خونسرد

خونسرد

معنی کلمه خونسرد در لغت نامه دهخدا

خون سرد. [ س َ ] ( ص مرکب ) صفت عمومی تمام جانورانی است که دمای بدن آنها ثابت نیست و از تغییرات دمای محیط پیروی می کند. ( فرهنگ اصطلاحات علمی ). || جانوری که با سرد شدن هوابخواب می رود و از حرکت می ایستد تا دوباره هوا گرم شود. || آنکه زود خشمگین نگردد. آنکه زود از جای بدر نرود. ( یادداشت مؤلف ). مقابل خون گرم. || حلیم. بردبار. شکیبا. مقابل خون گرم. || بی غیرت. بی حمیت. لاقید. بی رگ. بیقید. || آنکه دیر دوستی کند. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه خونسرد در فرهنگ معین

(سَ )(ص مر. ) ۱ - بردبار، کسی که زود خشمگین نشود. ۲ - جانوری که حرارت بدنش با حرارت محیط تغییر می کند. مانند بعضی از خزندگان .

معنی کلمه خونسرد در فرهنگ عمید

۱. [مقابلِ خون گرم] (زیست شناسی )
۲. [عامیانه، مجاز] ویژگی کسی که زود خشمگین نمی شود، بردبار، متین، آرام.

معنی کلمه خونسرد در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که اعصابش را در اختیار دارد و زود خشمگین نشود بردبار آرام.

معنی کلمه خونسرد در دانشنامه عمومی

خونسرد (کمیک). خونسرد ( به انگلیسی: Coldblood ) ( اریک سالوین ) یک شخصیت تخیلی و ابرتبه کارانه در کتاب های کامیک می باشد. این کاراکتر به دست داگ موئنچ و پائول گولاسی خلق شده و در مارول کمیکس تقدیم می کند ( سری اول ) شماره ۲۶ام ( اوت ۱۹۸۹ ) معرفی شد.
جدا از کتاب های کامیک، شرکت مارول از خونسرد در دیگر کالاهای خود از جمله پوشاک، اسباب بازی، ورق بازی، انیمیشن های تلویزیونی و بازی های رایانه ای استفاده کرده است.
جیمز بج دیل نقش اریک سالوین را در فیلم سینمایی مرد آهنی ۳ ( ۲۰۱۳ ) بازی کرده است.

معنی کلمه خونسرد در ویکی واژه

بردبار، کسی که زود خشمگین نشود.
جانوری که حرارت بدنش با حرارت محیط تغییر می‌کند. مانند بعضی از خزندگان.

جملاتی از کاربرد کلمه خونسرد

چنین گشته خونسرد و افسرده آنسان که گویی کند دیوشان رهنمونی
المور لئونارد در سال ۱۹۹۳، شخصیت ریلن گیونز را خلق کرد که ترکیبی از شخصیت کلانترهای شریف و با اراده فیلم‌های وسترن و کارآگاه‌های پاک و خونسرد فیلم‌های نوآر بود. شخصیتی که در چند رمان لئونارد از جمله پرونتو و داستان کوتاه «آتش در حفره» ظاهر شده بود.
«آقای ماژستیک»، «والدز می‌آید»، «آخرین مقاومت در کنار رود سیبر»، «خونسرد باش»، «لمس»، «ساحل طلا» و «پرونتو» از جمله فیلم‌های دیگری است که بر اساس آثار المور لئونارد ساخته شده‌اند.
فارغ ز نکوهش و ستایش خونسرد به‌آفرین و نفرین
اسب سیستانی یکی دیگر از انواع نژاد اسب ایران به‌شمار می‌رود، که بیشتر در سیستان مشاهده می‌گردد. اسب سیستانی اسبی خونسرد و قوی هیکل می‌باشد. در میان انواع نژاد اسب ایران، این اسب سنگین‌وزن‌ترین آن‌ها محسوب می‌گردد.
گرچه به خوبّی رُخَت وَرد نیست بینِ جوانان چو تو خونسرد نیست
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به برادر الهی ما، پرل هاربر هیولا، میزبان، راه رفتن مرد مرده، پنج، جن‌گیر ۳، گوشت و استخوان، در کمال خونسردی، کودک دل‌شکسته، جرونیمو: یک افسانه آمریکایی، اسلحه‌های جوان ۲، کبوترهای سفالی، لمس کن و برو، زن اغواگر و قاضی درد اشاره کرد. وی همچنین در مجموعه تلویزیونی آمریکایی مردگان متحرک ایفای نقش کرده بود.