درصورت

معنی کلمه درصورت در لغت نامه دهخدا

در صورت. [ دَ رَ ] ( اِ مرکب ) در حالت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه درصورت در فرهنگ فارسی

در حالت

جملاتی از کاربرد کلمه درصورت

انبیاء و اولیا را معنی اندرصورت اوست قطب عالم پس بهر الف آن الف بالاستی
نمیدانست جنّت بود دیده ولی درصورتی بُد عین دیده
مثلاً صاف یا چروکیده بودن دانه یک گیاه دیپلوئیدی فقط از طریق دو الل روی کروموزوم‌های همتا تعیین می‌شود. درصورتی که الل مربوط به چروکیدگی همان الل مغلوب باشد و الل مربوط به صافی الل بارز اگر روی یکی از کروموزوم‌ها الل بارز باشد و روی دیگری الل نهفته است چون الل صافی بارز است دانه گیاه صاف می‌شود. درصورتی که هردو الل بارز باشند نیز همان اتفاق می‌افتد و دانه صاف می‌شود و تنها در صورتی که هردو الل روی کروموزوهای همتا نهفته باشند دانه چروکیده می‌شود.
تو تادرصورتی ای مانده غافل کجا دریابی این مقصود حاصل
بچشم دانش درذات اوتأمل کن که تا ملک را درصورت بشر یابی
خدا درصورت انسان کند نام علی ظاهر در اینصورت بود عشق علی معنی انسانی
اگرچه انتظار می‌رود توسعه دهنده اسکریپت پیکربندی را برای کاربر نهایی ارائه دهد، اما گاهی اوقات ممکن است کاربر بخواهد اسکریپت پیکربندی را دوباره تولید بکند. انجام چنین کاری ممکن است درصورتی که کاربر بخواهد کد منبع را اصلاح کند، لازم باشد. چنین کاربران نیاز به نصب ابزارهای خودکار دارند، برای استفاده از اجزاء مانند پیکربندی خودکار.
با نغمت زهره همنفس باش درصورت مشتری نظر کن
ده هزار تومانی از کاغذ پنبه‌ای با رنگ سبز زیتونی در ابعاد ۷۹ در ۱۶۶ میلی‌متر است که برای نخستین بار در ایران دو رشته نخ امنیتی در آن به کار رفته‌است و در مقابل عواملی چون آب، مواد شوینده، پارگی، تای مضاعف و کشش از مقاومت کافی برخوردار است که درصورت استفاده صحیح عمر واقعی آن بین ۷ تا ۸ سال برآورد شده‌است.
درصورتی که آپاندیس عفونی به‌جای پاره شدن نشت داشته باشد آبسه در آن منطقه از شکم ایجاد می‌شود.
این الگوریتم درصورت پرشدن حافظه نهان بدون توجه به تعداد دفعات دسترسی، آیتمی را که برای اولین بار در حافظه قرار گرفته‌است حذف می‌کند. این الگوریتم با ذخیره کردن آیتم‌ها در یک لیست پیوندی ترتیب ورود صفحه‌ها را حفظ می‌کند.
بررسی‌های فنی برای اتصال شهر مریوان به شبکه ریلی کشور در حال انجام است و درصورت فراهم بودن شرایط، مرز بین‌المللی باشماق مریوان نیز در سال‌های آینده به شبکهٔ ریلی کشور متصل خواهد شد.