دامداری

دامداری

معنی کلمه دامداری در لغت نامه دهخدا

دامداری. ( حامص مرکب ) عمل دامدار. دام داشتن. نگهبانی دام ( آلت صید ). حفظ دام ( آلت صید ). || شکار کردن. صید کردن. صیادی. دامیاری. || نگهبانی و حفظ دام ( حیوان اهلی ). پرورش و استفاده از دام. چون گوسفندداری و گاوداری. داشتن و پروردن حیوانات اهلی چون گوسفند و گاو و بز و جز آن.

معنی کلمه دامداری در فرهنگ معین

(حامص . ) نگاه داری و پرورش جانوران اهلی مانند گوسفند، گاو، اسب ، شتر و مانند آن ها.

معنی کلمه دامداری در فرهنگ عمید

= دام پروری

معنی کلمه دامداری در فرهنگ فارسی

نگاهداری و پرورش جانوران اهلی مانند گوسفند و گاو و اسب و شتر و مانند اینها .

معنی کلمه دامداری در دانشنامه عمومی

دامداری شاخه ای از کشاورزی است که با پرورش دام سروکار دارد. تفاوت دامداری با دامپروری این است که در دامداری بیشتر از چراگاه های تازه و منابع آب طبیعی استفاده می شود و اینکه در دامپروری تلاش بر این است که با بهره گیری از علوم نوین بهره وری را افزایش داد، ولی دامداری بر سنت مبتنی است.
سابقه دامداری به انقلاب نوسنگی می رسد.
اولین و مهم ترین تفاوت دو شیوه دامداری صنعتی و سنتی میزان تولید گوشت آن ها است. در شیوه صنعتی با استفاده از روش های علمی و صنعتی و همچنین به کارگیری اصول تغذیه مناسب دام ها به سرعت رشد می کنند و بر وزن شان افزوده می شود. همین امر موجب می شود تا بازگشت سرمایه سرعت بیشتری داشته باشد و همچنین سود بیشتری نصیب مجموعه شود.
تفاوت دیگر این دو روش پرورش گوسفند نوع نگهداری است. در روش صنعتی دام را با توجه به موارد مد نظر مانند استفاده از شیر، گوشت، پوست و پشم پرورش می دهند و همین امر باعث می شود تا دام دار بتواند نیازهای دام به مواد غذایی و لازم برای تولید بیشتر را به خوبی در اختیار او قرار دهد در حالی که در روش دامداری سنتی این موارد به ندرت رعایت می شود.
شاید بتوان گفت که هزینه پایین مهم ترین مزیت دام داری سنتی در مقایسه با نوع صنعتی آن است. در روش سنتی، تغذیه و پرورش گوسفند با استفاده از علوفه مراتع و چراگاه ها انجام می شود که همین امر میزان بسیار زیادی از هزینه های نگهداری دام ها را کاهش می دهد. همچنین میزان تجهیزات موردنیاز و رعایت نکات بهداشتی در روش سنتی کمتر است که همین امر باز هم از هزینه ها می کاهد. مورد دیگری که در پایین بودن هزینه های دام داری های سنتی تأثیرگذار است، خانوادگی و فامیلی بودن این نوع کارها است. به همین دلیل و با توجه به شریک بودن افراد فامیل در این کار، هزینه های نیروی انسانی معمولاً لحاظ نمی شود.
آسیب پذیری در مقابل شیوع بیماری ها، مخصوصاً بیماری های واگیردار در دام داری های صنعتی بیشتر است. تمرکز دام ها در محیط کوچک از مهم ترین عواملی است که به شیوع این بیماری ها دامن می زند پس رعایت نکات بهداشتی و هزینه انجام آن دیگر موردی است که می تواند بر میزان هزینه های روش صنعتی اضافه کند.
هر موجود زنده ای چه گیاهی و چه حیوانی جهت زنده ماندن به انرژی نیازمند است. موجودات زنده انرژی لازم برای ادامهٔ زندگی را یا از طریق فتوسنتز به دست می آورند یا از طریق تغذیهٔ مواد موجود در محیط پیرامون کسب می کنند.

