درین
معنی کلمه درین در لغت نامه دهخدا

درین

معنی کلمه درین در لغت نامه دهخدا

درین. [ دَ ] ( ق مرکب ) مخفف در این. ( آنندراج ).
درین. [ دَ ] ( ع ص ، اِ ) علف ریزه خشک. ( منتهی الارب ). حطام و ریزه های چراگاه هرگاه کهنه باشد و آن علف پوسیده است و شتران کمتر از آن استفاده می کنند. ( از اقرب الموارد ).
- ام درین ؛ زمین قحطزده و خشک. ( از اقرب الموارد ).
|| جامه کهنه. ( منتهی الا رب ) ( ازاقرب الموارد ).
درین. [ دَ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان مسکون جبال بارز شهرستان جیرفت. واقع در 63هزارگزی خاور مسکون و 30هزارگزی خاور راه شوسه بم به سبزواران. مزارع باریکو، باغ لولیا، باغ حاجی ، زین الدین ، باغ نو، باغ سیب و باغ زیارت جزء این ده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
درین. [ دَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان میان ولایت بخش حومه شهرستان مشهد. واقع در 37هزارگزی شمال باختری مشهد و کنار راه مشهد به قوچان ، با 303 تن سکنه. آب آن از قنات و راه اتومبیل رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
درین. [دَ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان عقدا بخش اردکان شهرستان یزد. واقع در 24هزارگزی جنوب باختری اردکان و کنار راه فرعی درین به میبد. آب آن از قنات و راه آن ارابه رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).
درین. [ دُ ی ِ ] ( اِخ ) تلفظ فرانسوی «دریایی » که قومی بودند. رجوع به دریایی در ردیف خود شود.

معنی کلمه درین در فرهنگ فارسی

قومی که در قرون ۱۲ و ۱۱ ق م. بیونان حمله بردند و با آخنیان خویشاوند بودند ولی مدتی بعد در جنگلهای شمالی بالکان سکنی گزیدند و آنان را بیرون راندند و در جنوب تسالی و پلوپونز اقمت کردند و جنوب غربی آسیای صغیررا مستعمره خود قرار دادند.
تلفظ فرانسوی دریایی که قومی بودند .

معنی کلمه درین در فرهنگ اسم ها

اسم: درین (دختر) (فارسی، عربی) (تلفظ: dorin) (فارسی: درين) (انگلیسی: dorin)
معنی: مانند در و گوهر، ( به مجاز ) گران بها و ارزشمند، ( در، ین ( پسوند نسبت ) )، از در، ساخته شده از در، ( به مجاز ) گران بها و قیمتی، ( عربی ـ فارسی ) ( دُر + ین ( پسوند نسبت ) ) از دُر، ساخته شده از دُر، مانند در و گوهر شئ گرانبها و ارزشمند مرکب از در به معنای مروارید و پسوند شباهت

معنی کلمه درین در دانشنامه عمومی

درین (جبال بارز جنوبی). درین یک روستا در ایران است که در بخش جبال بارز جنوبی در شهرستان عنبرآباد استان کرمان واقع شده است. درین ۳۹ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان نرگسان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹ نفر ( ۹ خانوار ) بوده است.
درین (رود). درین ( آلبانیایی: Error: {{Lang}}: متن دارای نشانه گذاری ایتالیک است ( راهنما ) ; مقدونی: Дрим; یونانی: Δρινος ) طولانی ترین رود کشور آلبانی است که ۳۳۵ کیلومتر ( ۲۰۸ مایل ) طول دارد و ۲۸۵ کیلومتر ( ۱۷۷ مایل ) آن در آلبانی جاری است. این رود به دریای آدریاتیک می ریزد.
معنی کلمه درین در فرهنگ فارسی

معنی کلمه درین در دانشنامه آزاد فارسی

درین (Drin)
رودی در آلبانی، به طول ۳۰۰ کیلومتر. از تلاقیدرین سیاه و درین سفید تشکیل می شود. درین سیاه از دریاچۀ اوخرید و درین سفید از آلپ های آلبانی، سرچشمه می گیرد. رود درین به دریای آدریاتیک می ریزد.

