دیروز
معنی کلمه دیروز در لغت نامه دهخدا

دیروز

معنی کلمه دیروز در لغت نامه دهخدا

دیروز. ( اِ مرکب ، ق مرکب ) روز گذشته. ( آنندراج ). روز پیش از امروز. دی. امس. خلاف فردا. روز قبل از روزی که در آن باشند.

معنی کلمه دیروز در فرهنگ عمید

روز گذشته، روز پیش، روز پیش از امروز، دینه.

معنی کلمه دیروز در فرهنگ فارسی

( اسم ) روز گذشته روز پیش .

معنی کلمه دیروز در دانشنامه عمومی

دیروز (ترانه بیتلز). دیروز ( به انگلیسی: Yesterday ) یک ترانه پاپ در آلبوم کمک! ( Help! ) می باشد که توسط گروه موسیقی بیتلز در سال ۱۹۶۵ ساخته شده است. طبق کتاب رکوردهای گینس این ترانه با ۳۰۰۰ کاور متفاوت، بیشتر از هر ترانه دیگری در طول تاریخ توسط خوانندگان و ارکسترهای کوچک و بزرگ نقاط مختلف دنیا اجرا شده و همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. شرکت ای ام آی رکوردز ( EMI ) اعلام داشته که این ترانه بیش از هفت میلیون بار، فقط در طول قرن بیستم اجرا شده است. دیروز آواز تک نفرهٔ غمناکی است در سوگ جدایی و نخستین ترانه رسمی گروه بیتلز که با اتکا بر اجرای تنها یکی از اعضای گروه ارائه شد. پل مک کارتنی خالق این ترانه، به همراه یک ارکستر چهارنفره سازهای زهی، بدون همراهی دیگر اعضای گروه به اجرای آن پرداخته است. همچنین این آهنگ توسط فرهاد مهراد نیز به اجرا درآمده است.
مجله رولینگ استون در سال ۲۰۰۴ و در معرفی ۵۰۰ آهنگ برتر تمام دوران، رتبهٔ سیزدهم را به «دیروز» اختصاص داد.
دیروز (فیلم ۱۹۸۱). دیروز ( انگلیسی: Yesterday ) فیلمی است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به وینسنت وان پاتن اشاره کرد.
دیروز (فیلم ۱۹۸۵). دیروز ( انگلیسی: Yesterday ) یک فیلم است که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.
دیروز (فیلم ۲۰۰۲). «دیروز» ( انگلیسی: Yesterday ( 2002 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.
دیروز (فیلم ۲۰۰۴). «دیروز» ( انگلیسی: Yesterday ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.
دیروز (فیلم ۲۰۱۹). دیروز ( به انگلیسی: Yesterday ) فیلمی در ژانر موزیکال کمدی به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی ریچارد کرتیس است که در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ از سوی یونیورسال استودیوز در انگلیس منتشر شد. لیلی جیمز، اد شیرن، آنا د آرماس و کیت مک کینون از جمله بازیگران فیلم هستند.
داستان فیلم با یک تصادف شروع می شود. گروه بیتلز و ترانه های از یاد مردم می رود و گویی از ابتدا وجود نداشته اند. ۳نفر در دنیا بیتلز را به یاد می آورند. یکی از آنها خواننده ایست که ترانه ها را بازخوانی می کند.
معنی کلمه دیروز در فرهنگ عمید
معنی کلمه دیروز در فرهنگ فارسی
معنی کلمه دیروز در دانشنامه عمومی
معنی کلمه دیروز در ویکی واژه

معنی کلمه دیروز در ویکی واژه

روز گذشته، روز قبل، در روز گذشته. مقابل دیشب.

