دوریس
معنی کلمه دوریس در لغت نامه دهخدا

دوریس

معنی کلمه دوریس در لغت نامه دهخدا

دوریس. [ دُ ] ( اِخ ) در اساطیر دختراقیانوس و تتیس است و با برادر خود نره ازدواج کرد و از این وصلت پنجاه دختر که به نام «نره ئیان » نامیده می شوند تولید شدند. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه دوریس در فرهنگ فارسی

دختر اقیانوس و تتیس وی با برادر خود نره ازدواج کرد و ازین وصلت پنجاه دختر که بنام ( نره ئیان ) نامیده میشوند تولید شدند.

معنی کلمه دوریس در فرهنگ اسم ها

اسم: دوریس (دختر) (یونانی) (تلفظ: doris) (فارسی: دوریس) (انگلیسی: doris)
معنی: دختر اقیانوس

معنی کلمه دوریس در دانشنامه عمومی

دوریس (اسطوره). دوریس ( به یونانی: Δωρίς ) در اساطیر یونانی، حوری دریا و یکی از اوکئانیدها، دختر تیتان اوکئانوس و تتیس ( که هر دو آن ها ایزدان دریا هستند ) و همسر نرئوس، برادر ناتنی خود بود.
او از همسر خود صاحب پنجاه دختر زیبا که با نام نرئیدها شناخته می شوند، شد. دوریس همچنین خواهر بسیاری از حوری های نام دار دریایی از جمله آمفیتریت، کالوپسو، استوکس و توخه بود.
دوریس (سامانه ماهواره ای). دوریس ( انگلیسی: DORIS ) سرواژه عبارت انگلیسی Doppler Orbitography and Radiopositioning Integrated by Satellite یا فرانسوی Détermination d'Orbite et Radiopositionnement Intégré par Satellite به معنی مدارنگاری دوپلر و موقعیت یابی رادیویی یکپارچه با ماهواره و سامانه ماهواره ای فرانسوی است که در تعیین مدار ماهواره ها و تعیین موقعیت به کار می رود.
سامانه دوریس توسط مرکز ملی مطالعات فضایی آژانس فضایی فرانسه از شهر تولوز مدیریت می شود. این سامانه شامل ۵۰ تا ۶۰ ایستگاه زمینی است که به طور یکسان در زمین پراکنده شده اند و پوشش مناسب تعیین مدار ماهواره ها را فراهم می کنند.
داده های سامانه دوریس علاوه بر تعیین مدار ماهواره ها در تعیین موقعیت ایستگاه های زمینی نیز کاربرد دارد. دقت این سامانه اندکی از سامانه موقعیت یاب جهانی ( GPS ) کمتر است.

معنی کلمه دوریس در دانشنامه آزاد فارسی

دوریس (اوایل قرن ۵پ م)(Douris)
هنرمند یونانی. نقاش روی گلدان در مکتب آتن، و از نمایندگان شیوۀ سُرخ نقش بود و در نقش اندازی بر روی جام های شراب مهارت داشت. از آثار زیبا و حزن انگیزش، اِئوس پیکر پسرِ به هلاکت رسیده اش، مِمنوس را پذیرا می شود (موزۀ لوور، پاریس) مثال زدنی است.

جملاتی از کاربرد کلمه دوریس

فریاد جان ما همه از درد دوریست گرنیست آتشی ز کجا خاستست دود؟
کاین چه مستی و غرورست به طاعت بگرای وین چه نااهلی و دوریست به خدمت می کوش
آکادمی سوئدی نوبل، دوریس لسینگ نویسنده برجسته بریتانیایی را برنده جایزه امسال در رشته ادبیات معرفی کرده‌ است.بی‌بی‌سی فارسی
بهر دوریست وارث دین پناهی رسد میراث شاهان هم بشاهی
نماهنگ «ترانهٔ زمین» توسط نیک برانت، عکاس هنرهای زیبا گارگردانی شد و با استقبال خوبی همراه شد به‌طوری‌که برندهٔ جایزهٔ بهترین ویدئو سال ۱۹۹۶ از مراسم «فیلم لو فانتاستیک»، جایزه موسیقی دوریس دی از مراسم جایزهٔ جِنیسِس و نامزد جایزهٔ «بهترین نماهنگ، شکل کوتاه سال ۱۹۹۷» از مراسم جوایز گِرَمی شد.
در ژوئیه ۲۰۰۹، باتلر در فیلم ماجراجویی خانوادگی فاکس قرن بیستم، بیگانگان زیرشیروانی در نقش جیک پیرسون، در کنار اشلی تیزدیل، کارتر جنکینس، رابرت هافمن، کوین نیلن و دوریس رابرتس بازی کرد. در این فیلم، شخصیت او به همراه خانواده‌اش برای نجات خانهٔ تعطیلات‌شان و جهان از تهاجم بیگانگان مبارزه می‌کنند. او در همان تابستان در نقش اصلی جردن گالاگر در سریال محبوب اما کوتاه مدت روبی و روتکیتس در کنار دیوید کسیدی، پاتریک کسیدی و دوستش الکسا وگا ظاهر شد.
در دهم اکتبر ۲۰۱۳ آکادمی سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل ادبیات به این نویسنده کانادایی تعلق می‌گیرد. او که در زمان اعلام این خبر ۸۲ ساله بود یکصد و دهمین برنده جایزه ادبی نوبل، اولین کانادایی برنده این جایزه و سیزدهمین زنی بود که از ۱۹۰۱ تا کنون موفق به گرفتن این جایزه معتبر ادبی شد. پیش تر از این در یک دهه اخیر زنانی چون هرتا مولر و دوریس لسینگ این عنوان را از آن خود کرده‌بودند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به مرد مورچه‌ای، پرورشگاهی‌ها، و سلام، اسم من دوریس است اشاره کرد.
از جام کرم قسمت هر کس دوریست وین درخور مشرب ار نباشد جوریست
دوریست پر ز محنت و عهدیست پر ز غم راحت همه مشقت و درمان همه الم
هر جراحت که دلم داشت به مرهم به شد داغ دوریست که جز وصل تو درمانش نیست
کس نیست درین زمانه غمخوار کسی دوریست که کس نمی شود یار کسی
می نشئه مسروریست و زمد عیان دوریست آشفته تمتع گیرهان از می و منظورت
هنوز نسبت دوریست آنکه سنجیدم میان خصم تو و او تفاوتی‌است عظیم
گاو نه دوریست این گردون بد می‌دهد شیر اول و آخر لگد