دلاله. [ دَل ْ لا ل َ / ل ِ ] ( از ع ، ص ، اِ ) دلالة. دلال. زن واسطه. واسطه میان دو طرف معامله : از درطلبان آن خزانه دلاله هزار در میانه.نظامی.در بازار آن دلاله بود در فنون ذکا و زیرکی دلاله محتاله شاگردی او را شایستی. ( جهانگشای جوینی ). || زنی که دیگر زنان را بدراه کند. ( غیاث ) ( آنندراج ). زنی که دلالی کند. زنی که زنان را به مردان رساند. زنی که زنخواه و مردجوی را به یکدیگر راهنما شود. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : گوش دلاله چشم اهل وصال چشم صاحب حال و گوش اصحاب قال.مولوی.زآنکه حکمت همچو ناقه ضاله است همچو دلاله شهان را داله است.مولوی.- دلاله عروس سبا ؛ هدهد : کبوتر حرم آمد ز کعبه سعدا بشاره داد چو دلاله عروس سبا.خاقانی.
معنی کلمه دلاله در فرهنگ معین
(دَ لَ یا لِ ) [ ع . دلالة ] (ص . ) زنی که برای مردان زن پیدا می کند.
معنی کلمه دلاله در فرهنگ عمید
۱. زنی که برای مردان زن پیدا کند. ۲. زنی که زنان را به راه بد دلالت کند.
معنی کلمه دلاله در فرهنگ فارسی
زنی که برای مردان زن پیداکند، زنی زنان به بدکشاند ( صفت اسم ) ۱ - مونث دلال . ۲ - زنی که برای مردان زن پیدا کند . ۳ - زنی که دیگر زنان را بد راه کند ٠ راهبری و راه نمودگی . راه نمایی .
معنی کلمه دلاله در ویکی واژه
دلالة زنی که برای مردان زن پیدا میکند.
جملاتی از کاربرد کلمه دلاله
مختصه لک ذون غیرک غبخها و دلالها وعناقها و وصالها
عروس فکر بکرم فارغ از وصف است کاین دختر ز نیکویی ندارد حاجت تعریف دلاله
جامی عروس نظم تو زیب دگر گرفت تقصیر در دلالت دلاله میرود
شانه زد بر روی خود چون طرهٔ دلاله را یاسمن بر ماه من داغی به دل زد لاله را
از آن بدخو ندانم چون دهد دلاله در پیدا نویدی کز نوازشهای پنهانم نمیآید
مقوله «اخلاق حفاظت» مارشال گسترش ارزش استفاده به دنیای بیولوژیکی غیرانسانی است. این تنها از نظر سودمندی یا مفید بودن آن برای انسان فقط بر ارزش محیط تمرکز دارد. این ایدههای ذاتی ارزش «اکولوژی عمیق» را در تضاد قرار میدهد، از این رو اغلب به عنوان «اکولوژی کم عمق» یاد میشود و بهطور کلی برای حفظ محیط زیست بر این اساس استدلال میکند که دارای ارزش بیرونی است - که برای رفاه انسانها مؤثر است؛ بنابراین حفاظت ابزاری برای رسیدن به هدف و صرفاً مربوط به ملاحظات بشری و بین نسلی است. میتوان ادعا کرد که این اصول اخلاقی است که استدلالهای اساسی پیشنهادی دولتها در اجلاس کیوتو در سال ۱۹۹۷ و سه توافقنامه حاصل از اجلاس ریو زمین در سال ۱۹۹۲ را تشکیل میدهد.
بحث مستشرقان با ترجمه کتاب کتاب البدء و التاریخ مقدسی توسط کلمان هوار شروع شد که اظهار داشت: چون در داستانهای مشترک بین قرآن و اشعار امیه، اشعار امیه جزئیاتی دارند که در قرآن نیست دیگر نمیتوان آنها را تقلید از قرآن تلقی کرد، بلکه باید باور داشت که شعرها واقعی و پیش از نزول قرآن وجود داشتهاند. تور آندره اشعار امیه را در کتاب «ریشههای اسلام و مسیحیت» در پژوهشی موشکافانه بررسی کرد و نظریهٔ هوار را به کلی ناصحیح خواند و استدلالهای او را رد کرد و محور اصلی نظریه هوار را که «پیشتر بودن اطلاعات داده شده در شعر امیه نسبت به قرآن کریم» دلیل عمده اصالت شعرش میداند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.
شیوه های بی شمار دستگاه حسن او می زند مهر خموشی بر دهن دلاله را
چو پیدا شد ز پشت پرده دلدار یقین دلاله شد معزول از کار