جملاتی از کاربرد کلمه دیروز

فریبرز لاچینی به یاد افشین مقدم قطعه زمستون را به صورت پیانو در یکی از آلبوم‌های بوی دیروز اجرا کرد. قطعه زمستون از مشهورترین آثار وی با ترانه‌ای از سعید دبیری آهنگ سیاوش قمیشی و تنظیم واروژان است که این ترانه گاهی از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌شود.
دیروز کجا بودید امروز کجا هستید از کام که دلشادید از جام که سرمستید
دیروز که در بند وفا بودی و یاری می بود بدستت
۵. فقر نسبی است پس فقر مالی و فنی سازندگان دلیل موجهی نیست. محدودیت‌های مالی و فنی گذشته بیشتر از حال بوده ولی کیفیت نماهای امروز بدتر از دیروز است.
شارل ازناوور در سال ۱۹۶۱ به همراه ژرژ گارورانتس آهنگ و شعری (به زبان فرانسه) به نام «همین دیروز» ساخت که به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی هم ترجمه شده‌است.
مسحی یی داشتم بپا دیروز سرخ مانند لاله احمر
لیلا توسلی، شاهد زیر گرفتن معترضان انتخاباتی توسط خودروی نیروی انتظامی در جریان اعتراضات روز عاشورا، عصر یکشنبه زندانی شد. او که دختر دکتر محمد توسلی، عضو ارشد نهضت آزادی است، به خاطر بیان مشاهداتش در یک مصاحبه، از سوی دادگاه به ۲ سال زندان محکوم و بر همین اساس دیروز به زندان منتقل شد. رادیو فردا
در خدمت تو نشسته بودیم دیروز به خاطر خوش و شاد
از چنین صیدی مرا آزاد کن طاعت دیروزهٔ من یاد کن
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به باغ لوئیز، سارا، سال‌های شیرین، دوران افتخار، پدر متیو، در خوشی و سختی، رنگ‌های خوشبختی، تشخیص، دیروز، کورچاک، طایفه، ع چون عشق، اجاره‌نشین‌ها، خانه کشیش، کارآگاهان جنایی، تیم، کاتین، عشق بزرگ کوچک و عواقب اشاره نمود.
دیروز به جای پدر و جد تو بودست مسعود علی آن دو ملک‌شان بگزیده
اما روز گمشده دیروز تو است که با افراطی که در آن کرده ای از دست رفته. و روز کنون روزی است که تو درآنی، و روز آینده روزی است که پیدا نیست از عمر تو محسوب افتد یا نه، و روز وعده آخرین روز تو از روزهای دنیاست، آن را همیشه پیش چشم خویش بدار.
این کتاب اولین بار در اسفند ماه ۱۳۲۷ منتشر شد و سپس بعد از سال‌ها و بعد از نایاب شدن نسخه‌های چاپ‌های پیش از انقلاب، در سال ۱۳۸۴ و از طرف نشر بازتاب نگار روانه بازار گردید. این مجموعه شامل هفت داستان با نام‌های: به دزدی رفته‌ها، آذر، ماه آخر پاییز، تب عصیان، در خم راه، یادگار سپرده، شب دراز، میان دیروز و فردا.
به خودم می‌گویم اگر هشیار باشی می‌توانی گذشته و حال را چنان کنار هم قرار دهی که دیروزها، حضور پُر رنگتر از امروز داشته باشد !"
دیروز سیل گریه ز طوفان گذشته بود امروز پیک اشک به مژگان نمی‌رسد
دیروز و امروز صفوف خود را در مقابل کارگر در مقابل حق‌طلبانی که بیش از ۵ سال است حقشان خورده شده نگه داشتید، صفوف شما باید در مقابل کسانی باشند که خوزستان را به نابودی کشاندند. امروز صفوف شما باید در مقابل مافیایی باشد که کشور را به یغما برده‌است. من کارگر گروه ملی ۵ سال است مقاومت می‌کنم.
از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، لیما با لنی کراویتز خواننده آمریکایی در رابطه بود. با هم نقل مکان کردند و نامزد کردند. لیما در موزیک ویدئوی "دیروز تمام شده‌است (کی عزیزم)" که برای تک آهنگ کراویتز در سال ۲۰۰۲ ساخته شد حضور پیدا کرد
در قسمت پایانی آهنگ امینم خطاب به استن می‌گوید (در زمانی که استن مرده است) من دیروز سرم شلوغ بود و نتوانستم برای تو صبر کنم که ناگهان چشم‌اش به روزنامه می‌افتد و داستان را در نامه برای استن بازگو می‌کند تا اینکه به نام قربانی می‌رسد و می‌گوید: «اسم او هم … استن بوده، وای نه اون تو بودی. لعنتی.»
سگ گفت: سبب جمعیت ما دشمنی شبان است، اما دشمنی گرگ و شبان مستغنی از بیان است و سبب دشمنی من با وی آنکه دیروز این گرگ که امروز مرا دولت رفاقت وی دست داده است به رمه ما حمله کرد و یک بره بربود.
دی شکفت از گلبن و امروز شد ای عجب، امروزها دیروز شد