دانش آموز
معنی کلمه دانش آموز در لغت نامه دهخدا

دانش آموز

معنی کلمه دانش آموز در لغت نامه دهخدا

( دانش آموز ) دانش آموز. [ ن ِ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) که دانش آموزد. که علم آموزد. که دانش فراگیرد. شاگرد. ( غیاث ). شاگرد مدرسه. طالب علم. آموزنده علم :
چو بر دین حق دانش آموز گشت
چو دولت بر آفاق پیروز گشت.نظامی.خرد دانش آموز تعلیم اوست
دل از داغداران تسلیم اوست.نظامی. || در اصطلاح مدارج تحصیلی شاگردی راگویند که در دوره متوسطه تحصیل کند. || که تعلیم دانش دهد. استاد. ( غیاث ) ( آنندراج ). که علم آموزد بدیگری. که تعلیم کند. دانش آموزاننده :
زن دانش آموز دانش سرشت
چو لوحی ز هر دانشی درنبشت.نظامی.تویی برترین دانش آموز پاک
ز دانش قلم رانده بر لوح خاک.نظامی.دادش بدبیر دانش آموز
تا رنج برد برو شب و روز.نظامی.جوابش داد پیر دانش آموز
که ای روشن چراغ عالم افروز.نظامی.

معنی کلمه دانش آموز در فرهنگ معین

( دانش آموز ) ( ~. ) (ص فا. ) ۱ - آن که علم آموزد. ۲ - شاگرد مدرسه .

معنی کلمه دانش آموز در فرهنگ عمید

( دانش آموز ) ۱. کسی که در مقطع دبستان، راهنمایی، یا دبیرستان درس می خواند، شاگرد.
۲. (صفت فاعلی ) کسی که دانش می آموزد.
۳. (صفت فاعلی ) [قدیمی] معلم، استاد، آموزگار: تویی برترین دانش آموز پاک / ز دانش قلم رانده بر لوح خاک (نظامی۵: ۷۴۳ )، دادش به دبیر دانش آموز / تا رنج بَرَد براو شب و روز (نظامی۳: ۳۸۶ ).

معنی کلمه دانش آموز در فرهنگ فارسی

( دانش آموز ) ( صفت ) ۱ - آنکه علم بیاموزد . ۲ - شاگردی دبیرستان .

معنی کلمه دانش آموز در دانشنامه عمومی

دانش آموز. دانش آموز از لحاظ لغوی به معنی کسی است که دانش می آموزد و در اصطلاح، برای نامیدن محصلان رسمی در سطح تحصیلات پیش از دانشگاه به کار می رود. در یک نظام آموزشی، وقتی یک فرد می آموزد که «دیگران چه گفته اند و چه کرده اند» و برایش می گویند که «مسایل پیچیدهٔ یک علم را چگونه حل کرده اند». فقط از زمانی که خودش به مرز دانش می رسد و مسئله تازه ای را کشف یا حل می کند یک محقق و دانشمند است.
• ۱۷ نوامبر روز جهانی دانش آموز شناخته شده به یاد همۀ دانش آموزانی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند.
در ایران دانش آموزان در هفت سالگی به ابتدایی می روند و شش سال درس می خوانند سپس ۳ سال دوره اول متوسطه را می گذرانند و بعد از آن سه سال دوره دوم متوسطه را می گذرانند. در سال سوم دوره متوسطه اول به انتخاب رشته می پردازند شش رشته اصلی عبارتند از
• ریاضی فیزیک
• علوم تجربی ( طبیعی )
• علوم انسانی و ادبیات
• فنی حرفه ای
• کار و دانش
• علوم و معارف اسلامی
بعد از پایان دوره اول متوسطه، دانش آموزان وارد دوره دوم متوسطه و تحصیلات در رشته مورد نظر خواهند شد. پس از اتمام دوره دوم متوسطه و کسب مدرک تحصیلی دیپلم دانش آموزان متمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه، آمادهٔ آزمون کنکور خواهند شد.
بر اساس ارزش های نظام آموزشی سوئد، همه افراد، فارغ از جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و… باید امکان تحصیل رایگان داشته باشند. تحصیلات اجباری در سوئد برای کودکان هفت تا شانزده ساله ( قبل از ورود به دبیرستان ) است. مدارس دولتی در سوئد برای همه رایگان هستند. علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زندگی دانش آموزان در سوئد شامل هزینه هایی مانند هزینه خوراک، پوشاک، تفریح، بهداشت عمومی، مسافرت و… هم می شود.
دانش آموز (فیلم ۱۹۸۸). دانش آموز ( به فرانسوی: L'Étudiante ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۸ و به کارگردانی کلود پینوتو است. در این فیلم بازیگرانی همچون سوفی مارسو، ونسان لندون و الیزابت ویتالی ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه دانش آموز در فرهنگ معین
معنی کلمه دانش آموز در فرهنگ عمید
معنی کلمه دانش آموز در فرهنگ فارسی

