دولا

معنی کلمه دولا در لغت نامه دهخدا

دولا. ( اِ ) سبوی آب. ( فرهنگ اوبهی ) ( از لغت فرس اسدی ). سبویی که در آن آب یا شراب کنند. ( ناظم الاطباء ). سبوی آب و شراب را گویند. ( برهان ) :
ز دولا کرد آب اندر خنوری
که شویدجامه را هر بخت کوری.شهابی ( از لغت فرس اسدی ).مؤلف پس از نقل این بیت می نویسد: «شاید دولا مخفف دولاب باشد به معنی چرخ چاه آب ، زیرا سبو نیز ظرفی است نه بسیار بزرگ و از سبو در خنور آب ریختن برای رخت شستن هر بخت کور درست نمی نماید و یا به معنی جوی و نهر و رود ویا چاه آب است و خنور که به معنی مطلق ظرف است در اینجا مانند خمی یا تغاری یا دوستکانی بزرگی است چه هر بخت کور یعنی مطلق بخت کوران از آب یک سبو که مثلا در کاسه ای ریخته شود جامه نتوانند شست ؟». ( یادداشت مؤلف ).
دولا. [ دُ ] ( ص مرکب ) دوتاه. ( ناظم الاطباء ). کوز. کوژ. منحنی. دوتاه. دوتا. خم. بخم. خمیده. دوتو. دوتوی. دوته. ( یادداشت مؤلف ). || مضاعف و دولای. ( ناظم الاطباء ).
- دولا شدن ؛ خمیدن. دوتو شدن. خم شدن. خم آوردن. دوتا شدن. منحنی شدن. ( یادداشت مؤلف ).
- دولا کردن ؛ خماندن. خم کردن. دوته کردن. تا کردن به دو. دوتو کردن. دوتا کردن. خم دادن و شکستن یک جزء از ریسمان یا جامه و کاغذ و امثال آن را بر روی جزء دیگر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دولا در فرهنگ عمید

دوتا، تاشده، خمیده.

