رتیل

رتیل

معنی کلمه رتیل در لغت نامه دهخدا

رتیل. [ رُ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) عنکبوت درشت و کوتاه پای که گویند قسمتی از آنها گزنده است و سمی مهلک دارد. رتیلاء. رتیلا. دیلمک. گال. غنده. خایه گیر. خایه گیرک. باژ. آغنده. انگورک. دلمه. دلمک. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). مأخوذ از رتیلای تازی و بمعنی آن ، و دلمه و گال نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). جانوری است از شاخه بندپایان جزو رده عنکبوتیان که دارای شکمی نسبةً بزرگست. این جانور با حرکتی سریع بر روی شکارش که معمولاً حشراتست می جهد. برخی معتقدند که رتیل در قاعده گیره هایی قیچی مانند جلو دهانش دارای غده ای سمی است و قادر به نیش زدنست ، و بعقیده برخی دیگر وی نیش سمی ندارد. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه رتیل در فرهنگ معین

(رُ تِ یْ ) [ ع . رتیلاء ] (اِ. ) جانوری است از شاخة بندپایان شبیه به عنکبوت با شکمی بزرگ و پاهایی کوتاه که سم کشنده ای دارد.

معنی کلمه رتیل در فرهنگ عمید

جانوری شبیه عنکبوت و از خانوادۀ بندپایان، با شکم بزرگ و پاهای کوتاه که بعضی از انواع آن زهری کشنده دارد، دلمک، دیلمک.

معنی کلمه رتیل در فرهنگ فارسی

( اسم ) جانوریست از شاخه بند پایان جزو رده عنکبوتیان که دارای شکمی نسبتا بزرگ است و اندامهایش بحد کافی رشد کرده و قوی است . این جانور با حرکت سریع نقل مکان میکند و معمولا بر روی شکارش - که حشرات هستند - میجهد . توضیح : بعضی دانشمندان معتقدند که رتیل در قاعد گیره های قیچی مانند جلو دهانش دارای غده ای سمی است و قادر به نیش زدن است و بعقیده برخی دیگر وی نیش سمی ندارد دلمک دلمه گال .

معنی کلمه رتیل در دانشنامه عمومی

رتیل (فیلم). «رتیل» ( انگلیسی: Tarantula ( film ) ) فیلمی در ژانر علمی–تخیلی به کارگردانی جک آرنولد و تولید شده به توسط ویلیام آلاند است که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد.
• جان آگار
• مارا کوردی
• لئو جی. کارول
• کلینت ایستوود
• راس الیوت
• ریموند بیلی
• ادی پارکر
• استیو دارل

معنی کلمه رتیل در ویکی واژه

(جانورشناسی)
شترزنک
جانوری است از شاخه بندپایان شبیه به عنکبوت با شکمی بزرگ و پاهایی کوتاه که سم کشنده‌ای دارد.
هنوز این واژه بکار می رود.
رُ تِ
رتیلاء

جملاتی از کاربرد کلمه رتیل

وسایل پزشکی:ایمنی و کاربرد تألیف برتیل جاکبسون
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به دخترِ خواهر، ساده‌لوح، به من میگن ترینیتی، طبقه کارگر به بهشت می‌رود و بطن سیاه رتیل اشاره کرد.
لاجرم از این تشبه بیگناه است آنکه کشت هر زمان جای رتیلا صد هزاران دیو پا
آندرتیل یک بازی بازی نقش‌آفرینی است که از یک چشم‌انداز بالا-پایین استفاده می‌کند. در بازی، بازیکنان کنترل یک کودک را بر عهده دارند و اهداف را برای پیش روی داستان کامل می‌کنند. بازیکنان یک دنیای زیرزمینی پر از شهرها و غارها را کاوش می‌کنند، و لازم است که معماهای متعددی را در سفر خود حل کنند. دنیای زیرزمینی خانه هیولاها است، بسیاری از آنها بازیکن را در جنگ به چالش می‌کشند؛ بازیکنان تصمیم می‌گیرند که آنها را بکشند، فرار کنند، یا با آنها دوست شوند. انتخاب‌های بازیکن به‌طور اساسی در طرح و روند کلی بازی تأثیر می‌گذارد، و اخلاق بازیکن به عنوان سنگ بنای توسعه بازی عمل می‌کند.
شهریار پرهیزکار، (زادهٔ ۲۵ مرداد ۱۳۴۳ در تهران) از قاریان شیعه و حافظان ایرانی است. وی قرائت قرآن را در ۹ سالگی شروع کرد. او تا کنون جوایز بسیاری را در حوزه حفظ و قرائت قرآن دریافت کرده است و ترتیل قرآن او که در سال ۶۴ در رادیو اجرا شد از رایج ترین صوت های ترتیل قرآن در ایران است. تارهای صوتی پرهیزکار بعد از مسابقات عربستان که در سال ۱۳۷۱ برگزار شد رو به افول رفت.
شهر ارتیل (به روسی: Эртиль) در کشور روسیه و در اوبلاست وورونژ واقع شده‌است.
اَسَدخانی یا کَرتیل روستایی است در شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان شیروان در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.
وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا ای بیّن الحروف و وفّ حقّها من الاشباع کانّک تفصل بین الحرف و الحرف مشتقّ من قول العرب ثغر رتل و رتل اذا کان فیه فرج. و التّرتیل اداء الحروف و حفظ الوقوف. و قیل: معناه اقرأ علی ترتیبه لا تقدّم مؤخّرا و لا تؤخّر مقدّما. و قیل: فصّله تفصیلا و لا تعجل فی قراءته. و قیل: معناه: ضعّف صوتک و اقرأه بصوت حزین، و قالت امّ سلمة: کان رسول اللَّه (ص) یقطع قراءته آیة آیة.
شهر اوبرتیلیاخ خواهرخواندهٔ التوت هست.
او در مرحله با قرعه استراحت روبه‌رو شد، در مرحله دوم دو بر یک برابر دیک هاتون آمریکایی تن به شکست داد، در مرحله سوم نیز مقابل برتیل آنتونسون سوئدی ضربه فنی شد و به مقام پنجمی وزن خود رسید.
مثل دی : « یئر کی برک اولور ، اؤکوز اؤکوزدن اینجییور » هی دارتیلیر ایپین قیرا ، یولداشیلا بیر ساواشا
این آنزیم‌ها در جایگاه فعال خود، دو آسپارتات محافظت‌شده دارند و در پی‌اچ اسیدی فعال می‌شوند. تقریباً تمامی آسپارتیل پروتئازهای شناخته شده توسط پپستاتین مهار می‌شوند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به با صدای لوپارا، شیطان عاشق، بسیار لذت‌بخش، کاملاً مرده، دورو، شب‌های داغ دون ژوان، دلیل آن قطره‌های عجیب خون روی بدن جنیفر چیست؟، بطن سیاه رتیل و سفر اشاره کرد.