خونخواه

معنی کلمه خونخواه در لغت نامه دهخدا

خونخواه. [ خوا / خا ] ( نف مرکب ) خون خواهنده. آنکه دعوی خون کسی می کند. انتقام گیرنده. ( ناظم الاطباء ). طالب ثار. ( یادداشت مؤلف ) :
گفت رنج از برای خود نبرم
بلکه خونخواه صدهزار سرم.نظامی.ز خونخواه دارا هراسیده گشت.نظامی.

معنی کلمه خونخواه در فرهنگ عمید

آن که پس از کشته شدن کسی انتقام وی را می گیرد یا قصاص قاتل را می خواهد.

معنی کلمه خونخواه در فرهنگ فارسی

( صفت ) انتقام جوینده منتقم .

جملاتی از کاربرد کلمه خونخواه

چون طمع داری سلب بیهوده زان خونخواه دزد کو همی کوشد همیشه کز تو برباید سلب؟
آنتیوخوس دهم (مرگ ۸۳ پیش از میلاد) پادشاه سلوکی بود. وی درگیر جنگ‌های خانگی دودمان سلوکی بود. او در آغاز پادشاهیش در ۹۵ به خونخواهی پدرش آنتیوخوس نهم با پسرعموی ناتنی‌اش سلوکوس ششم جنگید. سپس بر انطاکیه و گرداگردش فرمان می‌راند. در پایان او درگیر جنگ با چهار برادر سلوکوس ششم و همچنین نبطیان و اشکانیان بود.
سامورایی‌ها و ملازم وی پس از مصادره املاک وی، تبدیل به رونین شدند. با این حال، تحت رهبری اُوایشی یُوشیئو، آنها انتقام مرگ ارباب خود را از کیرا یوشیناکا در عمارت وی در ادو در تاریخ ۱۵ دسامبر ۱۷۰۲ گرفتند. این ملازمان سابق به عنوان چهل و هفت رونین شهرت دارند. این انتقام‌گیری مشهورترین خونخواهی در ژاپن است.
و دیگر مرا کار، خونخواهی است نه تدبیر و ملک و شهنشاهی است
اسماعیل قلی‌بیگ شاملو فرزند ولی‌خلیفه شاملو، حاکم قزوین در دوره شاه محمد خدابنده بود. پس از جنگ‌های خراسان (۱۵۸۰) ولی‌خلیفه شاملو به دست علی‌قلی‌بیگ گورکان شاملو مسموم می‌گردد لذا اسماعیل قلی‌بیگ شاملو به خونخواهی پدرش و با تحریک طوایف تکلو و ترکمان علیه پدر علی قلی‌بیگ شاملو (سلطان حسین‌خان شاملو، حاکم قزوین) شورش کرده و با گرفتن لقب خانی و حکم امارت قزوین، برای کشتن سلطان حسین‌خان شاملو اقدام می‌کند و نهایتاً سلطان حسین‌خان شاملو را در اردبیل می‌کشد.
قبر آمنه بنت وهب مادر محمد که در مراجعت از مدینه به مکه در سال ۴۶ قبل از هجرت در گذشت، بنابر مشهور در اینجاست.زمانی که قریش برای خونخواهی کشتگان خود در بدر قصد مدینه کردند و به ابواء رسیدند، گروهی خواستند قبر آمنه را نبش کنند، ولی ابوسفیان پس از مشورت با صاحب نظران قریش از این کار خودداری کرد.(واقدی ۱/۲۰۶) در واقعه حدیبیه پیغمبر بر سر قبر آمنه رفت و بر آن گریست و به مرمت و بازسازی آن پرداخت.(ابن سعد ۱/۶۱۱)
پس از آن به خونخواهی آن جناب برانگیزد ایزد یکی کامیاب
چرخ ز عاجزکشی من خوش است بی‌خبر افتاده ز خونخواه من
بدان ای سرفراز عم سترگ که خونخواهی ماست کاری بزرگ
بنه دست بردست و زنهار خواه وگرنه به خونخواهی این سپاه
وی می‌پنداشت که عباسیان به خاطر به خلافت رسیدنشان مدیون وی و نیروی نظامی‌اش هستند وگرنه بدون کمک وی هیچگاه به خلافت نمی‌رسیدند. به همین سبب منصور به فکر از میان برداشتن وی افتاد. منصور با از بین بردن ابومسلم خیال خود را از بابت وی آسوده ساخت اما با قیام‌های متعددی در خونخواهی از ابومسلم روبرو شد که وقت و هزینه زیادی را از خلافت گرفت.
