داغی

داغی

معنی کلمه داغی در لغت نامه دهخدا

داغی. ( حامص ) صفت داغ. چگونگی و حالت چیز داغ.گرمی. سوزندگی : آب به این داغی برای حمام خوب نیست. || ( ص نسبی ) بداغ. داغ شده. نشان شده باآهن تفته. دارای داغ. || کنایه از معیوب است. ( آنندراج ). || در ترکیب «آتشین داغی » می نماید که ملتهب از شوق و خواهانی باشد :
روزی از راه آتشین داغی
سوی باغ من آمد آن باغی.نظامی.
داغی. ( اِخ ) دهی است از دهستان دربقاضی بخش حومه شهرستان نیشابور. واقع در 10هزارگزی جنوب نیشابور. جلگه و معتدل و دارای 121 سکنه است. آب آنجا از قنات و محصول آنجا غلات و شغل مردم آن زراعت و راه آن مالروست. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
داغی. ( اِخ ) دهی است از دهستان تکاب بخش ریوش شهرستان کاشمر. واقع در 27هزارگزی شمال باختری ریوش و 2هزارگزی جنوب مالرو عمومی ریوش. کوهستانی و معتدل و دارای 199 سکنه است ، آب آنجا از قنات و محصول آن غلات و میوه جات و شغل مردم آن زراعت و راه آن مالروست. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
داغی. ( اِخ ) ( النگ... ) نام محلی در پنج فرسنگی هرات. ( حبیب السیر چ خیام ص 310 و 651 ).

معنی کلمه داغی در فرهنگ عمید

۱. [عامیانه] داغ بودن.
۲. (اسم ) [عامیانه] قطعۀ کهنه و فرسوده.
۳. (صفت نسبی، منسوب به داغ ) [قدیمی] دارای داغ (حیوان ).

معنی کلمه داغی در فرهنگ فارسی

نام محلی در پنج فرسنگی هرات

معنی کلمه داغی در دانشنامه عمومی

داغی (کوهسرخ). داغی روستایی از توابع شهرستان کوهسرخ بخش بررود در استان خراسان رضوی است و این روستا در دهستان تکاب قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ( ۷۶ خانوار ) ۳۲۵ نفر است.

جملاتی از کاربرد کلمه داغی

رمید فرصت و ننواخت عشقم از گل داغی گذشت برق و نگشتم دچار سوختگی‌ها
الهی این چه داغیست که سوختن مرهم اوست و این چه باغیست که افروختن شبنم اوست چه سود است که سودش همه زیانش چه ماجراست که دردش همه درمانست
دانه سوخته، از برق چه پروا دارد؟ چه کند ناخن الماس به داغی که مراست؟
داغی است بهر گام درین رهگذر تنگ طاووس صفت پهن مکن بال و پر خویش
داغیست بر دل تو «وفایی» که آتشی زین شعر تر به مجلس و بر منبر اوفتاد
چه باشد گر نباشد دردی و داغی چو من کس را نگار لاله رخساری که من دارم ندارد کس
داشتی بر جان و دل گر درد و داغی ای رفیق آه آتشبار و چشم خون‌فشانی داشتی
آرمن گیولبوداغیان (ارمنی: Արմեն Գյուլբուդաղյանց؛ زادهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۶۶) بازیکن بازنشسته فوتبال در پست هافبک و مربی کنونی فوتبال اهل ارمنستان است.
بوداغیان در دوره‌های شانزدهم و هجدهم نیز نماینده مجلس شورای ملی بود.
چنان افروخت در جانش چراغی که بر هر رشته جان دید داغی
در سال ۱۳۹۵ انتشارات آوای بوف ضمن انتشار الکترونیکی با ویرایش جدید،کتاب صوتی این اثر را نیز با صدای قاسم قره داغی ضبط و منتشر نموده‌ که مدت آن ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه است.
خانه خلق اگر از روزنه روشن گردد دل سیه می شود از روزن داغی که مراست
وی در ۱۱ فوریهٔ ۱۹۹۹ در ایروان به دنیا آمد و با مدرک کارشناسی در رشته فیلم‌سازی از دانشگاه دولتی علوم پرورشی خاچاطور آبوویان ارمنستان فارغ‌التحصیل گشت. مارگاریان در مرکز نوآورانه فناوری‌های تومو تدریس می‌کرد. وی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ در جریان جنگ ناگورنو قره‌باغ در سن ۲۱ سالگی در ماداغیس در حمله پهپادی کشته شد و در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰ در گورستان نظامی یرابلور به خاک سپرده شد. با فرمان آرائیک هاروتیونیان رئیس‌جمهور جمهوری آرتساخ در سال ۲۰۲۱ پس از مرگ وی نشان نظامی قهرمان آرتساخ و مدال عقاب طلایی به وی اعطا شد. در روز ۸ مه ۲۰۲۱ آئین روزنمایی از کتابی درباره آلن مارگاریان تحت عنوان آلن تمامی ما (ارمنی: Բոլորիս Ալենը) صورت گرفت.
با آه چو من سموم داغی کس بر نخورد ز چون تو باغی
امیردیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قبله‌داغی بخش حومه واقع شده‌است. نام این روستا به زبان محلی آلاکوزه می باشد . این روستا ۱۰۱۸ نفر جمعیت دارد.
خانم پالین کیل از منتقدان برجستهٔ آمریکایی از جمله مخالفان نظریه مؤلف ساریس است. او در مقاله دایره‌ها و چهارگوش‌ها به اندیشه مؤلف حمله کرد و کلیه پیش‌فرض‌های این اندیشه را زیر سؤال کشید. این مسئله به رشته‌ای از جواب‌ها و عکس‌العمل‌ها از سوی ساریس منجر شد و بحث تئوری مؤلف به بحث داغی در بین نظریه‌پردازان سینمایی بدل شد.
آرام بوداغیان (زاده ۱۲۷۹ خورشیدی) سرمایه‌دار و نماینده ارمنیان شمال و کلدانیان در مجلس شورای ملی ایران بود.
کوه اکوز داغی در روستای هی(هیق) در منطقه خون امیر (خانمرود) شهرستان هریس آذربایجان شرقی واقع شده است.
قاضی‌جهان | قبله‌داغی | شیرامین | ینگجه