معنی کلمه دانش آموز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دانش آموز. دانش آموز به معنای فراگیرنده ی دانش است. از عنوان دانش آموز،در باب های زکات، جهاد، شهادات و دیات سخن گفته اند.
سوال: آیا دانش آموز نیازمندی که توانایی کسب و کار را دارد، لیکن تحصیل علم- اعم از واجب و مستحب- مانع کار کردن اواست، استحقاق دریافت زکات را دارد؟جواب: مسئله بین جواز و عدم جواز مطلقا و جواز در صورت عینی بودن وجوب تحصیل اختلافی است. البته در جایی که تحصیل علم، نه واجب باشد و نه مستحب، گرفتن زکات ،جایز نیست.نکته: اختلاف یاد شده در فرضی است که زکات از سهم فقرا داده شود؛ اما اگر از سهم سبیل اللّٰه داده شود، بنابر قول مشهور- که موضوع این سهم را هر مصلحتی که مطلوب خدا است می دانند- جایز است به شرط آنکه تحصیل علم،راجح باشد.
احکام تأدیب
-مربی شنا چنانچه در مراقبت از دانش آموز نابالغ، کوتاهی کند و او غرق شود، ضامن دیه ی او است و اگر دانش آموز، بالغ باشد ضامن نیست. - برخی در فرض نخست، مربی را ضامن دانسته اند، هرچند در حفظ دانش آموز، کوتاهی نکرده باشد؛ لیکن به سبب اشتباه در آموزش، موجب غرق شدن او شده است. چنان که برخی، در فرض دوم، مربی را در صورت کوتاهی و تقصیر ضامن دانسته اند.

معنی کلمه دانش آموز در ویکی واژه

studente
آن که علم آموزد.
شاگرد مدرسه.

