خطاطی
معنی کلمه خطاطی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه خطاطی در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه خطاطی در دانشنامه اسلامی
۱. ↑ ۷۰، عمربن ابراهیم خیام، ج۱، ص۶۸، نوروزنامه، چاپ علی حصوری، تهران ۱۳۵۷ش. ۲. ↑ عبداللّه بن محمود صیرفی، آداب خط، ج۱، ص۳۰ـ۳۱، در نجیب مایل هروی، همان منبع. ۳. ↑ ذیل «خط» و «خطاط»، دهخدا، لغتنامه. ۴. ↑ فرهنگ بزرگ سخن، به سرپرستی حسن انوری، ذیل «کاتب»، تهران: سخن، ۱۳۸۱ش. ۵. ↑ سلطانعلی مشهدی، صراط السطور، ج۱، ص۸۲، در نجیب مایل هروی، همان منبع. ۶. ↑ دوست محمد هروی، دیباچه دوست محمد گواشانی هروی، ج۱، ص۲۶۴، در نجیب مایل هروی، همان منبع. ۷. ↑ محمدبن محمد زَبیدی، تاج العروس من جواهرالقاموس، ج۱۹، ص۲۴۸، ج ۱۹، چاپ عبدالعلیم طحاوی، کویت ۱۴۰۰/ ۱۹۸۰، چاپ افست بیروت (بی تا). ۸. ↑ آذرتاش آذرنوش، فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی، ذیل «خط» و «خطاط»، تهران ۱۳۷۹ش. ۹. ↑ عبدالکریم بن محمد سمعانی، ادب الاملاء و الاستملاء، ج۱، ص۱۸۴، چاپ سعید محمد لحّام، بیروت ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹. ۱۰. ↑ قلقشندی: صبح الاعشی فی صناعة الانشاء، ج۳، ص۲۰ـ۲۱. ۱۱. ↑ Sheila S Blair, Islamic calligraphy, Edinburgh ۲۰۰۷، ج۱، صxxv. ۱۲. ↑ ۱۱، ۱۴ و جاهای دیگر، ج۱، ص۹، فن الخط: تاریخه و نماذج من روائعه علی مرالعصور، اعداد مصطفی اوغور درمان، ترجمة صالح سعداوی، استانبول: ارسیکا، ۱۴۱۱/۱۹۹۰. ۱۳. ↑ یحیی وهیب جبوری، الخط والکتابة فی الحضارة العربیة، ج۱، ص۸، بیروت ۱۹۹۴. ۱۴. ↑ Sheila S Blair, Islamic calligraphy, Edinburgh ۲۰۰۷. ۱۵. ↑ د. ا. د. ترک، ج ۱۶، ص ۴۲۷۱۶. ↑ محمدبن یحیی صولی، ادب الکتّاب، ج۱، ص۴۲، چاپ محمد بهجة اثری، قاهره) ۱۳۴۱ (، چاپ افست بیروت (بی تا). ۱۷. ↑ ابوحیان توحیدی، رسائل ابی حیان التوحیدی، ج۱، ص۲۶۰، چاپ ابراهیم کیلانی،( دمشق، بیتا ). ۱۸. ↑ طور/سوره۵۲، آیه۲.
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله خطاطی، «الف) پیشینه»،مقاله شماره ۷۱۱۵.
...
جملاتی از کاربرد کلمه خطاطی
شاهزاده آنپیونگ خطاطی بود که مهارتش حتی در دربار سلسله چینی دودمان مینگ نیز مورد تحسین همگان بود. او همچنین مجموعهدار هنری بود که از سنین کودکی اقدام به جمعآوری آثار خطاطی و نقاشی کرد اما وی تنها نقاشان چینی را مورد توجه قرار میداد. آن گیون تنها نقاش کره بود که شاهزاده آثارش را گرامی میداشت.
همینطور خطاطان بسیاری به وجود آمدند و کتابها و رسالههایی دربارهٔ خط و خطاطی پرداختند.
محمدرضا شجریان علاوه بر آوازخوانی، علاقهٔ زیادی به خوشنویسی ایرانی داشت. او از سال ۱۳۴۴ به فراگیری خط نستعلیق نزد ابراهیم بوذری و حسین میرخانی پرداخت. او دارای درجهٔ ممتاز در خط نستعلیق بود. محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۹ آثار خطاطی خود را در نمایشگاهی در تالار وحدت به همراه منتخبی از خوشنویسان معاصر به نمایش گذاشت.
چنانچه گفته شد در اشعارش «ترابا» تخلص میکرد و با همین لقب شهرت دارد. اما میرزای سنگلاخ به روش همیشگی خود به او نیز چون دیگر خوشنویسان لقب بخشیده و وی را «رئیسالخطاطین» خوانده و کتابت دیوانهای شماری از شعرای نامدار و گمنام و مرقعات نفیس متعدد موجود در «ایران و روم» و قطعات خط بسیار به او نسبت داده که هیچیک از این آثار تاکنون دیده نشده است.
آثار ابراهیم صلاحی بیشتر شبیه به خطاطیهای عربی در فضای رنگهای سیاه و سفید خلق شدهاند و با دقت بیشتر به این آثار میتوان متوجه شد اعتقادات مذهبی و اسلامی عربی نظیر موجودات و مخلوقات عجیب شبیه جن و شیاطین در آثارش وجود دارند.