درگاهی

معنی کلمه درگاهی در لغت نامه دهخدا

درگاهی. [ دَ ] ( ص نسبی ) منسوب به درگاه. || درباریان و مردمان و سپاهیان که در خدمت دربارند : پس به مشاورت آلتونتاش...تغتمش جامه دار نامزد شد به سالاری این شغل با چهار هزار سوار درگاهی و سه هزار پیاده. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 63 ). بیرون سرای پرده بسیار مردم درگاهی ایستاده بودند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 551 ). || ( اِمرکب ) در اصطلاح عامه مردم ، عتبه. آستانه. درگاه.

معنی کلمه درگاهی در فرهنگ معین

( ~. ) (اِمر. ) تورفتگی در یک دیوار از کف زمین تا بلندی قد انسان به صورت اشکاف یا دولابچة بدون در.

معنی کلمه درگاهی در فرهنگ عمید

آستانه.

معنی کلمه درگاهی در فرهنگ فارسی

منسوب به درگاه درباریان و مردمان و سپاهیان که در خدمت دربارند

معنی کلمه درگاهی در فرهنگستان زبان و ادب

{port} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] 1. میانایی در رایانه که می توان افزاره را ازطریق بافه به آن وصل کرد 2. پایانگاهی (endpoint ) برای اتصال منطقی در برخی از شبکه های مخابراتی

جملاتی از کاربرد کلمه درگاهی

احمد درگاهی (زاده ۱۳۱۸) معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت چهارم جمهوری اسلامی ایران و سرپرست سابق فدراسیون دومیدانی می‌باشد.
تیره درگاهی است دل از آن نیارامد که شد گونه ی از درد زرد و روی او چون گهر با
شمار ساکنان آن در حدود ۱,۰۱۵,۸۲۶ نفر (۲۰۲۱ تخمینی) است و چهارمین شهر بزرگ اوکراین به‌شمار می‌آید. اودسا بزرگ‌ترین شهر کرانه دریای سیاه است و مرکز استانی است به نام استان اودسا. شهر اودسا بر روی تپه‌هایی پیرامون بندرگاهی کوچک ساخته شده‌است.
درگاهی تحصیلات خود را در رشته هنر ادامه داد و کارشناسی‌اش را در رشته گرافیک و کارشناسی ارشدش را در رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران دریافت کرد. او در دی‌ماه ۱۳۹۵ با اشکان خطیبی، بازیگر، مجری، خواننده و کارگردان تئاتر، ازدواج کرد.
بار دیگر به دور «‌درگاهی‌» از سر دشمنی و بدخواهی
هر طایفهٔ راهی هر لشگری و شاهی هر روی بدرگاهی هر یار پی یاری
محمود درگاهی، «فصل اول»، در بیشه اندیشه‌ها (گلبرگها)، اصفهان: پرهام، ص. ۲۰، شابک ۹۶۴-۶۹۹۸-۱۰-۰
ناز بر دهر کن و حکم بر افلاک نشاط تا بدانند کمین بندهٔ این درگاهی
مفتقر بندۀ درگاه ولایت شو و بس نیست در ملک حقیقت به از این درگاهی
آناهیتا درگاهی در ۷ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ در تهران به دنیا آمد. آموزش هنر نقاشی را از هفت‌سالگی نزد عباس کاتوزیان آغاز کرد و تاکنون، در ایران و چند کشور دیگر، چندین نمایشگاه انفرادی برپا کرده و در چندین نمایشگاه گروهی نیز حضور فعال داشته‌است. همچنین، طراحی گرافیکی پوسترهای زیادی را نیز بر عهده داشته‌است. او در کنار فعالیت در عرصه‌های نقاشی و بازیگری، تهیه‌کنندگی موزیک ویدئوی پردۀ آخر از رضا کیانیان و یکی از کنسرت‌های آرین کشیشی را عهده‌دار بوده‌است.
سحرم هاتف میخانه به دولت خواهی گفت باز آی که دیرینه ی این درگاهی
بنای این مقبره عبارت است از یک تالار مربع به ضلع ۸/۵ متر با درگاهی در وسط هر ضلع، دو تالار مستطیل در شرق و غرب تالار به طول ۲۴ و عرض ۲۷/۲۵ متر؛ یک ایوان در وسط جبههٔ شمالی و دو ایوانچه در طرفین و یک فضای بدون سقف در جلوی ایوان و دو ایوانچهٔ مذکور. پلکان در غرب ایوان شمالی واقع است. فرم کلی مقبره از خارج مکعب مستطیل به نظر می‌رسد که ارتفاع آن از ازارهٔ پایین در حدود ۶ متر است. بالای این مکعب، با زدن گوشواره‌ها و طاق‌نماها به کثیرالاضلاع تبدیل شده و گنبد بر آن قرار گرفته است.
ایوان یا قسمت الحاقی جدید به صورت مستطیل بوده و پوشش سقف آن با مصالح امروزی مانند آجر و آهن ساخته شده‌است. بنای قدیمی نقشه هشت ضلعی دارد که طول هر ضلع بیرونی آن از قسمت ورودی و در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ۲۴/۳، ۱۵/۳، ۲۱/۳، ۱۸/۳، ۱۰/۳، ۱۱/۳، ۲۶/۳ و ۲۱/۳ متر است. دیوارهای خارجی به علت تبعیت از زمین کمی اختلاف ارتفاع دارند. با این حال، مرتفع‌ترین قسمت حدود ۳۰/۳ متر از سطح زمین بلندتر است. ضخامت دیوارهای بنا به درستی قابل اندازه‌گیری نیست، اما از طول درگاهی در ورودی شاید بتوان قطر آن را در حدود ۱۱۴ سانتی‌متر تخمین زد. نیم ستون‌های چسبیده به دیوار نیز حدود ۹۰ تا ۷۷ سانتی‌متر قطر دارند. ارتفاع بلندترین آن‌ها حدود ۲۴۰ سانتی‌متر است.
دشمن بنده بود «‌درک‌هی‌» دل ز من کنده بود «‌درگاهی‌»
از همه فضل و عنایات الهی نه بس است این سعادت که تو شایسته آن درگاهی
آناهیتا درگاهی (زادهٔ ۷ بهمن ۱۳۶۵) بازیگر و نقاش ایرانی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با ایفای نقش در فیلم سینمایی آخرین بار کی سحر را دیدی؟ آغاز کرد.
می برم التجا به درگاهی که مطاع پیمبران باشد
گر مقیم درگاهی خاک شو، که در ساعت گردنت زند گر سر ز آستانه برگیری