دودکش

دودکش

معنی کلمه دودکش در لغت نامه دهخدا

دودکش. [ ک َ / ک ِ ] ( اِ مرکب ) نفس کش. ( ناظم الاطباء ). دودآهنگ. دودآهنج. رجوع به دودآهنگ شود. || روزن مطبخ که فکر یا فکز نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). روزن مطبخ و حمام و جز آن. ( از لغت فرس اسدی ) ( از آنندراج ) ( از غیاث ). روزن مطبخ و گرمابه و دیگدان و امثال آن که از آن دخان بدرآید و آن را دودآهنگ و دودآهنج نیز گویند. ( از شرفنامه منیری ). سوراخی برآورده بر بام تا دود بخاری واجاق و گلخن حمام را به سوی بالا برد. ( یادداشت مؤلف ) : دیگری [ از قتله حسین بن علی ( ع ) ] خولی بن یزید است که... به موجب اشاره زوجه اش از دودکش بیرون آورده به آتش دوزخ رسانیدند. ( حبیب السیر ).
ای بینی تو دودکش شعله تیز
وی ریش تو تیر هجو را دست آویز.شفایی ( از آنندراج ).شد ز خط پشت لب سرخی پانش عیان
دودکش لاله ساخت غنچه بی دود را.طغرا ( از آنندراج ).|| لوله ای که بر سر سماور و بخاری و آتشخانه کشتی و موتورهایی که با زغال سنگ یا هیزم کار کند قرار دهند. لوله ای که بر سر سماور و بخاری و جز آن نهند کشیدن دود را به بالا و تیز شدن آتش را.( یادداشت مؤلف ) ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دودکش در فرهنگ معین

(کِ ) (ص فا. اِ. ) ۱ - آن چه که دود را کشد. ۲ - لوله و منفذی که دود از آن بالا رود مانند لوله مطبخ ، حمام ، بخاری و غیره .

معنی کلمه دودکش در فرهنگ عمید

لوله یا روزنی که دود از آن بالا می رود، تنوره: دودکش مطبخ، دودکش حمام، دودکش بخاری، دودکش کوره.

معنی کلمه دودکش در فرهنگ فارسی

تنوره، لوله یاروزنی که دوداز آن بالابرود
( صفت اسم ) ۱ - آنچه که دود را کشد . ۲ - لوله و منفذی که دود از آن بالا رود مانند لوله مطبخ حمام بخاری سماور و غیره دود آهنگ .

معنی کلمه دودکش در فرهنگستان زبان و ادب

{stack} [مهندسی محیط زیست و انرژی] سازۀ تنوره مانند بلندی که گازهای حاصل از احتراق را به خارج هدایت می کند

معنی کلمه دودکش در دانشنامه عمومی

دودکش مجرایی است با مقطع دایره یا مربع ( بسته به نوع ساختمان ) که محصولات احتراق را به محیط مورد نظر هدایت می کند. وجود این ابزار در دستگاه های احتراق داخلی امری اجتناب ناپذیر است.
ابداع دودکش پیشرفت مهمی در خارج کردن دود از درون خانه بود که موجب تغییر در طراحی و ساخت خانه ها شد. قبل از اینکه دودکش ها مورد استفاده قرار بگیرند، حلقه های آتش در خانه که محیط خانه را پر از دود می کرد در نزدیکی سقف قرار می گرفتند.
در فصل سرما توصیه می شود دریچه کولر بسته شود، زیراکانال کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان، عمل دودکشی قوی تری انجام می دهد و می تواند به عنوان دودکش عمل کند و جریان خروج دود از دودکش به صورت معکوس انجام شود. این عمل به ویژه هنگامی که منافذ ورود هوا به داخل فضای بنا مسدود باشد بهتر و راحت تر صورت می گیرد و می تواند در حالت جریان معکوس یعنی عمل ورود هوا از دودکش و خروج حرارت و محصولات احتراق از کانال کولر صورت گیرد.

