دستشویی

معنی کلمه دستشویی در لغت نامه دهخدا

دست شویی. [ دَ ] ( حامص مرکب ) دست شوئی. عمل شستن دست :
کنم دست شویی بپاک از پلید
به بکر این چنین دست باید کشید.نظامی.|| ( اِ مرکب ) منبعی فلزی آب را که بر پایه ای تعبیه و نصب باشد و آب از مجرای متصل به شیر از آن برآید و در حوضچه مانندی که بر پایه ای نصب است و از آنجا در سطلی که در قسمت تحتانی آن قرار دارد ریزد، شستن دست و صورت را. ( نوع متداول امروزی دست شویی عادةً بر دیوار یا بر پایه تعبیه می شود و آب از لوله ای که در داخل دیوار کشیده شده است در آن جریان می یابد ). || لگن و طاس برای شستن دست.

معنی کلمه دستشویی در فرهنگ معین

(دَ ) (اِمر. ) جایی دارای شیر آب که در آن جا دست و روی را می شویند، توالت .

معنی کلمه دستشویی در فرهنگ عمید

۱. نوعی لگن سوراخ دار که دارای شیر و ظرف آب است و در پای آن دست ورو می شویند.
۲. توالت.
۳. (حاصل مصدر ) شستن دست.

معنی کلمه دستشویی در فرهنگ فارسی

دستگاهی که دارای شیروظرف آب است
۱ - عمل شستن دست ( و صورت ) . ۲ - ( اسم ) دستگاهی دارای شیر آب که بدان و صورت را شویند و آن نیز دارای ظرفی مقعر است که آب در آن ریزند و از مجرای آن وارد لوله شده خارج گردد .

معنی کلمه دستشویی در ویکی واژه

دست‌شویی
شستن دست، نوعی لگن سوراخدار معمولا از جنس چینی یا فلزی متصل به شیر آب، مخصوص شستن دست و صورت، روشویی
جایی دارای شیر آب که در آن جا دست و روی را می‌شویند، توالت، مستراح.

جملاتی از کاربرد کلمه دستشویی

در کنار آن، تمام آب مصرف شده در ایستگاه ذخیره و بازیابی می‌شود. فاضلاب ایستگاه شامل پسماند و پیشاب سرنشینان از دستشویی‌ها و حمام، و بخار آب داخل ایستگاه جمع‌آوری شده، پس از تصفیه مجدداً آب خالص از آن بازیافته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
براساس قرآن و فتواهای مراجع تقلید شیعه، زنان و مردان هرکدام وظیفه‌هایی دارند که در برخی موارد میان فقها اختلاف هست. این حد در میان فتاوی مشترک است که مرد و زن باید عورتهایشان را در هر شرایط از هرکس به جز همسرشان بپوشانند، مگر در شرایط اجباری مانند هنگامی که برای دستشویی نیاز به کمک داشته‌باشند که احکام خاص خود را دارد.
هندری جزو شخصیت های دیگر سایلنت هیل4یا اتاق است او شخصیت اصلی بازی است او شبی میخوابد و کابوسی را می‌بیند که در اتاقش یعنی اتاق 302زندانی شده است بعد5روز به طور مرموزی دیوار دستشویی باز می‌شود و او وارد آن می‌شود هندری پس از وارد شدن می‌فهمد وارد جهان کابوس شده است
قانون اساسی ۱۹۰۱ جدایی نژادی در مدرسه‌ها را تصریح کرد. همچنین ازدواج بین نژادی غیرقانونی شد. جداسازی‌های نژادی بیشتر نیز تا دههٔ ۵۰ اعمال شد: جداسازی در زندان‌ها در سال ۱۹۱۱، در بیمارستان‌ها ۱۹۱۵، در دستشویی، هتل و رستورانها ۱۹۲۸ و ایستگاه‌های اتوبوس ۱۹۴۵ (۱۳۲۴).
طراح لوگوی مشهور اندروید، «آیرینا بلاک» است. ۳ سال پیش از آیرینا بلاک و تیم طراحی گوگل تقاضا شد تا لوگویی برای اندروید طراحی کنند که به‌سرعت با کاربر ارتباط برقرار کند و به‌آسانی قابل شناسایی باشد؛ همچنین به بلاک گفته شد که این لوگو باید حتماً تصویری از ربات باشد چرا که اندروید به معنی ربات است. آیرینا پس از مطالعهٔ زیاد در مورد اسباب‌بازی‌ها و شخصیت‌های فانتزی و تخیلی، در پایان تصمیم گرفت لوگوی اندروید را از یک منبع عجیب الهام بگیرد: دستشویی! هر کسی علامت روی در دستشویی‌ها را دیده و الهام از این علامت‌ها می‌تواند باعث شود در یک نگاه لوگوی اندروید شناخته شود.
مشکلات کوچکی در خلال این پرواز به ثبت رسید. این مدارگرد، شاتل، در سامانه دستشویی‌اش دچار مشکل شد. فضانورد لائوسما اولین بار با این سیستم دچار مشکل شد که بعداً گفت:«هشت روز فلاش رنگی»؛ همچنین یکی از واحدهای نیرو کمکی(آی‌پی‌یو) به شدت داغ شد(ولی به کارش ادامه داد). مشکلات این سفر با دچار شدن هر دو خدمه به کمی فضاضدگی و از دست رفتن سه خط ارتباطی در ۲۶ مارس کامل شد.
این شخصیت دربرابر کسانی ظاهر می‌شود که از دستشویی‌های عمومی یا مدرسه ای استفاده می‌کنند.
تسوکوبای در ژاپن یک دستشویی است که در ورودی یک مکان مقدس برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود تا با شستن، دست و دهان خود را پاک کنند. این نوع آیین طهارت رسمی است. همچنین مکان تاریخی تمیزویا در ژاپن برای تطهیر تشریفاتی شامل شستشوی دهان و ریختن آب روی سر انگشتان است.
در همین سال ۲۰۱۸، شماری دستشویی جدید هم در ورزشگاه آزادی کشف شدند؛ که بنابر گزارش‌ها، پشت یک دیوار مخفی بودند.
دکتر فلچر ایمیل‌های زیادی مبنی بر کمک از «بری» دریافت می‌کند. به خانه کوین می‌رود. کوین دربارهٔ نقشه‌ای مبهم حرف می‌زند. فلچر شک می‌کند که او مسئول دزدی دخترها باشد؛ بنابراین به بهانه رفتن به دستشویی، یکی از دخترها را پیدا می‌کند. قبل از اینکه بتواند به آنها کمک کند، «دنیس» او را پیدا کرده، و سپس او را بیهوش و زندانی می‌کند. سپس «دنیس» به یک واگن قطار می‌رود و تبدیل به «دیو» می‌شود. «دیو» سرعت، قدرت، انعطاف و چابکی ابرانسانی از خود نشان می‌دهد. دکتر فلچر می‌داند که تنها راه نمایان کردن کوین، این است که نام کامل او برده شود. پس آن را روی تکه کاغذی می‌نویسد و بعد توسط «دیو» کشته می‌شود. در همین زمان، دخترها جداگانه سعی می‌کنند از سلول‌هایشان فرار کنند.