در پشتی

در پشتی

معنی کلمه در پشتی در فرهنگستان زبان و ادب

{backdoor, trapdoor} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی] برنامه ای که با دور زدن روندهای عادی، امکان دستیابی به یک سامانۀ رایانه ای را فراهم می سازد

معنی کلمه در پشتی در دانشنامه عمومی

درِ پشتی یا بَک دُر ( به انگلیسی: Backdoor ) در علوم رایانه به راهی گفته می شود که بتوان از آن بدونِ اجازه به قسمت/قسمت های مشخصی از یک سامانهٔ دیگر مانند رایانه، دیوار آتش، یا افزاره های دیگر دست پیدا کرد. درهای پشتی ممکن است از قبل در سامانه وجود داشته باشند یا اینکه فرد نفوذگر با فریب کاربر، او را نسبت به نصب در پشتی ترغیب کند ( مانند ارسال پیوست های آلوده در رایانامه ) . درهای پشتی را به سه دستهٔ فعال، غیرفعال و حمله بنیان تقسیم می کنند. درهای پشتی ای که منتظر رسیدن دستورها از طریق درگاه ها می شوند را غیرفعال می نامند؛ در مقابل درهای پشتی فعال خودشان آغازگر ارتباط با میزبان های دیگر هستند. درهای پشتی حمله بنیان به درهایی گفته می شود که با استفاده از حمله ای مبتنی بر یک بهره جو و با روش هایی مانند سرریز میان گیر به دسترسی های لازم در میزبان هدف دست می یابند.

معنی کلمه در پشتی در ویکی واژه

برنامه‏ای که با دور زدن روندهای عادی، امکان دستیابی به یک سامانۀ رایانه‏ای را فراهم می‏سازد.

جملاتی از کاربرد کلمه در پشتی

پس از لشکرکشی شوروی به افغانستان، دیکتاتور نظامی پاکستان، محمد ضیاءالحق شروع به پذیرش کمک‌های مالی از طرف قدرت‌های غربی به عنوان واسطه مستقیم در پشتیبانی از مجاهدین نمود.
وقتی بزرگ‌ترین پسرم هم همین سؤال را پرسید که "آیا آژانس امنیت ملی دربارهٔ در پشتی با او (نیلز) صحبت کرده است؟" او (نیلز) پاسخ داد: "نه" ولی همزمان [به نشانه "بله"] سر خود را تکان داد؛ بنابراین او (نیلز) از نگاه قانونی، مشکلی نداشت. او پاسخ درست را داد. هر کسی می‌داند که آژانس امنیت ملی به او (نیلز) نزدیک می‌شود.
در این مقطع، تنها نیروی سیاسی که هنوز علناً از ابوالحسن بنی‌صدر پشتیبانی می‌کرد، سازمان مجاهدین خلق بود. روز ۲۹ خرداد ۱۳۶۰، مسعود رجوی رهبر وقت مجاهدین خلق، همراه بنی صدر که در خفا به سر می‌برد، مردم را به قیام فراخواندند و از هوادارانشان خواستند تا علیه حکومت در خیابان‌ها حضور یابند.
پاکستان در پشتیبانی از مجاهدین مستقیماً نقش عمده‌ای در عقب‌نشینی نهایی نیروهای شوروی از افغانستان ایفا کرد و مستقیماً حتی وارد فاز درگیری هوایی با نیروهای دولتی افغان و شوروی شد.
اپث در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و در پشتیبانی از آلبوم جدید خود، به همراه یواکیم اسوالبرگ، نوازندهٔ کیبورد جدید خود، در آمریکای شمالی و اروپا به تور رفت. در سپتامبر و اکتبر به همراه گروه کاتاتونیا و در نوامبر نیز با گروه پراگرسیو متال پین آو سلویشن به اجرا پرداختند. تورها در سال ۲۰۱۲ در ترکیه، اسراسیل، آمریکای جنوبی، سوئد، هند، ژاپن و یونان ادامه پیدا کرد.
لینوس توروالدز، بنیان‌گذار هسته لینوکس در نشست متن‌باز در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳ به شوخی گفت که آژانس امنیت ملی که بنیان‌گذار اس ئی لینوکس است خواستار یک در پشتی برای هسته آن شده بود. بااینحال، بعدها پدر لینوس توروالدز، یک عضو پارلمان اروپا فاش کرد که آژانس امنیت ملی، واقعاً چنین کاری را کرده بود. نیلز توروالدز گفت:
در سال ۶۳ پیش از میلاد، پومپه کبیر در تلاش برای به‌دست آوردن تاج و تخت حشمونیان، اورشلیم را تصرف کرده و یهودا را جزو قلمرو جمهوری روم درآورد. به دنبال تاخت و تاز شاهنشاهی اشکانی در پشتیبانی از حکمرانان رقیب حشمونی، یهودا صحنهٔ کشمکش میان نیروهای وابسته به روم و اشکانیان شده، که در نهایت منجر به ظهور هرود بزرگ از دودمان ادوم شد.
اپث پنجمین آلبوم خود را با نام پارک بلک‌واتر در ۲۱ فوریه ۲۰۰۱ عرضه کرد. در پشتیبانی از این آلبوم نخستین تور جهانی خود را برگزار کرد و برای نخستین بار نیز در اروپا به هدلاین کردن پرداخت. همچنین در جشنوارهٔ وکن اپن ایر در آلمان در حضور بیش از ۲۵،۰۰۰ نفر به اجرا پرداخت.
این در پشتی‌ها گرایش به دیده نشدن توسط کاربران دارند اما ممکن است باعث کند شدن کامپیوتر شوند. تروجان‌ها تلاش برای تزریق به فایل‌ها مانند ویروس‌های کامپیوتری را ندارند. ممکن است اطلاعات را به سرقت ببرند یا به کامپیوتر میزبان صدمه بزنند.