درودی

درودی

معنی کلمه درودی در دانشنامه عمومی

درودی (نهبندان). درودی روستایی در دهستان عربخانه بخش شوسف شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱ نفر ( ۵خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه درودی

البته کینه و خشم آن تصمیم عجیب همچنان تا امروز در دل سپیدرودی‌ها باقی مانده‌است.
جز حیرت ازین مزرعه خرمن ننمودیم عبرت نگهی ‌کاشت ‌که آیینه درودیم
پس از وقوع حادثه، در حالی که هر یک از مسئولان برای کسبه خسارت‌دیده ساختمان پلاسکو، پاساژها و نقاط مختلفی را در نظر گرفتند اما کسبه با پراکنده شدن در آن مناطق از جمله یک پاساژ در خیابان جمهوری و همچنین دو نقطه دیگر نیز در حوالی جمهوری مخالفت کردند و بنا به گفتهٔ رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان به نام جواد درودیان نقوسیان، آن‌ها مجتمع تجاری «نور» واقع در تقاطع خیابان ولیعصر - طالقانی را برای اسکان مجدد خود پیشنهاد کردند. نقوسیان گفت:
چو دادش ز دولت درودی تمام بپرسیدش از قصهٔ تخت و جام
که ناگه پیکی آمد نامه در دست به تعجیلم درودی داد و بنشست
عاشق بسی بکشتی و خونش نهان بماند خوشه بسی درودی و خرمن نساختی
الکساندر درودیس (۱۵۹۳ اوینیون– ۱۶۶۰ اصفهان) مبلغ مذهبی وابسته به انجمن عیسی بود که در مسیحیت در کشور ویتنام نقش مهمی داشت.
درودی ز من سوی پیران رسان بگویش که گیتی دگر شد بسان
آکریوس از جمله بزرگ‌ترین دانشمندان علم دینامیک سیالات در قرن بیستم به شمار می‌رود. وی در سال ۱۹۵۴ به عضویت دانشگاه کالیفرنیا در بریکلی درآمد. در سال ۱۹۶۲ به دانشگاه استانفورد پیوست؛ جایی که بعدها در نتیجه همکاری او با استاد دیوید ماسون، یکی از عالی‌ترین نمونه‌های برنامه درسی رشته مهندسی شیمی در سطح جهان تدوین شد. در سال ۱۹۸۷ به دلیل مرگ بنیامین لویچ (دانشمند برجسته هیدرودینامیک پدیده‌های سطحی)، آکریوس جای‌نشین او در سیتی کالج شهر نیویورک و حائز مرتبه استاد آلبرت انیشتین در این دانشگاه شد.
درودی چو نور دل پارسایان بدان شمع خلوتگه پارسایی
این سه تیم تاکنون در ۶۸ بازی رسمی به مصاف هم رفته‌اند که سهم ملوانان ۲۴ برد، سهم سپیدرودی‌ها ۱۰ پیروزی و سهم داماشی‌ها ۹ برد بوده‌است. ۲۵ تساوی برای ملوان، ۱۵ تساوی برای سپیدرود و ۱۰ تساوی برای داماش نیز صورت گرفته‌است. (به دلیل اینکه اکثر این دیدارها در دهه پنجاه و شصت شمسی صورت گرفته‌است آمار ارائه شده قابل استناد نمی‌باشد)
حاصل دیدارهای داماش مقابل سپیدرود، ۲بازی است که ۱ برد سهم داماشی‌ها، ۰ تساوی و ۱ برد نیز سهم سپیدرودی‌ها بوده‌است. ۴ بار هم توپ از روی خط دروازه‌ها گذشته‌است که سهم گل زده داماشی‌ها ۲ گل و سهم سپیدرودی‌ها ۴ گل بوده‌است. دو تیم بازی رسمی در لیگ یک (جام آزادگان سال ۱۳۹۸–۱۳۹۹) به صورت رفت و برگشت انجام داده‌اند که یک بازی ۲ بر ۱ به سود داماش و بازی رسمی دیگر ۱ بر ۰ به سود سپیدرود به پایان رسیده‌است
زخارستان اندوهش گل عشرت ببار آید درودیوارش از شادی بهشت جاودان گردد
ما کشت تو بدیم درودی به داس عشق کردی ز که جدا و به انبار می‌کشی
سرعت ماده ابر شاره است. به مشتق بر حسب زمان مشتق هیدرودینامیک نیز گفته می‌شود، یعنی نرخ زیاد شدن سرعت هنگام حرکت سیال. در مورد ابر سیال‌ها هلیوم در میدان نیروی جاذبه نیرو با معادله زیر بیان می‌شود:
درودی که دادی ز افراسیاب بگفتی که او کرد مژگان پر آب
در سال ۱۹۲۹ تلاش‌های توپولف به بنیان‌گذاری «انستیتو مرکزی آیرودینامیک و هیدرودینامیک» انجامید.
احمدآباد دهنه درودی، یک آبادی از توابع بخش شهداد، شهرستان کرمان در استان کرمان ایران است.
زاشعار آشفته آهم برآمد خدایا رسان بر روانش درودی