معنی کلمه دودکش در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:مجرای گرمابی

معنی کلمه دودکش در ویکی واژه

آن چه که دود را کشد.
لوله و منفذی که دود از آن بالا رود مانند لوله مطبخ، حمام، بخاری و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه دودکش

دودکش‌ها به دلیل اینکه بیشتر در معرض عناصر قرار دارند قبل از بخشهای دیگر ساختمان خسارتهای مهمی نشان می‌دهند.
وقتی کشتی به درون اقیانوس فرورفت، هم ریچارد و هم پدرش مجبور شدند برای زندگی خود شنا کنند. به طرز غم انگیر و حیرت‌آوری در حالی که این ستاره تنیس پدرش و دیگران را در آب و در حال تلاش برای نجات جان خود تماشا می‌کرد، یکی از دودکش‌های کشتی بر روی آن‌ها سقوط کرد. موج آب به‌وجود آمده از سقوط دودکش باعث شد تا ریچارد به سمت سطح آب پرتاب شده و سرانجام توسط یکی از قایق‌های نجات، نجات یابد. با این که آسیب شدیدی به پای او وارد شده بود، او در مسابقات مختلفی در آمریکا مقام آورد و توانست مدال طلا را در المپیک ۱۹۲۴ به دست آورد.
کشتی جانک و همین‌طور دودکشی سیگار مانندی که از آن دود خارج می‌شود و در کنار ساحل قرار دارند در پرچم و نماد استان ساموت ساکون دیده می‌شود که هر دوی آن اشاره به سنت‌های تجاری قدیمی و صنایع محلی آن اشاره دارد.
هاردی در مه ۱۹۵۴ دچار حمله قلبی خفیف شد و برای اولین بار در زندگی تصمیم گرفت مراقب سلامتی خود باشد. او ظرف چند ماه، بیش از ۶۸ کیلوگرم وزن کم کرد که ظاهر جسمی او را به کلی تغییر داد. نامه‌های نوشته‌شده توسط لورل، اشاره به ابتلای هاردی به مراحل پایانی نوعی سرطان دارد، و گمان می‌رود علت کاهش وزن شدید و سریع هاردی همین بیماری بوده‌است. لورل و هاردی هر دو سیگاری بودند. هال روچ می‌گفت که از این دو مثل «دودکش قطار باری زغالی» دود بلند می‌شد.
یک دودکش از مطبخت این دیر مدوّر یک شمسه ز ایوان تو این اختر لامع
سرامیک‌های آبی رنگی که دیوارهای داخلی بنا را پوشانده و راه‌پلهٔ خارق‌العاده و همچنین دودکش‌هایی با اشکال بدیع هر بیننده‌ای را به شگفت می‌آورد.
دودکش چرخ را انجم ثابت چراغ بتکده دهر را ظلمت ظالم شمن
باز مدار، ار کنم رخنه دل پر ز خاک دودکش این دل است، غالیه دان تو نیست
تهویهٔ طبیعی از طریق طراحی دقیق هندسهٔ ساختمان و دودکش‌های حرارتی که هوای داخل ساختمان را به بیرون هدایت می‌کند اتفاق می‌افتد. این اثر دودکشی هوای گرم را از طریق ۸ برج وسیع که به وسیلهٔ سرپوش‌های فلزی پوشانده شده به بیرون می‌فرستد و هوای بیرون از طریق دریچه‌ها به داخل ساختمان مکیده می‌شود. ساکنان می‌توانند پنجره‌ها را باز یا ببندند تا سطح آسایش را در فضاهایشان تنظیم کنند. برای اطمینان از اینکه درجه حرارت در حدود قابل قبول باقی می‌ماند یک سامانه مدیریت خودکار برای تنظیم دریچه‌ها و کنترل‌کننده‌های گرمایی به وجود آمده‌است. همچنین سایبان‌های محاسبه شده و دیوارهای بنایی سنگین موجب به حداقل رساندن توان تجهیزات خنک‌کننده شده‌است.
با افزایش فشار آب، دیگ‌های بخار متصل به دودکش شماره ۱ از جا کنده شد و دودکش سقوط کرد. آب در مسیری جدید وارد کشتی شد و غرق شدن کشتی شتاب یافت.
زیبایی و بدعت کاسامیا نه تنها در نمای ساختمان، که در اتاق‌ها و پاسیوهای آن نیز به چشم می‌آیند. دودکش‌ها و مجسمه‌های متعدد روی تراس ساختمان هم از مناظر فراموش‌نشدنی شهر بارسلون است.
دودکش کارخانه ای که در "خلیج اوغلو" قرار داشت سرش را بلند کرده بود، همانند حالت یک خروس به طلوع موقتی که از پشت"
چند ای شوق طواف در و بام تو کنم آه را دودکش شعله خام تو کنم
نمای تقسیم‌بندی نشده، از اثر دودکش بهره می‌برد. در روزهای گرم، هوای گرم در قسمت بالای فضای میان دو پوسته جمع می‌شود. در دریچه‌ای در بالا هوای گرم را خارج می‌سازد و هوای سرد توسط خنک‌کننده‌ها از بیرون جایگزین می‌شود.