راکد

معنی کلمه راکد در لغت نامه دهخدا

راکد. [ ک ِ ] ( ع ص ) ثابت و برجای از هر چیزی. ( از تاج العروس ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آرام گرفته. ( کنزاللغات ). ساکن ، مقابل جاری. ( از متن اللغة ). ج ، رواکد. ( تاج العروس ) ( متن اللغة ). ایستاده مقابل جاری. ( فرهنگ نظام ). آرام گیرنده و ثابت به جای خود. ( منتخب اللغات ) ( از شمس اللغات ). آب ایستاده. ج ، رواکد. ( مهذب الاسماء ). آب ایستاده که جاری و روان نباشد. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). ایستاده که جاری و روان نباشد مانند آب. ( ناظم الاطباء ) :
گردشش بر جوی جویان شاهد است
تا نگوید کس که آن جو راکد است.مولوی.- آب راکد ؛ مقابل آب جاری. ( یادداشت مؤلف ).
- بازار راکد ؛ بازاری که دادوستدش جریان نداشته باشد.
- پرونده راکد ؛ ( اصطلاح اداری ) پرونده هایی را گویند که از جریان خارج شده است.
- حساب راکد ؛ مقابل حساب جاری. ( یاداشت مؤلف ).
- دفتر راکد ؛ ( اصطلاح اداری ) مراد دفتری است که در آن نامه ها و پرونده های راکد که از جریان خارج شده ضبط میشود.
- راکد گذاشتن موضوع یا امر یا جریانی ؛ تعقیب نکردن آن موضوع یا امر یا جریان. مسکوت گذاشتن آن. که امروزه این عبارات در اصطلاح اداری ومطبوعاتی و قضایی بسیار متداول است.
- راکد ماندن موضوع یا پرونده یا نامه ؛ بی تعقیب و پیگرد ماندن آن. از جریان خارج شدن آن.
- ماءِ راکد ؛ آب خفته. ناروان. آب ایستاده. آنکه جاری نباشد. ( یاداشت مؤلف ). و رجوع به آب راکد شود.
- نامه های راکد ؛ مقابل نامه های در جریان اداری.
- هوای راکد ؛ هوای بی تموج. ( یادداشت مؤلف ).
|| ( ق ) سربسر. || برابر. || موزون مانند پله های ترازو. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه راکد در فرهنگ معین

(کِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ایستاده ، بی حرکت .

معنی کلمه راکد در فرهنگ عمید

آرام و ثابت و بی حرکت، هرچیز به جا مانده و ایستاده در یک جا، مانند آب ایستاده که جاری و روان نباشد.

معنی کلمه راکد در فرهنگ فارسی

آرام وثابت، بی حرکت، هرچیزبجامانده دریکجا
۱ - ایستاده ( مانند آب ) مقابل جاری روان . ۲ - ثابت بر جای . ۳ - بی حرکت بی جنب و جوش : بازار راکد .