جملاتی از کاربرد کلمه دولا

به چرخ اندر آیند دولاب وار چو دولاب بر خود بگریند زار
سگ آکیتا پوشش موهایی دولایه و کوتاه دارد و از این نظر به نژادهای اشپیتز شمالی مثل ژرمن شپرد یا سگ هاسکی سیبری شباهت دارد.
در مدولاسیون فرکانس آنالوگ، مانند پخش رادیویی، از یک سیگنال صوتی نشان دهنده صدا یا موسیقی، انحراف فرکانس آنی، یعنی تفاوت بین فرکانس حامل و فرکانس مرکز آن، با عملکرد سیگنال تعدیل رابطه ای عملکردی دارد.
سه طرف آرامگاه را ۲۲ ستون احاطه کرده‌اند. اثراتی از دیواری دولایه که ستون‌ها را احاطه کرده‌است دیده می‌شود. طول هر یک از ردیف ستون‌هایی که مقابل هم قرار گرفته‌اند ۳۰ متر و طول ردیف ستون‌هایی که به این دو ردیف عمود است ۳۲ متر است. طول دو ردیف مقابل هم از دیوار داخلی ۳۵ متر و طول بخش دیگر از دیوار داخلی ۴۲ متر است. در اینکه دیوار خارجی از ابتدا وجود داشته‌است، شک و تردید هست. دیوار خارجی دیوار عظیمی است که باقی‌مانده‌هایی از یک دروازه بدان تکیه کرده‌است.
آرپژها معمولاً به‌صورت چنگ دولا چنگ و سه‌لاچنگ از یک تا چند میزان نواخته می‌شوند که نوع آن بستگی به سرعت ریتم آهنگ و میزان آهنگ دارد. مثال: در یک قطعه با میزان ۴/۴ (چهارچهارم] و با آرپژهای دولاچنگ در هر میزان ۱۶ نت را به صدا درمی‌آورند و همان نت‌ها همچنین می‌توانند اگر چنگ باشند، ۸ بار در یک میزان ۴/۴ زده شوند، و به همان ترتیب، اگر سه‌لاچنگ باشند، ۳۲ بار در یک میزان نت‌ها را به صدا درمی‌آورند.
کرده از قفل زلف مرغولان بهر دولی و فتنهٔ دولان
ور زحل در چرخ دولایی ز بهر مطبخش جدی را بریان نسازد دلوش اندر چاه باد
او در سال ۲۰۰۸ درگذشت و در گورستان دولاب، در قسمت لهستانی‌ها دفن شده‌است.
مثل چرخ تو در گردش و در کار آیی گر چو دولاب تو با آب روان نستیزی
به وقت خود چو مردان کار دریاب مشو غافل که این گردنده دولاب
روز و شب کایشان دولالایند بر درگاه تو در سرای خویششان چون عنبر و کافور دار
از آن باغ‌ست این گل‌های رخسار از آن دولاب یابد گلستان آب
مدولاسیون فرکانس و مدولاسیون فاز دو روش اصلی مکمل مدولاسیون زاویه هستند. مدولاسیون فاز اغلب به عنوان یک مرحله میانی برای دستیابی به مدولاسیون فرکانس استفاده می‌شود. این روش‌ها با مدولاسیون دامنه، که در آن دامنه موج حامل متغیر است، در حالی که فرکانس و فاز ثابت می‌مانند، در تضاد هستند.
هرزه گردی سست عهدی کجروی پیشه‌ات چون چرخ و دولابی بس است
در مورد اثر پاکلز اصطلاحی را تعریف می‌کنند به نام ولتاژ نیم‌موج، که ولتاژ نیم موج یکی از مشخصات فیزیکی مادهٔ دارای اثر پاکلز است که به ابعاد آن‌ها بستگی ندارد. ولتاژی که تغییر فاز π را ایجاد می‌کند، ولتاژ نیم‌موج نامیده می‌شود. برای سلول پاکلز، این ولتاژ معمولاً صد تا هزار ولت است. پس ولتاژ بالایی مورد نیاز است. مدارهای الکترونیکی مناسبی که می‌توانند ولتاژ بالایی را در عرض چند نانو ثانیه ایجاد کنند، استفاده از مدولاتورهای اپتیکی به عنوان ابزارهای اپتیکی کلید زنی سریع را امکان‌پذیر می‌سازند. کریستال‌های مایع یکی از ابزارهای مدولاسیون فاز است.
بندهٔ حق بندهٔ اسباب نیست زندگانی گردش دولاب نیست
در سامانه‌های رسانه‌ای، دکل‌های مخابراتی پُرقدرت مرکزی امواج الکترومغناطیسی فرکانس بالا را، به گیرنده‌های بسیاری ارسال می‌کنند. اطلاعات صوتی‌تصویری روی سیگنال‌های فرکانس بالا سوار (مدوله) می‌شوند و توسط این دکل‌ها فرستاده می‌شوند. آنتن‌های گیرنده این امواج فرکانس بالا را دریافت می‌کنند و بعد از پیاده‌سازی (دمدولاتور) اطلاعات ارسالی را بازیابی می‌کند. سیگنال‌ها می‌توانند آنالوگ (سیگنال‌های متنوع پیوسته مرتبط با اطلاعات) یا دیجیتال (اطلاعات رمزی شده با مقادیر گسسته) باشد.
پاکرو در خاک هندستان، همین آب است و بس سبحه گردانی که دارد، چرخ دولاب است و بس
هلن استلماخ پس از گذراندن یک دوره بیماری سخت صبح روز سه شنبه ۵ اردیبهشت در بیمارستان مصطفی خمینی در تهران درگذشت؛ و طبق وصیت خود در کنار مزار مادرش امیلیا در گورستان دولاب و در جوار هموطنان لهستانی خود به خاک سپرده شد.