جملاتی از کاربرد کلمه دانش آموز

این مسابقه برای اولین بار در سال ۱۹۷۶، برای دانش آموزان در پایتخت استرالیا برگزار شد و ۱۲۰۰ نفر شرکت کننده داشت. در سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ به دانش آموزان برجسته مدال برنز اهدا شد. در سال ۱۹۷۸، این مسابقه به یک رویداد کشوری تبدیل شد و برای ۶۰۰۰۰ دانش آموز از استرالیا و نیوزلند با جوایز ولز برگزار شد.
نه بر ما که بر خود ستم کردی و از دریائی گهرزاد هست و بودبانم، گنج ماندی و مارگزیدی، گل افکندی و خار درودی، هر که گوش از پند خردمندان گران دارد و هوش از اندرز دیرینه روزان دانش آموز بر کران خواهد، دیر یا زودش سود و سرمایه ساز زیان آرد و نکوهش وبیغاره دور و نزدیک بر او دست و زبان ساید، آنگاه خواهی دانستن که توانستن نیاری و اختر بدفرمای روزی بیدارت خواهد ساخت که من در خواب باشم، هنوزت پای پویائی باز است و دست جویائی دراز. خواه سمنان خواه ری خواه قزوین خواه جی، هر جا اندیشه دانش اندوختن آری و دیگ پیشه آموختن افروزی جامه و جای و دربای زندگی و آرامش، بیش از آنکه ترا باید و از من آید آغاز سال فراهم خواهم داشت و به دلنگرانی و چشمداشت دل پراکنده و روانت دژم نخواهم ماند، اگر هم نپذیری و نخواهی و به فرمان شوربختی و سخت روئی کودنی و زیرکی را در نفزائی و بر نکاهی، از مهر انداز کینه نخواهم کرد و از آن سفید چشمی که سرانجام مایه رنگ زردی است سنگ سیاه بر سینه نخواهم کوفت، چون بار خدا نخواهد از خواست ما چه گشاید، و بر آنچه بختش خامه بر کاستی مانده از کوشش ما چه فزاید، بیت:
نبوغ و پشتکار مردم اسفراین در زمینه‌های علمی پژوهشی همیشه زبانزد بوده و هست و شاهد براین مدعا وجود مراکز متعدد آموزش عالی، موفقیت‌ها و کسب افتخارات علمی فراوان توسط دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران این منطقه است. سالانه حدود بیست هزار دانش آموز در کنار بیش از ده هزار دانشجو در اسفراین به تحصیل علم می‌پردازند.
ای تی بی اس توسط دانشگاه آیووا طراحی شده و جزو یکی از امتحاناتی است که در آمریکا به رسمیت شناخته شده و برای دسیابی دانش آموزان به تحصیلات بهتر ارائه شده.
شما به عنوان یک دانش آموز باید بدانید که اگر مرور کردن را طی سال ترک کنید تا یکی دو روز قبل از امتحان شما نمی‌توانید این کار غیرممکن را انجام دهید. در عوض در زمان امتحان باید تمرکزتان را روی آنچه می‌توانید انجام دهید و فکر کردن روی آن سوالاتی که می‌توانید پاسخ دهید بگذارید و در زمان باقی مانده برای آن سوالات سخت وقت بگذارید
به بر گیرد و دانش آموزدش دل از تیرگیها بیفروزدش
(آن گاه گفته است که آن دیگر قدیم نفس بوده است که زنده و جاهل بوده است. و گفته است که هیولی نیز ازلی بوده است تا نفس به نادانی خویش بر هیولی فتنه شده است و اندر هیولی آویخته است و از او صورت ها همی کرده است از بهر یافتن لذات جسمانی از او. و چو هیولی مر صورت را دست بازدارنده بود و از این طبع گریزنده بود، بر خدای قادر و رحیم واجب شد مر نفس را فریاد رسیدن تا از این بلا برهد، و آن فریاد رسیدن از او – سبحانه – مر نفس را آن بود که خدای مر این عالم را بیافرید و صورت های قوی و دراز زندگانی اندر او پدید آورد تا نفس اندر این صورت ها لذات جسمانی همی یابد و مردم را پدید آورد. و مر عقل را از جوهر الهیت خویش سوی مردم اندر این عالم فرستاد تا مر نفس را اندر هیکل مردم بیدار کند و بنمایدش به فرمان باری – سبحانه – که این عالم جای او نیست و مر او را خطایی اوفتاده است – بر این گونه که