فاضلمند در طول جغرافیایی ۲۱ و۵۹ و عرض جغرافیایی ۳۴ و۵۲ دقیقه و در قسمت؟ شهرستان تربت حیدریه در فاصله؟ کیلومتر می‌باشد. ارتفاع ان از سطح دریا ۱۰۱۹ متر می‌باشد. فاضل فرزند موسی کاظم که پس از کشته‌شدن رضا به قصد خونخواهی به همراه بقیه اصحاب و اولادش به خراسان عزیمت نمود و به علت درگیری با مأموران حکومت در روستایی با همین نام کشته شده‌است.
من شکسته دل افراسیاب شاه نیم اگر تودر پی خونخواهی سیاووشی
در خطبهٔ ۲۲ علی بن ابی‌طالب به شناسایی ناکثین (اصحاب جمل) می‌پردازد. در جنگ جمل نخست طلحه و زبیر در مدینه با علی بیعت کردند و بعد از مدت اندکی بیعت خود را شکستند و به سوی مکه روانه شدند. در آنجا پس از دیدار عایشه، همسر پیامبر اسلام، مردم را به خونخواهی عثمان تحریک نمودند و با حدود ۳۰۰۰ نفر به سمت بصره حرکت نمودند. علی بن ابی‌طالب در رابطه با خونخواهی عثمان در این خطبه آورده‌است.
کافرم گر در دو عالم غیر او دارم کسی در قیامت اوست خونخواهم که اینجا قاتل است
ابوجعفر همچنین دستور داد تا به پیروان ابومسلم پول پرداخت کنند تا آنها خشنود شوند و بعضی از آنها زمزمه می‌کردند که فرمانده خود را به درهمی فروختیم. روایتی وجود دارد مبنی بر اینکه ابوجعفر به مالک بن الهیثم نامه ای با مهر ابومسلم نوشت اما مالک که از ساختگی بودن این نامه اطلاع داشت، به سور خراسان حرکت کرد و اعلام خونخواهی کرد. ابوجعفر به عامل همدان، زهیر الترکی دستور داد که هنگامی که مالک به آن شهر رسید، به او زهر بدهند و اورا بکشند اما مالک این اهداف را رها کرد و به سوی ابوجعفر رفت و ابوجعفر نیز اورا بخشید و اورا بر کارهای جدید گماشت.
تو خونخواه فرزند پیغمبری کند داد یزدان تو را یاوری
ویلفرد مادلونگ معتقد است که علی عمیقاً از وظیفهٔ اسلامی خود آگاه بود و در راه حفظ شریعت اسلام، حاضر نبود که مصلحتی را بر حقی مقدم بشمارد؛ به‌طوری‌که حتی حاضر بود در این راه با مخالفانش پیکار کند. یکی از مهم‌ترین مخالفان علی، معاویه بود. معاویه فرماندار شام و از خویشان عثمان بود که بدین سبب خونخواهی قاتلان عثمان را حق خود می‌دانست. او با علی بیعت نکرد.
برپایه حماسه‌های اسکاندیناوی اریک به دنبال کشتن کسانی به ایسلند تبعید شده‌است. در ایسلند همسایه‌اش تورگِست از او پارویش را قرض می‌گیرد ولی آن را بازپس نمی‌دهد. به‌ناچار اریک آن را از تورگست می‌دزدد. پس از دزدی در راه بازگشت با دو پسر تورگست درگیر می‌شود و آنها را می‌کشد. در دومین بزه اریک به خونخواهی کشته شدن برده‌اش کسی را کشته بود. اینچنین او را از ایسلند هم بیرون راندند و او اینچنین با پیروانش بر کشتی نشستند و نزدیک به پانصد مایل (۸۰۴٫۶۷۲ کیلومتر) به سوی غرب ایسلند راند.
زخونخواهی من ز بدخواه دین بود از شما شاد جان آفرین