معنی کلمه درین در ویکی واژه

دو - رین
Dorin, from Mid.Pers. dorin "double, pair," from do (Av. dva-, Skt. dvi-, Gk. duo, L. duo, E. two, Der. zwei, Fr. deux) "two" + rin "time, turn."

جملاتی از کاربرد کلمه درین

دوره‌ای که آدرین پروست می‌زیست، «دوره طلایی» همه‌گیری‌ها بود: طاعون، وبا، تب زرد و… یکی پشت دیگری هزاران کشته برجای می‌گذاشت.
صائب زبان بگز که درین انجمن کلیم تا دست و لب نسوخت، نشد همزبان دوست
درین گلشن پریشان مثل بویم نمیدانم چه میخواهم چه جویم
از دیگر چهره‌های سرشناسی که درین بین مشاهده می‌شوند لیونل مسی و پدرش هستند. مسی پرونده‌ای نیز راجع به فرار مالیاتی در دادگاه اسپانیا دارد.
همیشه تا ز شب و روز امتیازی هست درین جهان شب یلدا و روز اضحی را
هزار گونه گل است اندرین چمن، لیکن چو بی‌وفاست، همه چیدنی نمی‌ارزد
در آغاز جنگ جهانی اول او فرمانده عالی ارتش صربستان بود. فرماندهی واقعی در دست رئیس ستاد عالی ستاد بود، سمتی که توسط استپا استپانوویچ (در طول بسیج)، رادومیر پوتنیک (۱۹۱۴–۱۹۱۵)، پتار بویوویچ (۱۹۱۶–۱۹۱۷) و ژیووین میشیچ (۱۹۱۸) بر عهده داشتند. ارتش صربستان در نبردهای سر و درینا (نبرد کولوبارا) در سال ۱۹۱۴ خود را متمایز کرد و در برابر نیروهای متجاوز اتریش-مجارستان پیروزی به دست آورد و آنها را از کشور بیرون کرد.
گردرین دنیی دون پست شود،دون همت ور برافلاک نهد، خواجۀ کیوان گردد
هست همه گفتگو با می عشقش چه کار هرکه درین میکده مفلس و این کاره نیست
و دیگر کسی را کز ایرانیان نبد کین و بست اندرین کین میان
منصور سر گذاشت درین راه، برنگشت زاهد درین غم است که دستار می‌رود
در حالی که خواهر بزرگتر، آدرین فراست، بدیهی ترین گزینه به نظر می رسید، پدر آنها اما را انتخاب کرد. در همان زمان، کریستین به یک آسایشگاه روانی فرستاده شد و اما حاضر نشد وارث پدرش باشد و به جای آن تصمیم گرفت راه خود را در زندگی بپیماید.
آدرین هالووتی (متولد ۱۹۸۱) یک توسعه دهنده وب آمریکایی، روزنامه‌نگار و کارآفرین از شیکاگو، ایلینوی است که در آمستردام هلند زندگی می‌کند. او سازنده چارچوب وب جنگو و طرفدار «روزنامه‌نگاری از طریق برنامه‌نویسی کامپیوتر» است.
شوی پیشم چو آتش گرم گفتار چو یخ سردم کنی هر دم درین کار
مولکول کادهرین با اتصال به کادرین‌های غشای سلول‌های کناری٬ تشکیل یک لنگر واقعی متصل به پلاک سیتوپلاسمی می‌دهند.
شود از بخت بد درین صحنه محتسب دزد و راهزن شحنه
آلدرین باعث تحریک و قرمزی پوست می‌شود.
پس از آن باز آلدرین قدم به ماه گذاشت و آن دو، مقداری از خاک و سنگ‌های موجود در سطح ماه (حدود ۲۲ کیلوگرم) را به عنوان نمونه، برای آوردن به زمین برداشتند.
استان بوسنیان-پودرینیه ۵۰۴٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۲۵٬۳۳۶ نفر جمعیت دارد.