دستاورد

معنی کلمه دستاورد در ویکی واژه

دستاورد (جمع دستاورد‌ها)
# موفقیت، پیشرفت

جملاتی از کاربرد کلمه دستاورد

او تحصیلات ابتدایی را در آرلینگتون و تحصیلات متوسطه را در ایران گذراند. در سال ۱۳۷۶ از دورهٔ دکتری تخصصی روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانش‌آموخته شد. از دستاوردهای او می‌توان به افتتاح بخش تخصصی ترک اعتیاد در بیمارستان روزبه و تربیت دستیاران روان‌پزشکی و دانشجویان روان‌پزشکی اشاره کرد.
همچنین او در هفتاد و نهمین مراسم گلدن گلوب برای فیلم مادران موازی ساخته پدرو آلمودوار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن فیلم می‌باشد. همچنین ایشان برای همین فیلم به عنوان کاندید بهترین دستاورد در موسیقی نوشته شده برای فیلم‌های متحرک اسکار ۲۰۲۲ و بهترین موسیقی فیلم از انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس انتخاب گردیده‌اند.
او در ۱۹۸۰ برای فیلم عموی آمریکایی من برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره فیلم کن شد و در سال ۲۰۰۹ نیز جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۹ جشنواره فیلم نیویورک با فیلم علف وحشی ساخته آلن رنه افتتاح شد
بزرگترین دستاورد ادبی ماندگار ابوالفضل کتاب اکبرنامه است که تاریخ‌نگاری رسمی حکمرانی اکبر شاه می‌باشد که در سه جلد تحریر شده و جلد سوم آن به نام آیین اکبری شناخته می‌شود؛ و در میان بسیاری از آثار او نوعی ترجمه فارسی از انجیل به چشم می‌خورد. بسیاری از نویسندگان پس از او در تقلید شیوه او کوشیده‌اند.
انتخاب دوبچک که به داشتن افکار آزادی‌خواهانه شهرت داشت، نگرانی اتحاد جماهیر شوروی را برانگیخت و شتاب تحولات در چکسلواکی و فاصله گرفتن این کشور از سایر کشورهای کمونیست بر نگرانی رهبران اتحاد شوروی افزود. ادامهٔ این شرایط و روند اصلاح‌طلبی دوبچک که به بهار پراگ مشهور است، سبب شد تا نیروهای سازمان پیمان ورشو در اوت یعنی هشت ماه پس از به قدرت رسیدن دوبچک، به چکسلواکی یورش برند. اعضای پیمان ورشو این حمله را با عنوان حفظ و پاسداری از دستاوردهای سوسیالیسم موجه جلوه می‌دادند.
پراتیک بشری، آزمایش و تجربهٔ روزانه، فعالیت تولیدی و علوم طبیعی با تمام دستاوردهای خود به ما نشان می‌دهند که جهان به‌طور عینی وجود دارد. عینیت جهان یعنی وجود آن در خارج و مستقل از شعور و اراده و خرد به معنای آن است که جهان مادی است. این واژه معنای فلسفی دیگری ندارد.
او جایزه دانشمند ارشد ایالات متحده را از بنیاد الکساندر فون هومبولت (آلمان، ۱۹۸۵)، جایزه فرژن برای علم از پارلمان ایتالیا (۱۹۹۸) و مدال صلیب ویلبر لوسیوس را برای دستاوردهای برجسته از دانشگاه ییل (۱۹۹۰) دریافت کرد. همچنین در می ۱۹۹۵ دکترای افتخاری از دانشگاه کنستانس آلمان و در سال ۲۰۱۳ دکترای افتخاری فلسفه را از دانشگاه کلن آلمان دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، نشان افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان را از جمهوری فدرال آلمان دریافت کرد.