رای دادن

معنی کلمه رای دادن در لغت نامه دهخدا

رای دادن. [ دَ ] ( مص مرکب ) اظهار عقیده و رای کردن. ( فرهنگ غفاری ). رأی دادن. رجوع به رأی دادن شود. || حکم کردن. ( ناظم الاطباء ). قضا کردن. فتوی دادن. ( ناظم الاطباء ).
رأی دادن. [ رَءْی ْ دَ ] ( مص مرکب ) نظر دادن بانتخاب کسی برای وکالت مجلس و یا سناتوری یا عضویت انجمنی. ابراز نظر درباره انتخاب شدن کسی بوکالت و یا سناتوری. در اصطلاح سیاسی و عرف انتخابات ، نوشتن نظر خود درباره انتخاب شدن کسی روی کاغذ و در صندوق خاص انتخابات انداختن. || نظر موافق دادن مجلس به دولت یا وزیری. || حکم کردن. قضا کردن. فتوی دادن. ( ناظم الاطباء ).
- رأی دادن محکمه ( قاضی ) ؛ اظهار نظر کردن دادگاه درباره اتهامی و یا شکایتی و مرافعه ای. ابرازداشتن دادگاه یا قاضی نظر و عقیده خود را در شکایتی و یا اتهامی.

معنی کلمه رای دادن در فرهنگ فارسی

نظر دادن بانتخابات کسی برای وکالت مجلس و یا سناتوری یا عضویت انجمنی .

معنی کلمه رای دادن در ویکی واژه

votare

جملاتی از کاربرد کلمه رای دادن

از این مقدمه یعقوب شد بسی دلگیر یکی کنیز خرید ا زبرای دادن شیر
کاترینا ساکلاروپولو (یونانی: Κατερίνα Σακελλαροπούλου؛ زادهٔ ۳۰ مهٔ ۱۹۵۶) سیاست‌مدار و حقوقدان اهل یونان است. از ۳۰۰ نماینده مجلس یونان ۲۶۱ نماینده به کاترینا ساکلاروپولو به عنوان رئیس‌جمهور این کشور رای دادند. وی مدافع حقوق زنان، پناهجویان و اقلیت‌هاست.
همی رای دادند در این سخن گرفتند چون رای در انجمن
جوایز محبوب بسیاری که در تبلیغات مصاحبه با حیوانات کسب کرده اند شامل رای دادن به چهارمین نسخه در همه زمان ها ۱۰۰ تبلیغ برتر تلویزیون توسط خوانندگان ساندی تایمز و بینندگان کانال ۴ در آوریل ۲۰۰۰بود. موقعیت آنها در بین تبلیغات قدیمی تلویزیون بریتانیا تایید شد که مصاحبه با حیوانات در رده چهارم بهترین آگهی های آی تی وی توسط بینندگان آی تی وی در سال ۲۰۰۵ رأی داد. سرانجام ، در یک نظرسنجی دولت شما در سال ۲۰۰۶، مصاحبه با حیوانات در صدر فهرست شخصیت های محبوب انیمیشن یا عروسکی مورد علاقه انگلیس قرار گرفت که در تبلیغات استفاده می شد.
گهی نظر به پدر می‌نمود با حسرت برای دادن جان گاه دست و پا می‌کرد
سر گر بپای دوست فشانند عاشقان هر دم برای دادن جان جان فدا کنند
هر دو بی مثلیم در هنگامه ناز و نیاز من برای دادن دل، تو برای دلبری
اسکندر دوران کودکی خود را در مونته‌نگرو گذراند. در سال ۱۸۹۴، پدر بیوه او چهار فرزند از جمله اسکندر را به ژنو برد، جایی که مرد جوان تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. . مورخ بریتانیایی رابرت ستون واتسون توصیف کرد که اسکندر در زمان اقامت خود در سن پترزبورگ یک روسوفیل شد و از تمایل امپراتور نیکلاس دوم برای دادن پناهگاهی به او بسیار سپاسگزار بود، جایی که با او با احترام و احترام بسیار رفتار شد.
۵۳ سناتور به گناهکار نبودن پرزیدنت ترامپ رای دادند و ۴۷ سناتور او را گناهکار دانستند. بر این اساس پرزیدنت ترامپ از بند دوم استیضاح «جلوگیری از فعالیت کنگره»، تبرئه شد.
همان گنج‌ها را گشادن گرفت نهاده همه رای دادن گرفت
در ۳ ژوئن مک‌من ظاهر شد تا به تریپل اچ در آن شب اجازه مسابقه ندهد. در ۱۷ ژوئن او با قهرمان جدید دیواز، ای جی لی روبرو شد. در ۸ ژوئیه، وقتی در ارزیابی شغلی گررو، مردم به گزینه «شکست خورده» رای دادند، مک‌من آمد و گررو را از منصب سرپرست مدیریتی راء اخراج کرد.
یک مقیم دائم بسیاری از حقوق و وظایف یک شهروند کانادایی را دارا می‌باشد. تفاوتهای اصلی تنها در این می‌باشند که ساکنان همیشگی اجازه رای دادن در انتخابات فدرال کانادا، کاندید شدن و دارا بودن پاسپورت کانادایی را ندارند. آنها همچنین نمی‌توانند به نیروی مسلح کانادا بپیوندند.
پس از شکست کودتای مونیخ که به کودتای آبجو فروشی نیز مشهور است روهم، هیتلر و چند تن دیگر از اعضای حزب به دادگاه برده شدند. روهم مقصر شناخته شد و به یک سال حبس محکوم شد اما پس از سه ماه با قول به رفتار خوب و دوری از فعالیت‌های مشکوک سیاسی از زندان آزاد شد. در ماه آوریل ۱۹۲۴ هنگامی که هنوز هیتلر در زندان به سر می‌برد روهم فعالیت‌های خود را در رایشتاگ (مجلس ملی آلمان) ادامه داد اما پس از مدتی در سال ۱۹۲۵ از رایشتاگ خارج و به بولیوی برای دادن مشاوره نظامی به ارتش آن کشور رفت.
گفتی که دل بداده و فارغ نشسته‌ای اینک برای دادن جان ایستاده‌ایم
- نمایش نتایج نظرسنجی بعد از رای دادن
خوانش‌های ذهنی یک آسیب را بر سلامتی کیسی ایجاد کرد و او عدم موفقیتش را برای دادن یک خوانش واضح، به کار کردن زیر یک فشار خیلی زیاد نسبت داد. او در برگرداندن پول مشتری‌های ناراضی وسواسی عمل می‌کرد.
سر بدره‌ها را گشادن گرفت نهاده همه رای دادن گرفت
رای دادند از دره گز وزکلات و از سرخس تا شوم زی ری که چون منشان یکی غمخور نبود
پس از خروج ۲۸ نماینده از فراکسیون حزب مناطق، ائتلاف پارلمانی جدید ایجاد شد. در فراکسیون باقی مانده، «گروهی متشکل از ۳۱ نماینده با موقعیت ویژه» توسط سرگئی تیگیپکو تشکیل شد او در این باره گفت: اعضای این گروه «نظر خود را دارند» و قصد دارند سایر نمایندگان حزب مناطق را متقاعد کنند «به تدریج رای دهند.» تیگیپکو در ادامه گفت که این گروه در مورد ترک حزب مناطق بحث نمی‌کند و آمادگی رای دادن به لایحه مربوط به استعفای ویکتور یانوکوویچ را ندارد.
مرگ از برای دادن دارو طبیب شد بیمار هیبت تو چو بر بستر اوفتاد