقیانوس بزرگ» و «ظریف» و شرح حماسی بر کتاب ابی تمام و «شرحی بر اصلاح منطق»، «شرحی بر شعر المتنبی» و «جهان و فراگیرنده»، «در شناخت قواعد قافیه»، «آوائی در توضیح اصلاحات منطق»، «شرحی بر کتاب رستگاری»، «آسمان و جهان» و کتاب (دنیای زبان) می‌باشد.
ریاست اتاق اصناف تهران را حمیدرضا رستگارپور بر عهده دارد.
نیربهایا کارناتاکا (کارناتاکای بی‌باک) ائتلافی از افراد و گروه‌های بسیاری از جمله انجمن قانون جایگزین، بلانک نویز، مارا، انجمن گفتگو و انجمن رستگاری است. نیربهایا کارناتاکا پس از ظهور موارد طعنه زدن شبانه در دهه ۲۰۰۰، چندین کمپین آگاهی عمومی، از جمله شب را پس بگیرید، و به دنبال آن پروژه هنری عمومی دیگری با عنوان پروژه بلانک نویز (صدای خالی)، که در بنگلور در سال ۲۰۰۳ شروع شد، ترتیب داد برنامه مشابهی برای مبارزه با طعنه زدن نیز در بمبئی در سال ۲۰۰۸ انجام شد.
با این حال، به نظر می‌رسید که در نهایت سنت گرایان دست برتر را دارند. در بهار ۱۵۴۳، نوآوری‌های پروتستان تقریباً از بین رفته بود و تنها گسست از رم و انحلال صومعه‌ها بدون تغییر باقی ماند. در ماه مه ۱۵۴۳، قاعده جدیدی برای جایگزینی کتاب اسقف‌ها منتشر شد. طبق قواعد جدید رستگار شدن با صرف داشتن ایمان را رد کرد و از مراسم سنتی و استفاده از تصاویر دفاع کرد. چند روز بعد قانون پیشرفت واقعی دین تصویب شد که خواندن کتاب مقدس را به مردان و زنان اصیل زاده محدود می‌کرد. هنری ترس خود را در سال ۱۵۴۵ به پارلمان اینگونه بیان کرد که «کلام خدا، برخلاف خواسته قانون، در هر خانه و میخانه ای مورد مناقشه قرار خواهد گرفت، بیت هر شعر و ترانهٔ هر آواز خواهد شد.»
بود مایه ی رستگاری خرد خردمند باید باین برخورد
گفتم که داده عشقت آسودگی به دهرم گفتا که رستگاری هم نیز ما دهیمت
آقای رسول رستگاری به این نتیجه رسیده‌است که نتایج تمام نامزدها با قانون بنفورد هم‌خوانی ندارد.
برآورد ز گریبان رستگاری سر کسی که مرتبه از خجلت گنه دارد
با وجود گوناگونی زیاد در میان شاخه‌های هندوگرایی و پیروان آن، چند باور اولیه در همه آن‌ها مشترک است. این باورهای اولیه عبارتند از باززایی (دوباره زاده شدن)، امکان رهایی از باززایی توسط رستگاری؛ و باور به قوانین کارما (هر چه بکاری همان بدرَوی) و دارما (نظم ذاتی و درونی اشیاء و پدیده‌ها). روش زندگی هندوها پیرامون این مفاهیم شکل می‌گیرد.
در این میان کارشناسان ایرانی هم به این موضوع پرداخته‌اند. چندین مقاله در اینباره منتشر شده‌است: مقالهٔ آقای رسول رستگاری در سامانهٔ خبری انتخاب، مقالهٔ آقای سیدمهدی سیدنصرالله در وبگاه الف، مقالهٔ آقای امید نقشینه ارجمند (دکترای ریاضی شریف) که به‌طور کلی به نقد دلایل آماری تقلب می‌پردازد
در دو چیز است رستگاری مرد آنکه بسیار داد و اندک خورد