یاد کردیم – تا این عالم کرده شده است و بگوید عقل مردم را که چو نفس به هیولی اندر آویخته است، همی پندارد که اگر از او جدا شود مر او را هستی نماند، تا چو نفس مردم از این حال که یاد کردیم خبر یابد، مر عالم علوی را بشناسد و از این عالم حذر کند تا به عالم خویش که آن جای راحت و نعمت است باز رسد. و گفته است که مردم بدین عالم نرسد مگر به فلسفه، و هر که فلسفه بیاموزد و عالم خویش را بشناسد و کم آزار باشد و دانش آموزد، از این شدت برهد و دیگر نفوس اندر این عالم همی مانند تا آن گاه که همه نفس ها اندر هیکل مردمی به علم فلسفه از این راز آگاه شوند و قصد عالم خویش کنند و همه به کلیت آنجا باز رسند، آن گاه این عالم برخیزد و هیولی از این بند گشاده شود، هم چنان که اندر ازل بوده است.)
ای گرامی گوهر عالی نسب دانش آموز و شناسائی طلب
صید عنقا می نشاید کرد با بال مگس دانش آموزی نیارد مکتبی علامه را
امیر مومنان (ع) فرمود: پرهیز مردم از دانش آموزی از آن روست که بینند دانشمندان از آنچه آموخته اند، جز اندک سودی نمی برند.
تحصیل در خانه میتواند برای بسیاری از دانش آموزان و خانواده ها گزینه بسیار مناسبی باشد اما باید در نظر باشیم مدرسه در روند جامعه پذیری و رشد اجتماعی کودکان نقش اصلی را برعهده دارد.
پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۲۸۳ خورشیدی (۱۹۰۴ میلادی) در شهرهای رشت و تبریز اقدام به تدریس موسیقی و تشکیل گروه سرایندگان از دانش آموزان و اجرای کنسرت‌های مختلف کرد. وی در سال ۱۲۸۶ خورشیدی (۱۹۰۷ میلادی) به تفلیس رفت و نزد واسیلوف، ویولنیست مشهور روسی به تکمیل آموزش ساز تخصصی خود پرداخت. در سال ۱۲۸۹ خورشیدی (۱۹۱۰ میلادی) به بروکسل عزیمت کرد و پس از دو سال فراگیری پیگیر موسیقی به تبریز بازگشت و تدریس موسیقی در مدارس ارمنیان را از سر گرفت.
مرد باید که دانش آموزد تا ز هر کس شریف‌تر باشد
به شنایش چه میبری چون بط؟ دانش آموزش و فصاحت و خط
همچنین انتقاداتی در مورد میزان اوقات فراغت دانش آموزان وجود دارد. با رشد تعداد دانش آموزان ژاپنی، از شروع ابتدایی تا متوسطه اول، زمان آنان برای راستی آزمایی آموخته‌هایشان در کلاس در زندگی واقعی به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. بخش عمده ای از این امر مربوط به تحصیل در مدرسه است، که برای تقریباً ۶۰٪ از دانش آموزان این رویداد رخ می‌دهد. این تعداد طی دو دهه گذشته به شدت افزایش یافته‌است. این ترس وجود دارد که دانش آموزان نتوانند آنچه را که آموخته‌اند در زندگی خود بگنجانند.
ثبت است بر جریده عالم دوام ما به شوخی دانش آموزد ز دانش گیتی افروزد
در اواخر نوامبر ۲۰۱۵، یک گروه مستقل از دانش‌آموزان دیگر دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان را دعوت کردند تا در اولین روز کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس، مدارس را ترک کنند. در ۳۰ نوامبر، اولین روز کنفرانس، یک «اعتصاب اقلیمی» در بیش از ۱۰۰ کشور سازماندهی شد. در این اعتصاب بیش از ۵۰۰۰۰ نفر شرکت کردند. این جنبش بر سه درخواست شامل: ۱۰۰٪ انرژی پایدار، نگهداری سوخت‌های فسیلی در زمین و کمک به مهاجرت اقلیمی تمرکز داشت.
گزارش شده‌است که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به دانش آموزان در شهریار شلیک کرده‌اند.
چهل روز پس از این حادثه، پزشکان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند مجبور به قطع انگشتان سه تن از دانش آموزان این حادثه شدند.
دانش آموز و بخت را منگر از دلت بخت کی زداید زنگ؟