درزی

معنی کلمه درزی در لغت نامه دهخدا

درزی. [ دَ ] ( ص ، اِ ) خیاط. ( آنندراج ). کسی که خیاطی می کند و جامه می دوزد. ( ناظم الاطباء ). خیاط. ( تاج العروس ). جامه دوز و آن فارسی است و عرب از فارسی گرفته است چه درزن در فارسی به معنی سوزن است.( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). درزن گر. بیطَر. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). خائط. خاط. خیاط. فضولی. قاشب. قَراری. ناصح. ناصحی. نَصّاح. ( منتهی الارب ) :
بر فلک بر دو شخص پیشه ورند
این یکی درزی آن دگر جولاه.شهید بلخی.زآن گونه که از جوشن خرپشته خدنگش
بیرون نشود سوزن درزی ز دواری ( ؟ ).فرخی.گلنار همچو درزی استاد برکشید
قواره حریر، ز بیجاده گون حریر.منوچهری.دین فخر تو است و ادب و خط و دبیری
پیشه ست چو حلاجی و درزی و کبالی.ناصرخسرو.درزی صفت مباش بر ایشان کجا همه
بر رشته تو خشک تر از مغز سوزنند.سنائی.گر لئیمی پوشد آن کسوت به چشم اهل عقل
هست بر پوشنده بی اندام و بر درزی لاَّم.سوزنی.شاعر آن درزیست دانا کو به اندام کریم
راست آرد کسوت مدحت به مقراض کلام.سوزنی.جز تیغ کفرشویش گازر که دیده آتش
جز تیر دیده دوزش درزی که دیده صرصر.خاقانی.درزئی صدره مسیح برید
علمش برد و گفت گوش خر است.خاقانی.جامه گازر آب سیل ببرد
شاید ار درزی از دکان برخاست.خاقانی.خلعتی کآن ز تار و پود وفاست
درزیان ِ قَدَر ندوخته اند.خاقانی.درزیان چرخ را گویی که سهو افتاده بود
کآن زه سیمین بر آن دامن نه درخور ساختند.خاقانی.چونکه جامه چست و در دیده بُوَد
مظهر فرهنگ درزی کی شود.مولوی.گفت درزی ترک را زین درگذر
وای بر تو گر کنم لاغی دگر.مولوی.زآنکه قدر مستمع آمد نبا
بر قد خواجه برد درزی قبا.مولوی.طَمْع داری روزیی در درزیی
تا ز خیاطی بری نان تازیی.مولوی.جسم خود بشناسد و در وی رود
جان زرگر سوی درزی کی شود.مولوی.قلم زن نگه دار و شمشیرزن
که حلاج و درزی چه مرد و چه زن.سعدی.عامل سلطان چون درزیست که روزی دیبا بُرد و روزی کرباس. ( عباس بن حسین ، از شاهد صادق ). اولاد درزة؛ مردم درزی. صِنْع؛ درزی یا باریک کار. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه درزی در فرهنگ معین

(دَ رْ ) (ص نسب . ) خیاط .

معنی کلمه درزی در فرهنگ عمید

کسی که برای مردم لباس می دوزد، خیاط، جامه دوز.

معنی کلمه درزی در فرهنگ فارسی

یکی از داعیان باطنیه و از یاران الحاکم بامرالله خلیفه فاطمی ( ف.۴۱۱ ه. ق ./ ۱٠۱۹ م . ) وی رساله ای نوشت که در آن مدعی بود روح آدم بعلی ۴ بن ابی طالب و سپس به الحاکم حلول کرده است .مردم قاهره بر او شوریدند و الحاکم درزی را بسوی شام فرستاد . وی در لبنان و سوریه اقامت گزید و بانتشار مذهب خویش پرداخت و امرای تنوخی ( ساکن لبنان ) آمادگی خود را برای قبول این مذهب اظهار کردند. فرقه دروز ( ه.م. ) بدو انتساب دارد.
خیاط، جامه دوز، کسی که برای مردم لباس میدوزد
( صفت ) دوزنده لباس خیاط .
محمد بن اسماعیل درزی مکنی به ابو عبد الله از صاحبان دعوت برای تالیه و پرستش الحاکم بامر الله عبیدی فاطمی

