دروغگو

دروغگو

معنی کلمه دروغگو در لغت نامه دهخدا

دروغگو. [ دُ ] ( نف مرکب ) دروغگوی. دروغ گوینده. که به راستی سخن نگوید. که راست نگوید. آنکه سخن به دروغ گوید. دروغ زن. اَفّاک. افوک. افیک. خَرّاص. سَقّار. طِمرِس. کاذب. کذاب. مائن. معوه. تکذب ؛ دروغگو پنداشتن کسی را. تکذیب ؛ دروغگو گردانیدن کسی را و گفتن او را که دروغ گفتی. ( از منتهی الارب ).
- امثال :
دروغگو تا در خانه اش ، یا دروغگو را تا به خانه رسانند ؛ چون دروغگو فراموشکار است و ممکن است راه خانه خود را فراموش کند. ( از مجموعه مختصر امثال چ هند ) ( از فرهنگ عوام ).
دروغگو خانه اش سوخت ( یا آتش گرفت ) کسی باور نکرد. نظیر؛ من عرف بالکذب لم یسمع صدقه. ( امثال وحکم ).
دروغگو خود خود را رسوا می کند. ( امثال و حکم ).
دروغگو دشمن خداست . ( امثال و حکم ).
دروغگو زود مچش گیر می آید. ( امثال و حکم ).
دروغگو کم حافظه است . ( امثال و حکم ). و رجوع به دروغگوی شود.

معنی کلمه دروغگو در فرهنگ معین

(ی ) ( ~. ) (ص فا. ) کاذب ، دروغ - گوینده .

معنی کلمه دروغگو در فرهنگ عمید

کسی که سخن دروغ بگوید، دروغ گوینده.

معنی کلمه دروغگو در فرهنگ فارسی

درغگوی دروغ گوینده که به راستی سخن نگوید که راست نگوید

معنی کلمه دروغگو در دانشنامه عمومی

دروغگو (ترانه کوئین). «دروغگو» ( به انگلیسی: Liar ) تک آهنگی از کوئین است که در سال ۱۹۷۴ میلادی منتشر شد.

معنی کلمه دروغگو در ویکی واژه

bugiardo
subdolo
کاذب، دروغ - گوینده.

