داروساز

داروساز

معنی کلمه داروساز در لغت نامه دهخدا

داروساز. ( نف مرکب ، اِ مرکب ) کسی که دارو سازد. دواساز. تهیه کننده دارو. داروگر.

معنی کلمه داروساز در فرهنگ معین

(ص فا. ) کسی که دارو می سازد، آن که دوا تهیه می کند، دواساز.

معنی کلمه داروساز در فرهنگ عمید

کسی که از روی نسخۀ طبیب داروها را تهیه و ترکیب می کند، دواساز، سازندۀ دارو.

معنی کلمه داروساز در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که دارو میسازد . آنکه دوا تهیه کند برای فروش دوا ساز .

معنی کلمه داروساز در فرهنگستان زبان و ادب

{pharmaceutist, pharmacist , apothecary, drugist} [علوم دارویی] فردی که در داروسازی تخصص دارد

معنی کلمه داروساز در دانشنامه عمومی

داروساز یا دکتر داروساز شخص متخصصی است که در بیمارستان ها، شرکت ها و مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و کارخانجات و داروخانه ها در زمینه های تحقیقات، فرمولاسیون و تولید محصولات دارویی انسانی و دامی و فراورده های آرایشی و بهداشتی و نیز راهنمایی و ارائه مشاوره[ نیازمند منبع] به پزشکان و بیماران و مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می کند.
داروسازان اطلاعات زیادی دربارهٔ محصولات فوق دارند[ نیازمند منبع] و در دانشگاه تحت آموزش قرار می گیرند تا مکانیسم های گوناگون اثرات، عوارض جانبی و تداخلات و راه های بهینه سازی آن ها را درک کنند. به همین دلیل آن ها باید به دانش های بسیاری از جمله کالبدشناسی، شیمی و بیوشیمی، فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی، گیاه شناسی، سم شناسی، آنالیز و تشخیص کمی و کیفی و همچنین کاربرد دستگاه ها و تولید صنعتی و مدیریت[ نیازمند منبع] و اقتصاد[ نیازمند منبع] احاطه یا آشنایی داشته باشند.

معنی کلمه داروساز در ویکی واژه

کسی که دارو می‌سازد، آن که دوا تهیه می‌کند، دواساز.

جملاتی از کاربرد کلمه داروساز

جایگزینهای آزمایش روی جانوران به منظور ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش پزشکی، داروسازی، زیست‌شناسی، دامپزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ملاحظات اخلاقی پیرامون آزمایش روی جانوران و نواقص متعدد در روند فعلی تحقیقات اکتشاف دارو، پژوهشگران را به سوی استفاده از جایگزین‌های آزمایش روی جانوران سوق داده‌است،،
خودروسازی، پتروشیمی، صنایع مخابرات، غذاهای فرآوری شده، لبنیات، صنایع داروسازی، سیمان، پارچه بافی، شکر و قند، نوشیدنیهای غیر الکلی، صنایع گوشتی، پالایشگاه، نفت، پتروشیمی، لاستیک‌سازی و صنایع الکترونیک از مهم‌ترین صنایع استان فارس به‌شمار می‌آیند.
وی همچنین مدیر شرکت گسترش و سرمایه‌گذاری دارویی ایران، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران ، هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی نیز بوده‌است.
به غیر از پزشکان نظامی شمار بسیار زیادی داروساز و دامپزشک ارمنی نیز در قسمت‌های مختلف ارتش خدمت می‌کردند.
در سال ۱۹۵۱ میلادی، او صندلی مورچه را برای توسعهٔ کارخانهٔ داروسازی نوو ایجاد کرد و در سال ۱۹۵۵ میلادی، مجموعهٔ هفت را ارائه کرد. هر دو کاملاً با نیازهای مدرن مطابقت دارند، سبک، جمع و جور و به راحتی روی هم قرار می‌گیرند (پشته می‌شوند). دو طرح موفقیت‌آمیز صندلی دیگر، تخم‌مرغ و قو، برای هتل سلطنتی اس‌ای‌اس ساخته شد که آن‌ها را نیز در سال ۱۹۵۶ میلادی طراحی کرد.
دهانهٔ آتشفشانی ابن سینا بر روی کرهٔ ماه به نام این دانشمند ایرانی و برای احترام به ارائه مطالب وی در زمینه‌های پزشکی، داروسازی و نجوم نام گذاری شده‌است.
پدر آنجلو داروساز بود و مادرش خیلی زود درگذشت. به واسطه رابطه بدش با نامادری، مجبور به ترک خانه پدری و زندگی مستقل شد. وی در ۱۶ سالگی بعد از خرید زغال سنگ، ایده تولید آن به ذهنش رسید. در ۲۳ سالگی به‌همراه یک صاحب کشتی، شرکت بازرگانی سوخت تأسیس کرد. در ۳۰ سالگی یک انجمن معدنی با ۱۶۰۰ معدنچی، تأسیس کرد. اولین شخصی بود که شهرک صنعتی بزرگ در سیسیل ساخت.
از لحاظ صادرات صنایع نساجی با۱۹٪، صنایع خودروسازی با ۱۸٪، صنایع فولاد و ذوب آهن با ۱۳٪، لوازم خانگی با ۱۰٪، صنایع شیمیایی و داروسازی با ۹٪ و ماشین‌سازی با ۷٪، عمده صادرات صنعتی ترکیه را تشکیل می‌دهند. صنعت نساجی ترکیه در سال ۲۰۰۶ با صادراتی به ارزش ۱۳/۹۸ میلیارد دلار که بخش اعظم آن (۷۶٪) به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده بیشترین درآمد صادراتی را برای ترکیه داشته‌است.
او پیشتر در دوره جرج دابلیو بوش قائم مقام سابق وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا (2005-2007) و رئیس لیلی یو اس ای، بزرگترین وابستهٔ شرکت داروسازی زیستی ایلای لی‌لی اند کامپنی، از شرکت‌های پیشروی این زمینه در جهان، بین ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ بود. ایزار در ۱۳ نوامبر از سوی رئیس‌جمهور ترامپ برای وزارت بهداشت و خدمات انسانی معرفی شد.
گیلان دارای ۱۴۰۰ پزشک عمومی، ۶۰۰ دندانپزشک، ۲۱۶ ماما و ۴۰۰ پزشک داروساز است.