جملاتی از کاربرد کلمه درزی

اگر چه آن را درین عالم مثل نباشد الّا به مثال معیّن گردد و مثال آن درین عالم آنست که شب همه خلق می‌خسبند از کفشگر و پادشاه و قاضی و خیّاط و غیرهم جمله اندیشه‌ها از ایشان می‌پرد و هیچ‌کس را اندیشه‌ای نمی‌ماند تا چون سپیده‌ی صبح همچون نفخه‌ی اسرافیل ذرات اجسام ایشان را زنده گرداند اندیشه‌ی هر یکی چون نامه پران (و دوان) سوی هر کسی می‌آید هیچ غلط نمی‌شود. اندیشه‌ی درزی سوی درزی و اندیشه‌ی فقیه سوی فقیه و اندیشهٔ آهنگر سوی آهنگر و اندیشهٔ ظالم سوی ظالم و اندیشهٔ عادل سوی عادل هیچ کسی شب درزی می‌خسبد؟ و روز کفشگر می‌خیزد؟ نی ، زیرا که عمل و مشغولی او آن بود با زبان مشغول تا بدانی که در آن عالم نیز همچنان باشد و این محال نیست و در این عالم واقع است. پس اگر کسی این مثال را خدمت کند و بر سررشته رسد جمله احوال آن عالم در این دنیا مشاهده کند و بوی برد و بر او مکشوف شود تا بداند که در قدرت حق همه می‌گنجد. بسا استخوان‌ها بینی در گور پوسیده الا متعلّق راحتی باشد خوش و سرمست خفته و از آن لذّت و مستی باخبر آخر این گزاف نیست که می‌گویند «خاک برو خوش باد!»  پس اگر خاک را از خوشی خبر نبودی کی گفتندی؟
در دورانی که در مقطع راهنمایی و دبیرستان درس می­خواند به مسجد جامع شهرشان می­رفت و در هیئتی[1] که در مسجد برپا بود شرکت می­کرد. مسئول هیئت، آقای اندرزیان، کتابخانه خیلی خوبی را در مسجد برپا کرده بود.
هرچه گوید ترا همان ورزی وگر آن پیشه‌ور بود درزی
جامهٔ گازر آب سیل ببرد شاید ار درزی ار دکان برخاست
احمدعلی گودرزی (زاده ۱۳۳۹ بروجرد) نظامی ایرانی است، که هم‌اکنون فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد. وی فعالیت نظامی را از سال ۱۳۵۷ در ژاندارمری آغاز کرد و در جنگ ایران و عراق حضوری فعال داشت.
در رشته ورزشی کشتی استان همدان ورزشکاران پر افتخاری دارد. تختی، همچنین افرادی چون صادق گودرزی، برادران جوکار، جمال میرزایی، مهران میرزایی، محمدحسین سلطانی و سعید ابراهیمی جزو نامداران کشتی این استان به‌شمار می‌روند.
وی دانش‌آموخته رشته تربیت بدنی است و در اسفند ماه سال ۹۷ با فوتبالیست الیگودرزی حسین پاپی ازدواج کرد.
شمع از تیغ زبان خود بود درزیر تیغ زینهار از آفت تیغ زبان آگاه باش
کلیم نسبت شمع ار بشعله چسبان شد بتنگ درزی ربط نیاز و ناز نبود
ز بهرام وز تخم گودرزیان ز هر کس که آمد بریشان زیان
این بخش شامل نشان‌ها و جایزه‌های رسمی احمدعلی گودرزی است، که بر روی لباس همسان او نصب می‌شود، ولی جایزه‌های غیرنظامی و غیررسمی را در برنخواهد داشت.
۱- فرمان سلطان محمد مورخ ۱۲ ربیع‌الثانی ۸۵۲ هجری قمری در وقف قراء اصفهانک و درزیان از بلوک دولاب و قریه ولاسان در فریدن.
تیغ تمام جوهر این کارخانه ام درزیر سنگ مانده ام از اعتبار خویش
امامعلی حبیبی در سال ۱۳۴۲ و با اصرار نمایندگان انجمن شهر بابل در انتخابات مجلس شورای ملی شرکت کرد و توانست با کسب ۳۵٬۰۰۰ رای، به عنوان نمایندهٔ شهر بابل، بر روی یکی از ۲۰۰ صندلی مجلس بنشیند. به گفتهٔ حبیبی، از جمله اقدامات مهم این دوره از مجلس شورای ملی برای شهرستان بابل، تسریع در کارهایی مانند انتقال مرکزیت مخابرات استان به بابل و همچنین آسفالت کلیهٔ خیابان‌های بابل و لوله‌کشی آب شرب شهر بابل و ساخت پل حبیبی و جادهٔ بابل به درزی کلا بود.
صدابرداری : مهدی امینی ‌- ‌فرهود گودرزی
ز لطف شه شده دیهیم پوش درزی شهر چه حیرت است اگر جوهری شود صراف
شاهین کتابی، پریا گودرزی و پریا نوری در کتاب «استعدادیابی در ورزش» به موضوع ژنتیک و استعداد ورزشی توجه نموده و با اشاره به رویکرد فیزیولوژیکی در استعدادیابی ورزشی، آزمون‌های سنجش و استعدادیابی ورزشی را در اجزایی مانند استعداد جسمانی و حرکتی، سرعت عمل و عکس العمل، انعطاف‌پذیری، تعادل، توان، استقامت قلبی-عروقی، استقامت عضلانی و انگیزه درونی معرفی نموده و در نهایت استعدادیابی در رشته‌های ورزشی انفرادی شامل تنیس روی میز، شنا، ژیمناستیک، دو و میدانی، کشتی، تکواندو و رشته‌های ورزش‌های تیمی شامل فوتبال، هندبال، والیبال و بسکتبال را ارائه نموده‌اند.
نگشت در طلب زین مرا نمدزین خشک ز بس که خواهم هر ساعتی زهر درزین
احسان مهاجر شجاعی، در رشته مدیریت علوم ورزشی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ از رساله دکترای خود با نمره ۱۹/۲۵ دفاع کرد و موفق به اخذ درجه دکترای مدیریت علوم ورزشی شد. استاد راهنمای وی در مقطع دکترا، آقای محمود گودرزی بود.
زندگی بیدل دلیل منزل آرام نیست چون نفس درزیرپا دل دارم و دل آتش است