جملاتی از کاربرد کلمه راکد

آزولا سرخس شناور و آزادی است که معمولاً در آب‌های راکد و آرام نهرها، تالاب‌ها و شالیزارهای نواحی معتدل و نواحی گرمسیری یافت می‌شود. این گیاه با ریشه‌های نازکی که دارد همانند فرش روی سطح آب تکثیر و پخش می‌شود.
کتاب هانسن از سال ۱۹۳۸، بازیابی کامل یا رکود ، مستقر در نظریه عمومی کینز، پایان‌نامه او را ارایه می‌دهد که رشد و اشتغال راکد می‌مانند اگر مداخله دولت اقتصادی برای تحریک تقاضا، وجود نداشته باشد.
گردشش بر جوی جویان شاهدست تا نگوید کس که آن جو راکدست
و زمین بدو روز بیافرید، چنان که گفت: «خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ»، و میگویند روز سه‌شنبه بود و چهارشنبه، آسمانها از دود آفریده، و زمین از کف دریا، و ذلک فیما روی عن ابن عباس قال: ان اللَّه عز و جل خلق اول ما خلق نورا، ثم خلق ظلمة، ثم اراد أن یخلق الماء، فخلق من النور جوهرة، و هی یاقوتة خضراء، ثم دعا بها، فلما ان سمعت کلام الرب تعالی ذابت فرقا منه، حتی صارت ماء، و هی ترعد من مخافته، فهو کذلک یضطرب و یرتعد راکدا او جاریا الی یوم القیامة، ثم قال: ان اللَّه عز و جل خلق الریح فوضع الماء علی متن الریح، ثم خلق العرش فوضعه علی الماء، فذلک قوله: «وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ»، ثم اظهر النار من الماء، حتی غلی الماء، و ارتفع دخانه، و علاه الزبد، و السماء من الدخان، فذلک قوله: «ثُمَّ اسْتَوی‌ إِلَی السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ».
با توجه به مشکلات موجود و کافی نبودن فعالیت مدارس عشایری شبانه‌روزی (دارالتربیه‌ها) برای پوشش دادن به تمامی نیازهای جامعه کوچرو عشایری، دولت ایران در کنار مدارس شبانه‌روزی، ایده ایجاد مدارس به صورت سیار و کوچرو همراه با خانوارهای عشایری را مد نظر قرار داد. البته با توجه به بحران‌های سیاسی و تحولات جنگ جهانی دوم و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی کشور، این برنامه‌ها برای مدتی راکد ماند و حتی مدارس شبانه‌روزی (دارالتربیه‌ها) نیز تعطیل شد. سازمان‌های مسئول ایرانی از مدت‌های طولانی به ضرورت آموزش مدرن و مجانی برای عشایر پی برده بودند اما کمبود بودجه مانع این کار شده بود.
، تفوران بالماء لا تنقطعان. و النضخ ان تفور العین بالماء و هو اکثر من النضج و انما وصفها بالنضخ لان الماء الذی یفور و یجری امتع من الماء الراکد.
قدیمی‌ترین شهر دانمارک می‌باشد که نامش از ۹۴۸ به بعد آمده در آغاز از لحاظ مذهبی مرکزیت داشت و قدیمی‌ترین ساختمان آن کلیسای بانوی ما (در حدود ۱۰۰۰ میلادی ساخته شد) دارای کلیسای جامعی است که در ۱۲۰۱ میلادی بنا گردیده و در قرن ۱۴ تکمیل گردید. به دنبال رفرماسیون مذهبی شهر مدتی راکد ماند اما در قرن ۱۸ شهر با رونق اقتصادی بازرگانی جان تازه گرفت و روبه‌رو شد این رشد سریع تکامل صنعت حمل و نقل در قرن ۱۹ و ۲۰ بود.
رهبران روسیه بارها از لزوم تنوع بخشیدن به اقتصاد به دور از وابستگی آن به نفت و گاز و تقویت بخش فناوری پیشرفته سخن گفتند. در سال ۲۰۱۲، نفت، گاز و فراورده‌های نفتی بیش از ۷۰ درصد کل صادرات را به خود اختصاص دادند. به نظر می‌رسد این مدل اقتصادی محدودیت‌های خود را نشان داد، هنگامی که پس از سالها عملکرد قوی، اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۳ فقط با ۱٫۳ درصد رشد گسترش یافت. دلایل متعددی برای توضیح این کندی مطرح شده‌است، از جمله آن می‌توان به رکود طولانی مدت در اتحادیه اروپا که بزرگترین شریک تجاری روسیه، قیمت راکد نفت، فقدان ظرفیت صنعتی اضافی و مشکلات جمعیتی است اشاره کرد. آشفتگی سیاسی در همسایگی اوکراین به عدم قطعیت و سرکوب سرمایه‌گذاری افزود.
بمائین یحیی، بحس و عقل فذوا الحس راکد، وذوا العقل جاری
عقل من لاله هوی جامد هو ان کان سایلا راکد
قایق‌رانی آب‌های آرام یکی از رشته‌های ورزش قایق‌رانی است که در دریاچه‌ها یا آب‌های راکد انجام می‌شود. قایق‌های مورد استفاده در آب‌های آرام کایاک و کانو هستند؛ که مسابقات آنها در مواد ۱، ۲ ، ۳ و ۴ نفره انجام می‌شود.
اگرچه حمایت از استقلال به‌طور کلی بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ کاهش یافته یا راکد بوده‌است، اما از اواخر سال ۲۰۱۹ این روند افزایش می‌یابد. استقلال در بیشتر نظر سنجی‌ها برای هر ماه سال ۲۰۲۰ تا ژوئیه بیش از حمایت اتحادیه بود. در تاریخ ۶ ژوئیه ۲۰۲۰، پروفسور سر جان کورتیس اظهار داشت که «حمایت از اتحادیه [در اسکاتلند] هرگز ضعیف تر نبوده‌است».
وزش بادش سخت مناسب است آنچنان که نه طوفان بپا می شود و نه هوا راکد می ماند. گوئی نسیم هرات چنان زنی زیباست که در شهر دامن کشان می خرامد.
از دست نهاد تو، انگشت کزان جنت خاصه که شدی اکنون حوراکده دیگر