دوزبانه

معنی کلمه دوزبانه در لغت نامه دهخدا

دوزبانه. [ دُ زَ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ) دارای دوزبان. ذواللسانین. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به دوزبان شود.

معنی کلمه دوزبانه در فرهنگستان زبان و ادب

{bilingual} [زبان شناسی] ویژگی فردی دارای توانایی استفادۀ روزمره از دو زبان

معنی کلمه دوزبانه در ویکی واژه

bilingue

جملاتی از کاربرد کلمه دوزبانه

آروانی‌ها (یونانی: Αρβανίτες) گروهی دوزبانه از مردم در یونان هستند که سنتاً هم به آروانیتیکا (گویشی از زبان آلبانیایی) و هم به زبان یونانی سخن می‌گویند. جمعیت آروانی‌ها بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.
اطلاعات هوایی نام روزنامه‌ای بود که مؤسسه اطلاعات آن را برای ایرانیان خارج از کشور چاپ می‌کرد. نخستین شماره اطلاعات هوایی به نوشته دانشنامه ایرانیکا در ۲۶ خرداد ۱۳۲۷‏ و به نوشته سایت سرپرستی روزنامه اطلاعات استان اصفهان در ۲۶ فروردین همین سال بوده‌است. این نشریه تا تاریخ ۸ مهر ۱۳۳۰؛ دوزبانه (فارسی و انگلیسی) بود. با وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ انتشار اطلاعات هوایی متوقف شد.
مردم این استان دوزبانه هستند. تقریباً همگی به زبان اسپانیایی و نیز تعداد خیلی زیادی به زبان محلی کاتالان سخن می‌گویند.
پیام سبزاندیشان فصل‌نامهٔ دوزبانه‌ای (به فارسی و اسپرانتو) است که چندین سال است منتشر می‌شود. هر شمارهٔ این مجله در ۵۶ صفحه، که نیمی از آن به زبان فارسی و نیم دیگر به زبان اسپرانتو است، منتشر می‌گردد. متن کامل مطالب تمامی شماره‌های این مجله به صورت رایگان از جمله در این وبگاه و این وبگاه در اختیار عموم قرار دارد.
در سال ۱۹۸۲، گومز تنها زنی بود که در مجموعه دوزبانه شاعران نیکاراگوئه استیون اف وایت گنجانده شد. در سال ۱۹۸۹، او جایزه «دستور استقلال فرهنگی روبن داریو» را دریافت کرد، که کمک‌های مهم هنرمندان و روشنفکران نیکاراگوئه را به رسمیت شناخت.
کتیبه دوزبانه که به زبان‌های چینی کلاسیک و سغدی نوشته شده‌است، زندگی مردی ۸۶ ساله به نام ورکک (۴۹۳–۵۷۹ میلادی) در سغدی (یا شی جون (史君) در چینی) و همسرش ویوسی را روشن می‌کند. نام سغدی ورکک از واژه «گرگ» مشتق شده و به معنی گرگک (گرگ کوچک) است. نام چینی «شی جو» از نام خانوادگی شی (史) با عنوان افتخاری جون (君) یا «ارباب» تشکیل شده‌است. قسمت اسم چینی او خالی مانده‌است و بنابراین ناشناخته باقی می‌ماند. نام همسر او، ویوسی، به سغدی به معنای «پگاه» است. این زوج به ترتیب اهل کِش (شهر سبز) و کنگ (اصالتاً اهل سمرقند) بوده‌اند.
یک سنگ‌نوشته دوزبانه چینی و سغدی اطلاعاتی در مورد زندگی ورکک و موقعیت برجسته او به عنوان یک سغدی در چین ارائه می‌دهد.
اگرچه اخراج و جذب (اجباری) پس از دو جنگ جهانی شمار آلمانی‌زبانان را در مناطق مجاور و جدا شده از پهنه آلمانی بسیار کاهش داد، هنوز هم جوامع اقلیت آلمانی‌زبان بومی که اغلب دوزبانه هستند، یافت می‌شوند.
در حال حاضر آفریکانیوز به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی برنامه پخش می‌کند و زیرنویس‌های آن دوزبانه هستند. این شبکه تصمیم دارد که بیشتر جمعیت قارهٔ آفریقا را پوشش دهد و انتشار محتوا به زبان‌های عربی، سواحلی، و پرتغالی در برنامه‌های آن است.
امروزه در متن‌های شعرگونهٔ آوازهای موسیقی پاپ ایرانی که در غرب خوانده می‌شوند به نمونه‌های زیادی از تلمیع دوزبانه فارسی و انگلیسی برمی‌خوریم.