دموی

معنی کلمه دموی در لغت نامه دهخدا

دموی. [ دَ م َ وی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به دم به معنی خون باشد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( غیاث ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به دم شود.
دموی. [ دَ م َ وی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به دم. خونی : اسهال دموی. ( یادداشت مؤلف ). خونین و پرخون. ( ناظم الاطباء ) : و نیز از بیماری دموی و صفرایی به ماءالشعیر ایمنی بود و اطباءعراق وی را ماء مبارک خوانند. ( نوروزنامه ). || آنکه خون زیاد به تن دارد. ( یادداشت مؤلف ).
- مزاج دموی ؛ مزاجی که خون بر آن غالب بود. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دموی در فرهنگ معین

(دَمَ ) [ ع . ] (ص نسب . ) منسوب به دم ، خونی .

معنی کلمه دموی در فرهنگ عمید

پُرخون.

معنی کلمه دموی در فرهنگ فارسی

منسوب به دم، خونی، پرخون
( اسم ) ( صفت ) منسوب بدم . خونی مزاج دموی .

معنی کلمه دموی در ویکی واژه

منسوب به دم، خونی.

جملاتی از کاربرد کلمه دموی

الکساندر در سال ۱۹۵۸، بر اثر حملهٔ قلبی در دموین، ایالت آیووا از دنیا رفت.
محسن چاوشی در بیشتر مواقع، درگیر معضل لو رفتن و پخش اینترنتی آهنگ‌هایش از ابتدای فعالیتش تا به امروز بوده‌است. دموی قطعه «بحر تفکر» (یا همان «من ندانستم») که پیش تر گفته شده بود یکی از قطعات داخل آلبوم «بی‌نام» می‌باشد، چندی قبل توسط اشخاص ناشناسی به صورت اینترنتی و در فضای مجازی دست به دست شده و در نهایت لو رفت.
در اواخر سال ۲۰۰۵ جیسون جونز به همراه گیتاریست براین دیمیر گروه جدیدی را تشکیل دادند و در همان موقع بود که چند تن دیگر هم به اعضای گروه اضافه شدند. در اوایل ۲۰۰۷ گروه با کورپریت پانیشمنت اتصال پیدا کرد که در آنجا با گروه‌هایی مثل فیلتر و آرمی آو انی‌وان آهنگ‌های متعددی را اجرا کردند. گروه بعد چند ماه حضور در آنجا، اولین دموی خود را با ۴ آهنگ منتشر کرد.
کار به عنوان طراح ویترین، الهام‌بخش او در ساخت قاب‌های عینک معروف «چشم گربه‌ای» شد. او متوجه شد که در ویترین مطب یک چشم‌پزشک در همان نزدیکی، تنها گزینه برای عینک‌های زنانه، فریم‌های گرد با طرح‌های معمولی است. این مشاهدات شیناسی را برانگیخت تا گزینه‌ای متفاوت برای زنان ایجاد کند. او با تقلید از شکل ماسک‌های هارلکین که مردم را در ونیز، ایتالیا در طول کارناوال ونیز می‌پوشیدند این قاب‌های عینک را طراحی کرد. او لبه‌های نوک تیز را برای چهره‌ها جذاب یافت و با برش دموی کاغذی طرح نوآورانه‌ای ارائه داد.
رسد به رستم اگر در رحم صلابت او سفیدموی برون آید از رحم چون زال
لبش کند ز چه خون در دلم اگر عناب بود مسکن خون در طبیعت دموی
در ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۷، مایکروسافت در کنفرانس ای۳ خود، یک دموی ۲۰ دقیقه‌ای از بازی را نشان داد که حاوی بخش‌هایی از گیم‌پلی و محتوای بازی بود. این دمو در اورشلیم جریان داشت. ویژگی‌هایی که در این دمو نشان داده شد، شامل سازوکار شلوغی‌های ارتقایافته، سیستم «تعقیب» (تعقیب شخص هدف که در تلاش برای فرار است) و پارکور بهتر و عمیق‌تر بود. در این دمو صحبت کردن الطائر برای اولین بار نشان داده شد. یک ویدئو در روز بعد از آن منتشر شد که شامل نسخه کامل‌تری از دموی ای۳ بود و الطائر را در حال فرار پس از کشتن طلال، تاجر بردگان[اش] نشان می‌داد.
دلم پیوسته می موید به بختم فتنه می جوید به یادموی مشکینت زهجر چشم فتانت
همه ماه‌روی و همه جعدموی همه جامه گوهر مه مشک موی
آلبوم تریلر در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۱ (‎۲۴ مهر ۱۳۸۰) با نام «تریلر: ویرایش خاص»[خ] مجدد منتشر شد. در این ویرایش، علاوه‌بر ترانه‌های اصلی، ترانه‌های «کسی در تاریکی» ،[د] «چرخ و فلک» ،[ذ] دموی خانگی ترانهٔ «بیلی جین» و همچنین مصاحبه‌های صوتی با کوئینسی جونز و راد تمپرتون پیرامون ضبط، به آلبوم اضافه شد.
در تاریخ ۴ بهمن (یک روز پس از اعلام انتشار آلبوم)، محسن چاوشی با پستی جدید که یک دمو از آهنگی به نام «قوم به حج رفته» با شعری از «مولانا» بود توجه مردم و هوادارانش را به خود جلب کرد. پس از گذشت چند روز مشخص شد که آن دمو، دموی یکی از آهنگ‌های موجود در داخل آلبوم «قمارباز» است.
چنان که شیر کند خواب طفل را شیرین فزود غفلت من از سفیدمویی‌ها
۸۰۰ متر: ۲:۱۷٫۲۷ (دموین، آیووا ۲۰۱۹)
شهش گفت: ای ناجوانمرد دون بودموی رویت زده من فزون
گروه د لاکس به عنوان یک گروه سه نفره، رپ را در اواسط دهه ۱۹۹۰ شروع کردند و به لطف اجراها و سبک های آزاد خیابانی خود، شروع به ایجاد پیروان زیرزمینی خود کرده و خود را ثابت کردند. در اواخر نوجوانی، این سه نفر با مری جی بلیج ملاقات کردند که تحت تأثیر محتوای غزلیات آنها قرار گرفت وسپس او دموی کارشان را به شان "دیدی" کامبز داد.[۳]
من و آن جعدموی غالیه‌بوی من و آن ماهروی حورنژاد
در نوزده سالگی خانه پدری‌اش را ترک کرد و به آپارتمان خودش در قسمتی دیگر از پاریس نقل مکان کرد. در همین دوره که همچنان مشغول فراگیری فنون خوانندگی نزد اساتید مختلف بود اولین دموی خود را ضبط کرد و با یاری یکی از دوستانش موفق شد که نوار دمو را به خواننده معروف فرانسوی ژان پاتریک کپدویل عرضه کند. کپدویل که شیفته صدای اِما شده بود و البته سلیقه‌ای همسو در زمینه اپرا با او داشت به وی پیشنهاد ساخت قطعات نخستین آلبومش را داد. بعد از مشورت با چند تهیه‌کننده آنها به این نتیجه رسیدند که آلبوم اول اِما در ژانر کلاسیک ساخته شود.
چُنان که: شیر، کُنَد خوابِ طفل را، شیرین فزود، غفلتِ من، از سفیدمویی‌ها
به سبز خطی یار و سفیدمویی ما که جز به خون جگر نیست سرخرویی ما
آخر عمر بر رخم داغ جفا کشیده‌ای پیر سفیدموی را نامه‌سیاه کرده‌ای