رایح

معنی کلمه رایح در لغت نامه دهخدا

رایح. [ ی ِ ] ( ع ص ) رائح. اسم فاعل از ریشه «روح »، کسی که در شبانگاه آید. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). ج ، رَوْح. ( المنجد ). شبانگاه آینده. ( منتهی الارب ). || کسی که در شبانگاه کاری کند. ج ، رایحون. || مرد شادمانی کننده. ج ، رایحون. || مردی که در افعال مشابه پدر باشد. ج ، رایحون. ( ناظم الاطباء ). || باران شبانگاهی. ( مهذب الاسماء ).

معنی کلمه رایح در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . رائح ] (اِفا. ) ۱ - بو دهنده . ۲ - بو کننده .

معنی کلمه رایح در فرهنگ فارسی

بوکننده، بودهنده
( اسم ) ۱ - بو دهنده . ۲ - بو کننده .
رائح . اسم فاعل از ریش. (( روح ) ) کسی که در شبانگاه آید . یا کسی که در شبانگاه کاری کند جمع رایحون .

جملاتی از کاربرد کلمه رایح

در سال 2010، جری مک دانل در انگلستان با تجزیه و تحلیل نشان داد که یک شکوفه آهن فرفورژه، از یک رایحه سنتی، می تواند به 99.7٪ آهن خالص بدون هیچ شواهدی از کربن تبدیل شود. مشخص شد که رشته‌های رایج در سایر آهن‌های فرفورژه وجود نداشتند، بنابراین کار سرد و گرم برای آهنگر بسیار انعطاف‌پذیر می‌شد. یک منبع تجاری از آهن خالص موجود است و توسط آهنگران به عنوان جایگزینی برای آهن فرفورژه سنتی و دیگر فلزات آهنی نسل جدید استفاده می شود.
از برگ‌های رزماری به عنوان طعم دهنده در غذاهایی مانند قیمه و گوشت بره و گوساله، مرغ و بوقلمون استفاده می‌شود. از برگ‌های تازه یا خشک در غذاهای سنتی مدیترانه ای استفاده می‌شود. آنها طعم تلخ، قابض و رایحه مشخصی دارند که مکمل بسیاری از غذاهای پخته شده‌است. از برگ آن می‌توان دم نوش گیاهی درست کرد. هنگامی که با گوشت یا سبزیجات تفت داده می‌شود، برگ‌ها عطر خردل مانندی با عطری از چوب سوخت شده به شما می‌دهند که به خوبی با غذاهای کبابی مطابقت دارد.
اگر معشوق تخم عنایت بر زمین مراد عاشق افکندتا گل امیدی برآید روا بود که از رایحۀ آن مشام او برآساید اما بر آن دل نهادن نشاید زیرا که او را کبریا و تعزز وصف لازمه ذات داشتست بدین تن درندهد:
یعقوب روشنی ز قدوم عزیز بافت با خود ز مصر رایحة پیرهن رسید
علاقه به اسانس‌های روغنی در دهه‌های اخیر با محبوبیت رایحه درمانی، که شاخه ای از طب جایگزین است و از اسانس‌های روغنی و سایر ترکیبات معطر استفاده می‌کند، احیا شده است.
سالن‌های زیبایی خدمات گسترده‌ای را در رابطه با سلامت پوست، زیبایی صورت، مراقبت از پا، مانیکور ناخن، رایحه درمانی، رنگ و کوتاهی مو، حمام‌های گل و لای و بسیاری از خدمات دیگر ارائه می‌دهند.
نسخه ی غالیه یا رایحه ی گلزارست نکهت سنبل تریا نفس گلبوئیست
دلگیر گشته ایم سعیدا دگر ز دل آشفته کرده رایحهٔ این کباب تلخ
ائتلاف رایحه خوش خدمت یک ائتلاف سیاسی اصولگرا در حمایت از محمود احمدی‌نژاد و دولت او بود.
خوشوقت در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از حامیان وی بود. در انتخابات شوراهای شهر و روستا ۱۳۸۵ از رایحهٔ خوش خدمت، فهرست طرفداران احمدی‌نژاد، حمایت کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ هم رأی دادن به احمدی‌نژاد را «ادامهٔ راه شهدا» توصیف کرده بود. از او در کنار مجتبی تهرانی و محمدتقی مصباح یزدی، به‌عنوان یکی از سه نظریه‌پردازی یاد شده که دیدگاه‌هایشان در عرصه‌های گوناگون در ایران تأثیرگذار بوده‌است.
ای رایحه ی زلف تو چون باد بهاری خط تو کند خون به دل مشک تتاری
ور نشستی ز رایحات کریه گنده گشتی میان جمع و سفیه
بوی خون کز دهنم میدمد امروزی نیست زانکه این رایحه در آب و گل آدم بود
این ماده به‌طور طبیعی بی‌رنگ است، و ممکن است حاوی مواد افزودنی رنگی باشند. همچنین ممکن است به جهت اضافه کردن رایحه یا برای اهداف دیگر حاوی مواد افزودنی غیرفعال پزشکی باشند، مانند روغن زمستان سبز (متیل سالیسیلات).
گویا گشوده شد در میخانه این زمان کم بر مشام رایحه ها آید از مدام
رایحه آن زند طعنه به مشگ ختن ز اهل حبش چند تن گرفته در وی وطن
روغن بادام از بادام شیرین یا تلخ تهیه می‌شود. از روغن بادام شیرین، به‌عنوان یک روغن حامل در رایحه‌درمانی و محصولات زیبایی استفاده می‌شود. روغن بادام تلخ که حاوی بنزالدهید است، به‌عنوان طعم‌دهندهٔ غذاها و در تولید عطرها استفاده می‌شود.
بر فشان عطفِ عرق چین و بهل تا گیرد نفسِ روحِ خدا رایحۀ بادِ شمال