درخشانی

معنی کلمه درخشانی در لغت نامه دهخدا

درخشانی. [ دُ / دَ / دِ رَ ] ( حامص ) حالت و چگونگی درخشان. تابش. تلألؤ :
هر یک از خوبی چون باغ به هنگام بهار
وز درخشانی چون ماه به هنگام سحر.فرخی.مواهة، موهة؛ درخشانی آب روی. ( منتهی الارب ).

جملاتی از کاربرد کلمه درخشانی

چون به تابستان بر برگ درختش نگری از درخشانی گواکه بود مدهونا
تنش را پیرهن چون‌گل دمید افسون عریانی قبای لاله‌گون افزود بر رنگش درخشانی
گوادانینو گفت که استخوان‌ها و همه‌ «داستانی بسیار رمانتیک است، در مورد غیرممکن بودن عشق و در عین حال، نیاز به آن. حتی در شرایط سخت.» او همچنین گفت که شالامی و راسل «قدرت درخشانی» دارند و می‌توانند «احساسات همگانی» را به تصویر بکشند.
هر یک از خوبی چون باغ بهنگام بهار وز درخشانی چون ماه بهنگام سحر
شرکت اکسان‌موبیل به داشتن جایگاه نخست در حوزه انرژی متعهد است. برای دستیابی به این هدف بایستی به صورت پیوسته نتایج مالی و عملیاتی درخشانی داشته باشد و در عین حال به استانداردهای بالای اخلاقی پایبند بماند. دستورالعمل‌های زیر رابطه شرکت با سهام‌داران، مشتریان، کارکنان و جامعه را مشخص می‌سازد.
از جمع اسامی فوق تاکنون ۴ استاد بزرگ شامل امیر باقری، الشن مرادی، حسن عباسی‌فر و علیرضا فیروزجا و ۵ استاد بزرگ زنان شامل آتوسا پورکاشیان، درسا درخشانی، غزل حکیمی‌فرد، میترا حجازی‌پور و سارا خادم الشریعه به صورت رسمی از پرچم ایران خارج شده، و با پرچم سایر کشورها در مسابقات شطرنج شرکت می‌کنند.
برو از ماه، فراگیر دل‌افروزی برو از مهر، بیاموز درخشانی
باد تاریکی بر حاسد تو کرده نشان با درخشانی بر ناصح تو کرده اثر
فروزان از سر هر غصن صد قندیل در میدان نمایان نور هر قندیل خورشیدی درخشانی
* با درخشانی - کوی عشق - ۲۵ مرداد ۶۸
زنگنه و سرهنگ علی اکبر نوربخش فرمانده ژاندارمری رضائیه برای محاکمه به تبریز اعزام شدند. در این موقع عباسعلی پنبه‌ای با این دو زندانی ملاقات و به آنها قول تلاش برای آزادی آنها می‌دهد. موضوع معاوضه این دو نفر با زندانیان زندان تهران که در درگیری‌های شهریور ۱۳۲۰ بین مالکین و روستائیان دستگیر و برخی اعدام شده بودند در کمیته مرکزی فرقه توسط پنبه‌ای مطرح گردید و تصویب شد. دادگاه تبریز این دو نفر را پس از صدور حکم اعدام، به ده سال زندان محکوم نمود. پس از آن معاوضه صورت گرفته و سرهنگ زنگنه و سرهنگ درخشانی بعدها پس از اعزام به تهران توسط محمد رضا پهلوی در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۲۵ آزاد گردیدند.
طبعم از لعل تو آموخت درافشانی‌ها ای رخت چشمه خورشید درخشانی‌ها
توچو خورشید درخشانی ومن حربا صفت توبه هر سو کاوری رو روی آرم سوی تو
* با درخشانی و عندلیبی - نسیم صبح - ۲ فروردین ۶۷
حرکت ناگهانی آنان بسی زیرکانه و به‌نحو درخشانی انجامید، بدون انداختن تیری توانستند رخنه به شهر نمایند.
به‌طور کلی می‌توان گفت میرزا ابوالحسن خان فروغی، که مهندس بازرگان مستقیماً شاگرد او بوده‌است، پدر روشن‌فکری دینی در ایران است؛ که اتفاقاً در ضمن نامه‌ای از بازرگان تعریف می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که وی آیندهٔ درخشانی خواهد داشت. ابوالحسن خان فروغی بیشتر به «عقل تجربی و نگاه علمی» اعتقاد دارد و بازرگان می‌گوید که من نگاه به قرآن را از استادم ابوالحسن خان فروغی آموختم و جالب است که شریعتی هم در سال‌های ۲۸ و ۲۹ که به تهران می‌آید و در جلسات او شرکت می‌کند، شیفته‌اش می‌شود، چرا که هم فروغی و هم شریعتی و بازرگان تجربه‌گرا بودند و با دید علمی به دین و قرآن نگاه می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند که روش شناخت قرآن فلسفی و کلامی و برهانی و عرفانی نیست. روش شناخت، «شناخت علمی» است.
مملکت روشن و آفاق مزیّن به شماست تا تو خورشید درخشانی و او بدر منیر
تاجداری کافسر زرین او چون آفتاب از درخشانی بود آئینه پرداز جهان
بوئر در سال ۲۰۱۷ توسط لوران تیلیه به تیم ملی دعوت شد و عملکرد درخشانی در لیگ جهانی ۲۰۱۷ داشت.
شَهاب در ستاره‌شناسی به یک سیارک یا شهاب‌واره که وارد جو زمین می‌شود گفته‌می‌شود. به خط درخشانی که بر اثر ورود شهاب‌وار یا حرکت آن در جو ایجاد می‌شود شهاب ثاقِب گفته می‌شود.