معنی کلمه دامداری در دانشنامه آزاد فارسی

دامداری (ranching)
نوعی دامپروری تجاری. در آن، به فراوانی از اراضی وسیع برای چرای دام استفاده می کنند. چراگاه ها ممکن است بسیار وسیع باشند، به خصوص اگر خاک حاصل خیز نباشد. درگذشته، دام ها آزادانه در این اراضی می چریدند، اما امروزه هرچه بیشتر آن ها را محصور می کنند.

معنی کلمه دامداری در ویکی واژه

نگاه داری و پرورش جانوران اهلی مانند گوسفند، گاو، اسب، شتر و مانند آن‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه دامداری

اردوگاه در زمینی با وسعت ۲۰۰ هکتار قرار داشت که پیشتر سه انبار بزرگ، پنج پادگان کوچک و سوله‌های مختلف دامداری در آن قرار داشتند. ساختمان‌های نیمه‌فروریخته و غیرقابل گرم شدن برای اسکان چندین هزار نفر نامناسب بودند. اردوگاه هیچ برج دیده‌بانی یا محوطه محصور نداشت، بلکه گشتی سیار متشکل از ده تا پانزده پلیس کمکی لتونی تحت فرماندهی آلمانی رودلف یواخیم سک آن را دیده‌بانی می‌کردند.
افغانستان کشوری زراعتی با ظرفیت بالای دامداری است. بر اساس برخی آمارها، حدود چهار میلیون گاو و نزدیک به بیست میلیون بز و گوسفند دارد. افغانستان نزدیک به ۶۰ درصد لبنیات مورد نیاز این کشور در داخل تولید می‌شود.
دوره نوسنگی حد واسط دوره پیشین و دوره آغاز شهرنشینی است. در این دوره تولید غذا از طریق کشاورزی و دامداری است. تاریخچه و بحث دربارهٔ مسئله تولید غذا و این که انسان ابتدا کشاورز بوده یا دامدار بسیار طولانی است.
در این روستا شغل اکثر مردم دامداری می باشد و عده کمی هم به کشاورزی مشغول می باشد ولی از سال 1380 تا به حال به لطف کشف معادن سنگ لاشه ورقه ای که به رنگ قهوه ای میباشد، افراد زیادی از جمله جوانان را مشغول بکار کرده است کیفیت سنگ ها طوری است که بازار فروش خوبی در تهران و شهرهای شمالی ایران را دارد
دره‌تخت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان ازنا واقع در سیزده کیلومتری جنوب این شهرستان در کوهپایه‌های اشترانکوه است. این روستا دارای حدود ۸۳۰ نفر جمعیت است و شغل اغلب مردم آن دامداری و کشاورزی است. در دره‌تخت استخرهای متعدد پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان با ظرفیت‌های گوناگون وجود دارد.
فعالیت‌های کشاورزی شامل زراعت غلات، باغداری و دامداری بود.
زبان آن‌ها تاتی، دین آن‌ها اسلام و شیعه و کار و پیشه شان، باغداری و دامداری و کشاورزی است.
دامداری در روستای احمدآباد به شکل چکنه ای و سنتی انجام می‌شود و دامداران در روستا ساکن بوده و در حقیقت یکجانشین هستند. دامداری به شیوه رمه گردانی روستایی در روستا وجود دارد. نژاد گوسفندان از نوع بوری بوده درصد کمی از دامها را بز تشکیل می‌دهد. گاوهای موجود نیز از نژاد دورگ و بومی هستند. تعداد دام اغلب خانواره بین ۱۰ تا ۶۰ راس متغیر بوده و خانوارهای روستایی برای تأمین شیر و گوشت موردنیاز خود اقدام به نگهداری تعدادی بز و گوسفند می‌نمایند.
بایرن در گذشته به کشاورزی و دامداری شناخته می‌شد، اما از جنگ جهانی دوم تاکنون این ایالت به یک مرکز مدرن صنعتی در اروپا تبدیل شده‌است. اگرچه هنوز هم بایرن مهم‌ترین تهیه‌کنندهٔ غذای کشور است، اما تنها یک درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی اشتغال دارند.