دریافتی

معنی کلمه دریافتی در لغت نامه دهخدا

دریافتی. [ دَرْ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) دریافته شده. مأخوذ. گرفته شده. دریافت شده. || آنچه تاجر از دیگران می گیرد و به حساب خود میبرد. ( لغات فرهنگستان ). مقابل پرداختی : وجه دریافتی من فلان مبلغ است.

جملاتی از کاربرد کلمه دریافتی

اگرنه عدل تو دریافتی و شاق ستم بداده بود بتاراج خانمان جهان
اکسیژن دو نوار جذبی در طیف‌سنجی از خود نشان می‌دهد که در طول موج‌های ۶۸۷ و ۷۶۰ نانومتر دیده می‌شوند. دانشمندان علوم سنجش از دور پیشنهاد کرده‌اند که با استفاده از پرتوهای دریافتی از طریق یک ماهواره دیدبانی زمین و بررسی شدت این نوارها، می‌توان به وضعیت سلامت سیارات دوردست دست یافت. این روش برمبنای این حقیقت است که با کمک این نوارهای جذبی می‌توان میان بازتاب ناشی از پوشش گیاهی و بازتاب فلوئورسانسی تمایز قایل شد.
ورای پایهٔ عقل است، طور عاشقی ورنه کجا دریافتی مجنون، کمال حُسن لیلی را؟
در سال ۲۰۲۰، دی جی نروژی کیگو با جمع‌آوری ملودی‌های آهنگ هرگز پخش نشده "برای همیشه مال تو (یادبود آویچی)" که در جشنواره موسیقی اولترا ۲۰۱۶ توسط آویچی به اجرا درآمد، آهنگی به نام "برای همیشه مال تو (یادبود آویچی)" را به همراه ساندرو کاوازا منتشر کرد و تمام عواید دریافتی از آن را به بنیاد تیم برگلینگ اختصاص دادند. این ترانه، آخرین اثر هنری تیم برگلینگ به حساب می‌آید. آویچی در تمام سال‌های فعالیتش چیزی نزدیک به ۱۰۰۰ عدد اجرا در سرتاسر دنیا داشت.
درت بگشاد اینجا سرّ منصور که تا دریافتی نور علی نور
با افزایش انرژی دریافتی از صفحات خورشیدی، تیم تصمیم گرفت تا اسپیریت را به بالای تپه هاسبند هدایت کند.
چو شب بد ولیکن چه بشتافتی به تک روز بگذشته دریافتی
خسرو اگر عهد تو دریافتی دل به تو دادی که تو شیرین‌تری
تو هستی آدم اندر عین جنّت کنون دریافتی اسرار قربت
هر آن دقیقه که دریافتی ز عمر از تست که می شود نفس رفته را ضمان دریاب
از سپتامبر ۱۹۴۲ تا آوریل ۱۹۴۳، زاوئر دوباره به عنوان فرمانده در زاخسنهاوزن مشغول به کار شد. در ۱۹۴۳، سوئر در برچیده شدن گتو ریگا نقش داشت. بعدها به‌طور موقت فرمانده اردوگاه کار اجباری کایزروالد بود که در ژوئیه ۱۹۴۴ تخلیه شد. این عملیات در سپتامبر ۱۹۴۴ به پایان رسید. وی بر اثر زخم‌های دریافتی در فالکنزی در ۳ مه ۱۹۴۵ درگذشت.
اگر دریافتی امروز خود را وگرنه هم‌چنین مشرک بمانی
از کجا این سر من دریافتی اندرین اسرار چون بشتافتی
بیشتر مقامات از رهبر جمهوری اسلامی گرفته تا سران سه قوه و رئیس جمهوران پیشین و مدیران رده بالای کشوری و لشکری خواستار مقابله جدی با این پدیده شدند و خواهان عزل و برکناری و برگرداندن مبالغ دریافتی شدند بدون آنکه نقش خود در به‌وجود آمدن پدیده‌ای که در زمان مسئولیت ایشان شکل گرفته را بپذیرند.
انتشار اخبار دریافتی‌های علی صدقی مدیر عامل بانک رفاه کارگران، توسط یک سایت خبری به جنجال و مباحث فراوانی پیرامون حقوق و مزایای مدیران انجامید. در خرداد ۱۳۹۵ سایت خبری دانا اسناد از دریافتی‌های گسترده در این بانک و هیئت مدیره و مدیر عامل آن منتشر ساخت. مدیر عامل بانک رفاه در طول نزدیک به ۲۰ روز پایان سال ۹۴ بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته‌است.
این صفحه شامل آثار هانس زیمر آهنگساز و تهیه‌کننده موسیقی اهل آلمان و جوایز دریافتی وی به جهت تولید موسیقی متن و فیلم است.
اگر وصال محبت نشد نصیب بدوران همین بس است که دریافتی وصال محبت