جملاتی از کاربرد کلمه دروغگو

سرانجام عارف در سال ۱۳۰۷ برای درمان، نزد دکتر بدیع به همدان رفت و برای همیشه در آنجا ماند. عارف در همدان بیمار، رنج‌دیده و مأیوس بود و از همه به‌جز اندک‌دوستانی یک‌دل و صمیمی کناره گرفت و انسان‌ها را شیطان و دروغگو می‌نامید.
در روایات شیعه، شیعیان از تعیینِ وقتِ ظهورِ مهدی برحَذَر داشته شده‌اند، و تعیین‌کنندگانِ وقت ظهور، دروغگو دانسته شده‌اند. در میان روایات شیعه، اجماعی در مورد مدت زمانِ حکمرانیِ مهدی پس از ظهورش نیست. برای مثال حدیثی از محمد باقر، امام پنجم شیعه نقل شده‌است که مدت زمان حکومت مهدی را پس از ظهور ۳۰۹ سال ذکر کرده‌است. حدیثی دیگر به‌نقل از صادق نقل شده‌است که این مدت را هفت سال ذکر کرده‌است اما به‌گفتهٔ جعفر صادق، امام ششم شیعیان امامی، هر سالِ این حکومت به‌اندازهٔ هفتاد سالِ عادی خواهد بود. در حدیثی دیگر که شیخ صدوق از صادق نقل کرده‌است، او از وجود دوازده مهدی پس از قائم (و نه دوازده امام) خبر داده‌است. این مهدی‌ها از میان شیعیانِ امام زمان خواهند بود.
پنجشنبه ۹ تیر، گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان در جلو ساختمان فرمانداری اهواز تجمع اعتراضی بر پا کردند. آنها شعارهایی مانند «رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو» سر دادند.
و از جمله اسباب رسوایی دروغگو، آن است که: خدای تعالی فراموشی را به او مسلط ساخته و به این جهت دروغی را که می گوید فراموش می کند و خلاف آن را می گوید و رسوا می شود.
‫بر چشمِ این گداصفتانِ دروغگو‬ ‫دوْشسون بو آج یوْلسوزلارین گؤزوْنه‬
ستوده ایم چو اهلی تو را به مهر ای سرو بود که راست شود این دروغگویی ما
«شش کلاس دروغگو حاصل وعده‌هات کو»
دنیا پر از مفتش و هرطقه، دروغگو و شنوندگان دروغ، تروریست و کسانی که ترور شده‌اند است. هنوز کسانی هستند که در ترموپیل می‌میرند، کسانی که جام شوکران می‌نوشند، کسانی که از روبیکن عبور می‌کنند. کسانی که نامشان در فهرست محکومیت قرار می‌گیرد.
او در جریان اعتراضات پارک گزی در توییتر از عباراتی مانند «دیکتاتور، آزاردهنده، تحریک‌کننده، گستاخ، دروغگو» برای رجب طیب اردوغان استفاده کرد و رجب طیب اردوغان از این بابت از او شکایت کرد و خواستار غرامت ۵۰ هزار لیره‌ای شد.
دیوانه دروغگو نمی باشد بر سنگ محک دروغ بهتان است
آن وهیزدات که خود را بردیا (فرزند کوروش بزرگ) می‌خواند او سپاه به رخج (سیستان) فرستاده بود. علیه وی «وان نام پارسی» بنده من شهربان رخج و مردی را سردار آنها کرده بود... داریوش می‌گوید بعد از نبرد با بردیای دروغین همه دروغگویان و شورشیانش را شکست دادم و فرمانروای رخج شدم.
شرف به همت عالی است نه فخر به استخوانهای خاک شده. دروغگو، اگر حجتی واضح و زبانی راستگو بکار برد، باز متهم بدروغ گفتن است.
ضد دروغگویی، صدق است، که راستگویی است و آن اشرف صفات نفسانیه و رئیس اخلاق ملکیه است خداوندگار عالم می فرماید: «اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» یعنی «بپرهیزید از خدا و با راستگویان بوده باشید» و از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم مروی است که: «شش خصلت از برای من قبول کنید تا من بهشت را از برای شما متقبل شوم: هرگاه یکی از شما خبری دهد دروغ نگوید و چون وعده نماید تخلف نورزد و چنانچه امانت قبول نماید خیانت نکند و چشمهای خود را از نامحرم بپوشد و دستهای خود را از آنچه نباید به آن دراز کند نگاهدارد و فرج خود را محافظت نماید» و از امامین «همامین امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه السلام مروی است که: «به درستی که مرد به واسطه راستگویی به مرتبه صدیقان می رسد» و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که «هر که زبان او راستگو باشد، عمل او پاکیزه است و هر که نیت او نیک باشد، روزی او زیاد می شود و هر که با اهل خانه نیکویی کند، عمر او دراز می شود» و فرمود که: «نظر به طول رکوع و سجود کسی نکنید و به آن غره نشوید، زیرا می شود این امری باشد که به آن معتاد شده باشد، و به این جهت نتواند ترک کند و لیکن نظر به صدق کلام و امانتداری او کنید، و به این صفت، خوبی او را دریابید» و مخفی نماند که همچنان که صدق و کذب در سخن و گفتار است، همچنین در کردار و اخلاق و مقامات دین نیز یافت می شود.
لیکن حذر ببایدش از این سه بخل و دروغگویی و غداری
سه شنبه ۱۴ تیر، جمعی از بازنشستگان در استان مازندران و در شهرهای کرمانشاه، بندرعباس و دورود، طی برگزاری تجمع‌هایی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. آنها در این تجمع‌ها شعارهایی از قبیل «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حقوق بازنشسته، زیر عباست امروز»، «قالیباف دروغگو، شعارت تو خالیه، رئیس مجلسی و یخچال ما خالیه» و همچنین «هم دولت، هم مجلس، دروغ میگن به ملت»، سردادند.
چو شعر را نبود چاره جامیا ز دروغ به وصف راست قدان به دروغگویی ما
مثل زنند که شاعر دروغگوی بود خطاست باری نزد من این مثل نه صواب
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به دروغگو دروغگو، خانم داوت‌فایر، رئیس‌جمهور آمریکا، فولاد سرد و بهترین زمان اشاره کرد.
بر اساس فرهنگ انگلیسی آکسفورد، آسیموف اصطلاح «رباتیک» را در داستان دروغگو! (شمارهٔ ماه مه سال ۱۹۴۱ علمی-تخیلی شگفت‌انگیز) برای اولین بار به کار می‌برد. او خودش در مقالهٔ تاریخ‌نگاری ربات نوشته که فکر می‌کرده در حال استفاده از واژه‌ای موجود است. ضمن تأیید مرجعِ فرهنگ آکسفورد، او به اشتباه بیان می‌کند که واژه برای اولین بار در داستان دور سرگردانی (شمارهٔ ماه مارس ۱۹۴۲ علمی_تخیلی شگفت‌انگیز، صفحهٔ ۱۰۰، ستون اول، در یک سوم اول) چاپ شده‌است.